קריאת תיגר

זו האישה החרדית שמתעקשת לשבת מקדימה: מבזים אותנו

נשים מאחור? לא אם שואלים את יוכבד הורביץ, חרדית מן המניין שהחליטה לפתוח במלחמת חורמה נגד קווי המהדרין. "אני לא יכולה לראות נשים מושפלות", היא אומרת. גם חרם אפשרי לא מפחיד אותה. כך נראית נסיעה עם הורביץ בקו מהדרין טיפוסי. מקרה חד פעמי או תופעה שתלך ותתרחב? (חדשות)

שאול כהנא | כיכר השבת |
הורביץ בקו מהדרין, מקדימה (צילום מסך מאתר הארץ)

למתבונן מן הצד, יוכבד הורביץ נראית חרדית לכל דבר ועניין. והיא באמת כזו. בדבר אחד היא שונה מחברותיה החרדיות: כשהיא עולה על אוטובוס "מהדרין", היא מתעקשת לשבת בחלק הקדמי, בצד של הגברים.

עיתון "הארץ" התלווה להורביץ, אולי האישה החרדית היחידה (עד כה, לפחות) שהכריזה מלחמת חורמה נגד קווי המהדרין.

מבחינתה, לא מדובר בפרובוקציה אלא בזכותה כאישה לשבת היכן שתחפוץ.

"נסיעת המבחן" של הורביץ התרחשה בקו דומה לזה שחולל את הסערה הגדולה בשבוע החולף - נסיעה מאשדוד לירושלים.

וכך מתארת הכתבת את מה שהתרחש בנסיעה: האווירה המחויכת התחלפה באחת כשהאוטובוס החל בנסיעה. "מהדרין, מהדרין", נשמע אומר גבר מזוקן מאחורי בקולו הרם. "מהדרין, מהדרין", חזר וצעק.

"כשחש שהצעקות נופלות על אוזניים ערלות, ומשאני לא זזתי ממקומי, המשיך להפנות את צעקותיו להורביץ. זו היתה צעקה אדנותית עם נימת עלבון גלויה. "נשים אחורה", קרא כמו כרוז. "אחורה, אחורה". הוא רעד מזעם. הרגשתי את גלי הכעס שלו שוצפים מאחוריי".

כמישהו צעק לעברה, "זה אזור של גברים", הורביץ לא נותרה חייבת והשיבה לעברו: "מה זאת אומרת אזור של גברים? אזור גיאוגרפי? מה זה מהדרין? אתה מדבר על אתרוג? על לולב? בשום מקום בהלכה, לא ב'שולחן ערוך' ולא ב'יורה דעה', לא נאמר שלגבר אסור לשבת אחרי אשה".

"מה שכן כתוב בתורה ובהלכה זה שאסור לבזות את בני ישראל ובנות ישראל". 

בעיניה של הורביץ, החלוקה בין נשים לגברים באוטובוסים מזכירה את האפרטהייד שהיה נפוץ באפריקה. "הביטוי ‘אחורה' מראה שזה העיקר. המלה הזו מראה עד כמה גברים מזלזלים בנשים. זה כמו בדרום אפריקה, שהשחורים היו כמה דרגות מתחת ללבנים. וזה חילול השם גדול, להתנהג כך", היא אומרת.

הורביץ מסבירה את הצעד הדרמטי שבו נקטה: "אני לא יכולה לראות נשים אחרות מושפלות. "חינכו אותן לחיות בעיניים עצומות ואני אומרת, במקום שאין איש השתדל להיות אשה.

"אין לי חס וחלילה שום עניין בפרובוקציה. אני מקווה שמה שקרה היום יקרה כל יום. בהתחלה תשב אשה אחת מקדימה, ואחר כך שנייה תצטרף אליה ואז תבוא השלישית", היא חותמת את השיחה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר