אתם זכאים? כך תקבלו משכנתא מכספי משרד השיכון

משרד הבינוי והשיכון מעניק הלוואה לדיור בריבית של 3% לזכאים על-פי קריטריונים. אז מה הפרוצדורה, מי זכאי, ומה הסכום המרבי שאותו תוכלו לקבל? כל הפרטים (תכנון משכנתא)

(צילום: shutterstock)

כשאנו לקראת רכישת דירה, הדבר הראשון שחולף בראשנו הוא – לקחת משכנתא. רובנו חושבים על הבנק למשכנתאות, אבל רבים לא יודעים כי המדינה מקציבה מאות מיליוני שקלים בשנה להלוואות דיור לזכאי משרד הבינוי והשיכון. הסיוע הממשלתי קיים הן לרכישת דירה והן לבעלי דירה העומדים בתנאים מסוימים (דירה צפופה וכדו').

מסלול זה הוא למעשה הלוואה ממשלתית, המוענקת מכספי משרד הבינוי והשיכון בהתאם לקריטריונים שקבע המשרד. סיוע זה ניתן על-ידי הבנקים המטפלים במשכנתאות. בדרך כלל, סכומי ההלוואה אינם מספיקים לרכישת דירה. לכן, כנראה תזדקקו גם למשכנתא בנקאית להשלמת הסכום לו אתם זקוקים לצורך רכישת דירה

אז למה כדאי לבדוק אם אתם זכאים לסיוע ממשרד הבינוי ושיכון? בחלק מהמקרים, גובה הריבית במסגרת מסלול זה נמוך בהשוואה לריבית שתקבלו ללא ההטבה. עם זאת, לעתים הריבית בהלוואות שלוקחים מבנקים למשכנתאות נמוכה יותר, בייחוד בהלוואות לתקופות קצרות. כמו כן, פירעון מוקדם של הלוואת זכאות של משרד הבינוי והשיכון אינו כרוך בתשלום עמלת פירעון מוקדם.

משרד הבינוי והשיכון הוריד את הריבית לזכאים למשכנתאות מסובסדות לחסרי דירה, מ-4% ל-3%. תוקף ההפחתה הוא עד סוף שנת 2014.

למחשבון משכנתא - לחצו כאן

לעוד כתבות במדריך - לחצו כאן

איך זה עובד?

גובה המשכנתא לזכאים חסרי דירה מחושב בהתאם לשיטת ניקוד. ככל שהניקוד המצטבר גבוה יותר, כך סכום המשכנתא שתקבלו בזכאות גבוה יותר.

המשתנים הם:

מספר שנות נישואין- מי שהתחתן ורץ לקנות דירה יקבל 30 נקודות, מי שהתחתן לפני שנה זוכה לניקוד של 250 נקודות, ומי שנשוי כבר תשע שנים יזכה ללא פחות מ-650 נקודות. גם מי שנרשם לנישואין יכול לקבל ניקוד, אם הנישואים אמורים להתקיים תוך 3 חודשים.:

מספר ילדים - גם לנתון זה יש השפעה. עבור ילד אחד תקבלו 350 נקודות, עבור שניים 500 נקודות ושלושה ילדים יזכו אתכם ב-650 נקודות. משפחות עם שישה ילדים יקבלו 1,000 נקודות.

מספר אחים ואחיות - גם לנתון זה יש משמעות. אם לבני הזוג אח אחד הם יקבלו 50 נקודות, אבל אם לשניהם יחד יש חמישה אחים – הלווים כבר זכאים ל-600 נקודות.

כמה מקבלים?

משרד הבינוי והשיכון פרסם טבלה של הניקוד הקובע את סכום המשכנתא הבסיסי שניתן לקבל. מי שלא הגיע ל-1,000 נקודות, לא יוכל לקבל סיוע מהמשרד. מי שצבר בין 1,000 ל-1,399 נקודות יוכל לקבל משכנתא ממשרד הבינוי והשיכון בגובה 62,400 שקלים. אם הנתון הוא בין 1,700 ל-1,799 נקודות המשכנתא יכולה להגיע ל-107,090 שקלים. מי שצבר יותר מ-2,200 נקודות יקבל הלוואה בסך 161,665 שקלים, וההחזר החודשי במקרה זה יעמוד על 831 שקלים. כמובן, ההחזר החודשי צמוד למדד.

מדי פעם יוצא משרד הבינוי והשיכון במבצע ייעודי לאזור מסוים או לאוכלוסייה מסוימת, כמו לדוגמה:

קראו עוד:

מהאישור העקרוני ועד קבלת הכסף: כך תקבלו משכנתא לדירה ראשונה

ההגבלות של 'בנק ישראל' בדרך למשכנתא

למה חייבים לעקוב אחר המשכנתא?

תוספת נגב

על-פי חוק הלוואות לדיור, זכאים יקבלו תוספת משכנתא לרכישת בית או לבניית בית ביישובים בנגב. סכום המשכנתא נקבע על-פי היישוב והוא עומד על בין 48 ל-84 אלף שקלים. למי שצברו פחות מ-1,000 נקודות, המשכנתא תינתן בריבית ממוצעת, על-פי פרסומי בנק ישראל, ולכל היותר בריבית של 3%.

תוספת עדיפות לאומית

ברוב היישובים באזור עדיפות לאומית א' תינתן תוספת משכנתא לכל רוכשי הדירות או למי שבונה שם את ביתו. התוספת תהיה בגובה של 100 אלף שקלים, בהלוואה בריבית של 4.5% ל-20 שנה. באזור עדיפות לאומית א' המשכנתא הבסיסית תהיה לפחות בסכום שניתן לזכאים שצברו 1,500 נקודות.

ברוב היישובים באזור עדיפות לאומית ב' תינתן תוספת משכנתא רק לרוכשי דירה בבנייה רווייה חדשה או מיד שנייה. התוספת היא בסך 70 אלף שקלים בהלוואה, בריבית של 4.5% ל-20 שנה. גם במקרה זה המשכנתא הבסיסית תהיה לפחות בסכום שניתן לזכאים שצברו 1,500 נקודות.

איך מקבלים את הזכאות?

לצורך קבלת הזכאות יש להנפיק "תעודת זכאות"- תהליך ההרשמה לזכאות משרד הבינוי והשיכון נעשה בסניפי הבנקים למשכנתאות על-ידי זיהוי המבקשים ורישומם על-פי מסמכים. הנתונים מועברים למשרד הממשלתי. לצורך הגשת הבקשה לסיוע בדיור והוצאת תעודת זכאות, עליכם להביא תעודת זהות (כולל ספח התעודה), אישור על שירות בצה"ל או שירות לאומי המוכר ע"י המשרד, צילום תעודת זהות של האחים והאחיות שלכם ותעודת נכות, אם יש. זוגות נשואים צריכים להביא תעודת נישואין, ועל מי שעומד להינשא להביא אישור רישום לנישואין.

בשלב השני, הבקשה לסיוע נבדקת במשרד הבינוי והשיכון מול מאגרי המידע שבמשרד . עם השלמת התהליך, מנפיק המשרד "תעודת זכאות" וזו מועברת לבנק למשכנתאות שבו הוגשה הבקשה.

למעשה, תעודה זו מאשרת את זכאותכם לסיוע ומפרטת את רמת הסיוע, התנאים והמגבלות שנקבעו. התעודה עצמה תקפה לשנה מיום הגשת הבקשה לסיוע, אך ניתן להאריך את התוקף בסניף הבנק למשכנתאות.

את המשכנתא ניתן לקבל בכל אחד מסניפי הבנקים למשכנתאות, לאו דווקא בבנק שבו הונפקה תעודת הזכאות. אתם גם רשאים לערער בפני ועדת ערעורים על גובה הזכאות לסיוע ברכישת הדירה, או על דחיית הזכאות. את הערעור יש להגיש באמצעות הבנק למשכנתאות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר