ראיון חג בלעדי ל"כיכר השבת"

דרעי מבטיח לבני הישיבות: "לא יהיה שום גיוס בכפיה"

ח"כ אריה דרעי משתדל שלא לדבר פוליטיקה בימי החג, אך בראיון מיוחד ל"כיכר השבת", הוא פותח הכל: הגזירות הצפויות גרועות משל פרעה • הדרת הציבור החרדי: הרבנים הדתיים תמכו • אין דיל ברבנות, חבל שגפני עושה מחלוקת • וחושף: קיבלנו הנחייה מהרב עובדיה יוסף שלא לתקוף • ראיון חג (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |

ראיון חג: חבר-הכנסת אריה דרעי משתדל במהלך ימי חול-המועד שלא לדבר על פוליטיקה ובוודאי שלא על פוליטיקה פנימית בתוך תנועת ש"ס, אך בראיון חג מיוחד ל"כיכר השבת" עונה דרעי לאלו שמציעים לו את תפקיד ראשות עיריית ירושלים, מסביר מדוע ש"ס לא תוקפת את 'הבית היהודי' וראש הממשלה בנימין נתניהו, ומכחיש את הטענות שש"ס רקמה דיל על הרבנות הראשית לישראל.

בתחילת הראיון, מבקש אריה דרעי לפתוח בוורט לחג הפסח: "בדורינו זכינו אנחנו להכיר את האדמו"ר מקלויזנבורג זצוק"ל שהקים את קרית צאנז בנתניה ואת חסידות צאנז בארה"ב. יייבדל לחיים טובים, מרן רבינו עובדיה יוסף כל-כך מעריך אותו בגדלותו מבחינת ההלכה, ההיקף שלו, קשה מאוד לראות אדמו"ר שהיה גם גדול בעבודת ה', גדול מאוד במעשה, וגם גדול בתורה והלכה".

"האדמו"ר הצדיק הזה, שחי בדורינו, אנשים לא יודעים את ההיסטוריה שלו, לפני השואה הוא כבר מונה להיות אדמו"ר, בגיל 15, היה לו אחד-עשר ילדים, הייתה לו ממלכה לפני השואה, אחד עשר הילדים שלו נהרגו בשואה, אשתו, כל החסידים שלו, כל הממלכה שלו, הכל נעלם בשואה על ידי הנאצים ימח-שמם, הוא אישית עבר את כל המחנות והיסורים הקשים.

"אחרי השואה הוא ניצל, הוא לא נסע לא לארה"ב ולא לישראל, הוא נשאר כשנתיים בגרמניה כדי לפטור את הבעיות של עגונות ולעודד את הנשברים.

"ביום טוב הראשון הוא קיבץ את כל הניצולים שכולם היו שבורים, הוא עשה אתם תפילת חג, סעודת חג, התאספו באוהל גדול, ומי שהכיר את האדמו"ר, אני זכיתי כילד להכיר אותו, התפילות שלו היו שעות בהתלהבות גדולה, וככה האדמו"ר ניגש לתפילת מוסף, וכשהגיע ל'אתה בחרתנו' התחיל האדמו"ר לקפוץ ולרקוד בשירה ובהתלהבות, 'אתה בחרתנו מכל העמים אהבת אותנו' וכו'. מי היה הקהל שם? אנשים שבורים ורצוצים, והרב'ה מנסה להרקיד אותם, קם יהודי אחד שלא יכל להתאפק ושאל: 'רב'ה אתה בחרתנו מכל העמים? אתה שר את זה? הרי תראה מה הנאצים עשו לנו, אנחנו העם הנבחר? אנחנו העם הכי שפל בעולם.

"הרב'ה ענה לו, בני היקר, אתה טועה טעות מוחלטת, עוד לפני השואה כשהייתי מגיע ל'אתה בחרתנו' הייתי שר את זה, קבלנו את התורה, אנחנו בני חורין, אנחנו בנים של הקב"ה, עכשיו אחרי השואה שעברנו את מה שעברנו, אני שר את זה ביתר התלהבות, כשראינו את הנאצים ימח-שמם איך הם הגיעו לשפילות כזאת, שהגיעו לאכזריות יותר מבהמות וחיות, אני מעדיף להיות הנרדף אבל לשמור על צלם אנוש, לכן אני שר 'אתה בחרתנו', נכון, עברנו שואה קשה אבל עדיין שמרנו על צלם אנוש, בני אברהם יצחק ויעקב, זה הרב'ה הגדול שלנו.

"כשאנחנו חוגגים את חג הפסח בארץ ישראל עם משפחתינו ב"ה, יש לנו ב"ה כל טוב, כמה צריך להודות לבורא עולם, 'אתה בחרתנו מכל העמים אהבת אותנו ורצית בנו'", מסיים אריה דרעי את הוורט המיוחד לחג.

גזירות יותר קשות מפרעה במצרים

כשאנחנו עוברים לדבר על פוליטיקה ועל חזרתו של דרעי אל ספסלי האופוזיציה, אומר דרעי: "חזרתי בחזרה קודם כל כי מרן הרב עובדיה ביקש שאחזור. כל אחד צריך למלאות את יעודו בעולם, כך אני חושב, כך הרבנים שלנו חושבים, שהתרומה שאני יכול לתרום לציבור שלנו זה על-ידי עשייה ציבורית".

"עבדנו קשה מאוד בבחירות, כמובן גם להיכנס לקואליציה", אומר דרעי ומוסיף כי "אף אחד לא צפה שיאיר לפיד ונפתלי בנט יעשו ברית ביחד כדי להשאיר אותנו בחוץ. יש בכל דבר את החצי כוס המלאה".

אף אחד לא צפה שיאיר לפיד ונפתלי בנט יעשו ברית, בנט ולפיד.

דרעי נזהר שלא להשוות בין לפיד ובנט לפרעה, ואומר: "כשאני רואה עכשיו את הגזירות הכלכליות שהולכים לגזור, בנושא של קצבאות הילדים. להבדיל, אני לא רוצה להשוות, אבל כשאנחנו קוראים בחג הפסח באגדה על הגזירות של פרעה על הזכרים, הגזירות שעכשיו הממשלה עושה זה גם על הזכרים וגם על הנקבות. זה ברור שאם חז"ל אומרים שעני חשוב למת, הגזירות שהממשלה רוצה עכשיו יכניסו עוד מאות אלפים לתוך העוני, ואנחנו היינו צריכים להיות שותפים של כל זה, ואני חושב שעכשיו באופוזיציה, אנו נוכל לתרום ולמנוע חלק מהגזירות במידה מסוימת יותר מאשר היינו בקואליציה".

לאחרונה, עולות הטענות שדרעי הוא זה שאחראי להשארות החרדים מחוץ לממשלה לאחר שסרב להצעה לברית עם 'הבית היהודי'. אך הוא מכחיש זאת מכל וכל. "זה לא נכון, זה שטויות", הוא טוען, "אני לא רוצה להיכנס לרכילות בתוך החג, אבל הראיה היא, שאם דרעי הוא הבעיה, למה יהדות התורה לא נכנסה".

"הבעיה העקרית שלנו הייתה במתווה הגיוס, שיקום מישהו מהנציגים החרדים בכנסת מש"ס או מיהדות התורה ושיגיד שהוא היה מוכן להתפשר על מתווה הגיוס של יאיר לפיד", ממשיך דרעי, "הרי כולנו עכשיו רואים את 'הפשרה' של הבית היהודי במתווה הגיוס, שכביכול הם כפו את זה על יאיר לפיד, מישהו היה מוכן לאשר את זה? זה שטויות, לצערי הרב אני רגיל ללשון הרע".

"הרב עובדיה יוסף הורה לי אישית להפגש עם הבית היהודי"

מאז הרכבת הממשלה והברית בין ציבור חובשי הכיפות סרוגות למי שנחשב לאויב הציבור החרדי, יאיר לפיד, נוצר קרע עמוק בין הציבור החרדי לדתי-לאומי. דרעי, משתדל אמנם תמיד שלא לתקוף את רבני הציונות הדתית, אך מחליט שהפעם אסור לו לשתוק. "הייתה כאן ברית נוראה של בנט ולפיד, כל הבית היהודי למעשה, זה לא רק בנט, גם הרבנים שלהם תמכו בברית הזאת כדי לקחת את השלטון ולהשאיר את החרדים בחוץ", הוא מאשים.

במהלך הראיון, בוחר אריה דרעי לנסות ולהנמיך את הלהבות. "תראה, אין פה דברים אישיים, אין לנו נגד הקהל, נגד הציבור הדתי לאומי, הם אחים שלנו, הם חברים שלנו, הם ידידים שלנו, הם מתפללים יחד אתנו", אומר דרעי.

דרעי חושף כי מרן פוסק הדור הגאון רבי עובדיה יוסף הורה לו לנסות ולהרגיע את המתיחות עם אנשי 'הבית היהודי'. "מרן הורה לי אישית שההנהגה שלנו באופוזיציה, בעיקר בשלב הראשון היא לנסות לקרב ולא להרחיק, לא בדרך של מחאות ולא בדרך של צעקות, הכי קל עכשיו להשתולל אבל זה לא הולך", הוא אומר.

הרב עובדיה יוסף הורה לי לקרב, דרעי והגר"ע יוסף.

"מרן הרב עובדיה יוסף הורה לי לקרב, להיפגש, ואני עושה את זה. אפילו בחג הזה קיימתי כמה פגישות עם שרים כדי לנסות למצוא פתרונות בנושא החינוך, בנושא רשת מעיין החינוך התורני, בנשוא הרבנות ושאר הדברים", מוסיף דרעי.

לשאלה האם יהיה ניתן לאחות את הקרע בין הציבור החרדי לדתי-לאומי, אומר דרעי: "זה תלוי במעשים שלהם. אם הם יודיעו שהם רוצים לשתף פעולה ביחד ולא לגזור גזירות על עולם התורה, אנחנו נדע לעבוד איתם. אבל אם יתברר שהם ינסו להתערב בתוכן החינוך שלנו - אנחנו נצטרך להילחם".

מי שעוקב אחר נאומי חברי הכנסת החרדים במליאת הכנסת, מבחין היטב בהבדל שבין נאומי חברי הכנסת של 'יהדות התורה' לאלו של חברי-הכנסת של ש"ס. בעוד, ח"כי יהדות התורה תוקפים בנחרצות את 'הבית היהודי' וראש הממשלה בנימין נתניהו, ח"כי ש"ס נשמעים יותר כפיסניים שלא לומר מתחננים.

דרעי מסביר כי זה "בגלל שקיבלנו הנחייה והנהגת דרך ממרן הרב עובדיה יוסף שלא לתקוף אלא לנסות ולהגיע להבנות ולסיכומים שלא יפגעו במוסדות שלנו וברבנים שלנו, הרב אמר בחודש-חודשיים הראשונים לנסות בצורה טובה".

"כל אחד יודע שהיו התבטאויות קשות של הרב עובדיה על ראש הממשלה וגם על אחרים", אומר דרעי, "אבל זה מרן, הוא לא עושה את השיקולים של עצמו, הוא מסתכל על טובת הכלל. אם נגזר שנהיה באופוזיציה והם בממשלה, למדנו מיעקב אבינו ויוסף, יעק השתחווה ליוסף, אין ברירה אחרת יוסף במלכות, ככה הנהיגו אבותינו, אנחנו לא עושים שיקולים אחרים. יהדות התורה יש להם את ההנחיות שלהם".

"חזרתי לשנים ארוכות לבנות ולשקם את ש"ס"

למרות שאריה דרעי הכחיש ולא באופן גורף את האפשרות כי יבחר להתמודד לראשות עיריית ירושלים, ממשיכים לזרום הדיווחים על האפשרות שדרעי חתמודד בסופו של דבר על הדברים, כאשר השיא לכך הגיע בדבריו של ח"כ אלי ישי באחד מראיונותיו שהציע שדרעי ירוץ לראשות העיר כי הוא המועמד החרדי היחיד שיכול לנצח.

חזרתי לשקם את ש"ס, דרעי בכנסת.

"אני קודם כל מציע לכל אלה שמציעים לי עבודה או תפקידים שירגעו, תנוח דעתם", אומר דרעי ומתקשה להסתיר את זעמו, "ברוך-השם אני חזרתי לתנועת ש"ס כדי לעזור, לשקם, לבנות. התחייבתי לכל הפעילים שלנו במהלך מערכת הבחירות, והייתה מערכת בחירות מאוד מאוד קשה, היו הרבה טענות קשות מאוד של הפעילים על ההנהגה, על הניתוק, ואני הבטחתי להם שאני לא חוזר רק למערכת הבחירות, אלא אני חוזר להיות איתם ביחד לאורך שנים ולהרבה זמן, ובעיקר לעזור להם לבחירות המקומיות שאלו הבחירות הכי קשות".

"אני לא רוצה לא לאשר ולא להכחיש כיוון שזה לא מונח על השולחן", מוסיף דרעי, "כשזה יהיה מעשי אם בכלל זה יהיה מעשי אני יתייחס לזה, בנתיים אני מתעסק אך ורק בענייני התנועה וזהו".

"אין דיל, ולא עשינו דיל על הרבנות הראשית"

בשבוע האחרון ספגה ש"ס ביקורת מאנשי יהדות התורה ובעקר מח"כ משה גפני, לאחר שלדבריהם אחד מעסקני ש"ס רקח דיל שלפיו הראשון לציון הגאון רבי שלמה משה עמאר ימשיך לכהונה נוספת ברבנות הראשית ובתמורה הרב דוד סתיו מהציונות הדתית יקבל את תמיכתם לתפקיד הרב הראשי האשכנזי.

"אני רוצה לומר באחריות מוחלטת", אומר דרעי, "אף אחד מהנהגת ש"ס ואף אחד שמוסמך מטעם ש"ס לא עשה ולא יכול לעשות ואין לו רשות לעשות שום דיל בנושא הרבנות בלי אישור של מרן הרב עובדיה ומועצת החכמים".

אין דיל, הראשל"צ הרב עמאר והרב דוד סתיו.

"אני גם אמרתי לח"כ משה גפני, שוחחנו על זה ארוכות, ואמרתי לו שלדעתי חבל שהוא יוצר מחלוקת שלא קיימת בכלל", ממשיך דרעי, "אם יש מישהו שעשה משהו, הוא לא מוסמך לעשות את זה. הכוח שלנו באופוזיציה תהיה כמו במשא-ומתן - באחדות עם יהדות התורה".

דרעי חוזר ומצהיר בצורה ברורה כי "אין דיל, לא עשינו דיל עם אף אחד, לא עשינו שום עסק עם אף אחד. אני מודיע לך באחריות מוחלטת מהימים האחרונים, שוחחתי עם מרן, אין שום דיל ושום עסקה על הרבנות הראשית. אין עסקים מאחורי הגב, לא מוכרים נפש בעבור נפש".

"שלפיד ילמד ממשה רבינו גם בשאר הדברים"

בערב החג הוציא שר האוצר יאיר לפיד סרטון וידאו בו הוא משווה את עצמו למשה רבינו ביציאת מצרים. דרעי משתעשע על הרעיון ואומר כי "טוב שהוא מתחבר לעבר שלנו, אבל שיתחבר למשה רבינו גם בשאר דברים לא רק בזה. הוא כנראה לא התכווין לזה".

דרעי מתעקש שלא לתקוף את מהלכיו של לפיד כל עוד שלא שמע דברים ברורים מהם הגזירות שהם הולכים לעשות. "בנתיים אני חרד מאוד ממה שאני רואה בתקשורת, של ארבע מיליארד שקל קיצוץ בקצבאות, מה שיכניס מאות אלפי משפחות למעגל העוני", אומר דרעי.

"אני רוצה לחכות עוד כמה ימים, אני לא רוצה להתבטא עכשיו בצורה חריפה", מוסיף דרעי, "לפני שאני רואה שזו עמדת האוצר, המגמות מסוכנות, ואני מקווה שהוא וראש הממשלה יבינו שאי אפשר לגזור את הגזירות האלו".

עדיין לא תוקף, דרעי ויאיר לפיד.

במידה ויהיו גזירות על השכבות החלשות ומעמד הביניים, אומר דרעי: "אני יעשה כל מה שאני יכול כדי למנוע את הגזירות אם זה בכנסת, אם זה ברחוב, אם זה בכל שיתוף פעולה שיכול להיות, גם עם וועדי העובדים וההסתדרות".

דרעי בוחר שלא לחסוך ביקורת מראש הממשלה בנימין נתניהו ואומר כי "העובדות הן שהגזירות הקשות ביותר שהיו על הציבור החרדי זה היה בשנת 2003 עד שנת 2006 כאשר ש"ס הייתה באופוזיציה, בנימין נתניהו היה שר האוצר, ואבא של יאיר לפיד, טומי לפיד, היה בממשלה ולצערי הרב גם המפד"ל הייתה באותה ממשלה, זה למעשה אותה ממשלה כמו של היום רק בשינוי שמות והם באמת גזרו גזירות קשות על הציבור החרדי וזה נראה המגמה שלהם גם עכשיו, אני מקווה שנצליח למנוע את זה".

"לא יהיה גיוס בכפייה"

בסיום הראיון המיוחד, התייחס דרעי לנושא 'גזירת הגיוס' על תלמידי הישיבות ואומר: "אני יכול להבטיח לתלמידי הישיבה שאנחנו דאגנו ונדאג שכל בן תורה שירצה ללמוד בישיבה יוכל ללמוד, לא יהיה גיוס בכפייה, בזה אני יכול להרגיע את הרוחות, מי שלומד תורה ימשיך ללמוד".

"תהיה כנראה בעיה של תקציבים", אומר דרעי, "יכול להיות שיפגעו אנשים באופן פרטי בנושא של הנחות בארנוונה וכדומה, ובזה אנחנו נילחם, עברנו במשך השנים הרבה גזירות ונעבור גם את זה".

"התורה היא נצחית והמפלגות הללו שרודפות את התורה הם זמניות והם יעלמו", אומר אריה דרעי לסיום.

(צילומים: ישי כהן, פלאש 90, ynet)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר