מתווה שרנסקי

הכותל יורחב ויחולק בשווה: נשים, גברים וציבור מעורב

יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי, גיבש מתווה חדש במטרה להביא לרגיעה בעימותים בכותל המערבי. לפי המתווה החדש, הכותל יורחב מצד צפון ועד לקשת רובינסון בדרום, ויחולק בשווה לשלושה חלקים בין גברים, נשים וציבור מעורב ורפורמי. לדברי שרנסקי, הצדדים מסכימים להצעה שגיבש (אקטואליה)

שאול כהנא | כיכר השבת |
רחבת הכותל המערבי (צילום: פלאש 90)

הכותל המערבי יורחב ויחולק בשווה בין גברים, נשים ורפורמים, כך מציע יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי במתווה שגיבש להשגת שוויון בכותל ולמניעת המאבקים במקום.

לפי המתווה שנחשף באתר ynet, הכותל יורחב מהרחבה בצד צפון ועד לאתר קשת רובינסון בצד דרום, השטח ברוחב מאות מטרים יחולק שלושה חלקים שווים - גברים, נשים וציבור מעורב.

לפי הדיווח, המתווה החדש זכה להסכמת כל הצדדים, מהציבור החרדי ועד לרפורמים בארה"ב, והוא יוגש בימים הקרובים לראש הממשלה בנימין נתניהו.

שרנסקי מבקר בימים אלו בארצות-הברית, שם הציג לרפורמים את המתווה שגיבש, ולדבריו, זכה להסכמתם, לאחר שהזהירו בחודשים האחרונים כי המתיחות סביב הכותל המערבי עלול להביא לפגיעה בתמיכה שלהם בישראל.

לפי הדיווח ב-ynet, גם רב הכותל והמקומות הקדושים, שמואל רבינוביץ', נתן את ברכתו למהלך. שרנסקי אומר כי המחלוקות כעת אינן משמעותיות וניתן לגשר על ההסתייגויות הקלות של הצדדים.

מטרת המתווה החדש היא לחבר בין "קשת רובינסון" המכונה גם "הכותל הדרומי", שנמצא דרומית לרחבת הכותל המערבי, לרחבה הקיימת כיום, כאשר הכניסה לכל חלקי המתחם תהיה אחת. כיום, לפי פסיקת בג"ץ "נשות הכותל" רשאיות להתפלל רק ב"קשת רובינסון", אך הן מסרבות לעשות זאת מאחר ומדובר במקום קטן שנפרד לחלוטין מהכותל.

המתווה החדש יאפשר לקבוצת הנשים הללו, שעד כה הפרו ברגל גסה את פסיקת הבג"ץ, להתפלל בעזרת הנשים, וכאשר ירצו להתעטף בטלית או לעשות את שאר המנהגים האסורים שלהן, יעשו זאת בחלק החדש שיתווסף לכותל.

לפי ההערכות, הנשים הללו לא יסכימו לכך מאחר ואת הפרובוקציות הקבועות שלהן הן עורכות במרכז הרחבה, וכעת, יאלצו לעשות אותן בצד הדרומי, בשטח החדש.

יו"ר הסוכנות, נתן שרנסקי, אמר ל-ynet: "בית המשפט קבע שמקום התפילה של 'נשות הכותל' ואחרים הוא בקשת רובינסון, אבל הן אמרו - ובצדק - שאין שם תנאים מתאימים, ולכן ההסדר לא שוויוני. על פי ההמלצות שלנו הגישה תהיה אותה גישה, 24 שעות ביממה, באותה רמה, עם כניסה משותפת, ואף אחד לא יוכל להגיד ששולחים אותו למקום סוג ב'".

"הצגתי את זה לשרים בממשלה, לראשי הזרמים היהודים בארה"ב, לרב הכותל, ולכל אחד יש את ההסתייגויות שלו, אבל כולם מבינים שהמצב שבו הכותל הוא מקום של פילוג ומחלוקת חייב להיפסק, ושיש לבנות אותו מחדש כמקום מאחד. במהלך הזה אנחנו נותנים אפשרות ליצור שוב הסכמה ומכנה משותף רחב סביב הכותל", דברי שרנסקי.

רב הכותל והמקומות הקדושים, שמואל רבינוביץ', אמר ל-ynet: "החלוקה המחודשת הזו של הרחבה היא לא על פי השקפת עולמי, משום שאני מאמין שצריך להיות מקום תפילה אחד משותף על פי מנהג המקום, אבל אפשר לחיות עם הפיתרון הזה".

"נשות הכותל" מסרו בתגובה כי טרם קיבלו את ההמלצות, ויגיבו לגופו של עניין כאשר יקבלו את הדו"ח הסופי. "אנו רוצות להאמין שההמלצות שיוגשו לראש הממשלה בימים הקרובים, יציגו פריצת דרך שתוביל לכך שנשים המבקשות לממש את זכותן לתפילה בעזרת הנשים בכותל, ייהנו מאותן זכויות הניתנות לגברים, במסגרת פתרון כולל, שיספק מענה גם לקבוצות פלורליסטיות".

עוד אמרו: "אנו מצפות כי עד ליישום ההמלצות יבוטל לאלתר אותו סעיף בחוק המקומות הקדושים, שבגינו נשים המתפללות בכותל נעצרות באשמת תפילה בקול, קריאה בתורה והתעטפות בטלית, ויינתן פתרון מיידי, שיאפשר לנשות הכותל להתפלל לפי דרכן ואמונתן".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר