פרופיל: הרב שי פירון, מועמד ל"יש עתיד"

חזר בתשובה בגיל תיכון, לא היסס לכהן כחבר ב'ועדת דברת' שעוררה התנגדות בקרב הרב מרדכי אליהו והרב אברהם שפירא, נאם בהפגנת הפראיירים ולא מכבר גורש מבני ברק – כעת מצטרף למפלגתו של יאיר לפיד: קורות חייו ודרכו הייחודית של הרב שי פירון. פרופיל

מענדל גרוזמן | כיכר השבת |
הרב שי פירון (צילום: אתר סרוגים)

את המשבצת הבטחונית כבר מילא לפיד בצירופו של ראש השב"כ לשעבר יעקב פרי, כעת נותר לו להשיג גם חובש כיפה למפלגתו, והנה הוא מצא – הרב שי פירון. לאורך כל הדרך מקפיד לפיד להדגיש את ההבדלים בינו לבין מפלגתו של אביו ז"ל, מפלגת שינוי. "אינני שונא דת", הוא חוזר ואומר, וכעת גם מביא הוכחה לכך בדמות רב דתי שככל הנראה יהיה מקום שני ברשימה לכנסת.

הרב שי פירון הוא מן הזרם המתון של רבני הציונות הדתית. לא מוקצה, במגזר הדתי-לאומי חרמות הן לא דבר מקובל, אך גם לא ממש מיינסטרים. הוא נחשב כמייצג זרם האורתודוכסיה המודרנית, המתכתבת עם הזרם הרווח בארה"ב ויונקת מוטיבים שונים מהשקפתו של הרב יוסף-דב סולובייצ'יק, נכדו של רבי חיים מבריסק.

הרב פירון נולד להורים חילונים וגדל בתל-אביב. בהיותו נער החל לבקר בבית הספר דתי הסמוך למקום מגוריו, התעניין ביהדות והחליט לחזור בתשובה. למרות התדמית של בעלי התשובה ככאלה הנוטים להצטרף לחלקים הקיצוניים ביהדות הדתית, הרב פירון מאתגר כל העת את החשיבה הדתית-לאומית המרכזית ומציב לה אלנטרנטיבה.

לאורך השנים מילא פירון שורה של תפקידים חינוכיים ורבניים. בגיל 26 כבר מונה לרבו של קיבוץ עין הנציב, כיהן כרבה של אולפנית טבריה ובית הספר הקיבוצי בשדה אליהו. לצד הרבנים יובל שרלו ודוד סתיו, גם הם מהרבנים המתונים בציונות הדתית, הקים את ישיבת אורות שאול. כיום מכהן כראש מוסדות ישיבת פתח תקווה המאגדת תחתיה ישיבת הסדר, ישיבה תיכונית ומוסדות של חינוך מיוחד.

ראש בראש מול הרב מרדכי אליהו והרב אברהם שפירא

את הסמכתו לרבנות קיבל פירון מהראשון לציון הרב מרדכי אליהו. ברבות השנים, כיהן כחבר ב'ועדת דברת' שביקשה, כך ראו זאת חלק מהצדדים, לכרסם בסמכויות מערכת החינוך הדתי. הרב מרדכי אליהו זצ"ל, מסמיכו לרבנות, והרב אברהם שפירא זצ"ל, ראש ישיבת "מרכז הרב" השתתפו אז בכינוס שנשא את השם "ההרס של ועדת דברת".

הרב פירון אמר אז כי "יש לי שאלות קשות על רבותיי: האם כך מתנהלים דברים גם בתחומים אחרים? הרי רוב הטענות הן כלל לא נכונות, פשוט לא שאלו אותנו. ממאי נפשך, אם אנחנו נציגים שלכם, תשאלו אותנו. ואם לא, מה אתם רוצים? התקופה האחרונה לימדה אותי מדוע רבים מן הסובבים אותי אינם מסכימים ליטול חלק בחיים הציבוריים של הציונות הדתית".

במהלך השנה האחרונה, עת פרוץ סערת גיוס בני הישיבות, מרבית רבני הציונות הדתית לא התבטאו בסוגיה. למרות שבחורי הישיבות הציוניות מתגייסים לצבא ואף רואים בכך ערך עליון, הם נמנעו מלהתערב במאבק שהחרדים ראו בו מלחמה על עולם התורה. הרב פירון לא היסס מלהביע את דעתו: "אחיי החרדים – לא ניתן לכם להישאר קהילה נפרדת", כך אמר. "אנו מבינים ש"יחד" מכריח ויתורים הדדיים. אנו מאמינים בזכותה של כל קהילה לפתח אופי וייחודיות. אבל הלב המשותף, החזון הלאומי, הוא הבסיס לשהות שלנו כאן".

"כשאני מקשיב לקולות המפגינים על "שוויון בנטל", אני נבוך. אני תומך בעמדות שונות שבשיח הציבורי נתפסות כסותרות. בעיקר, אני לא מסתדר עם משפטים קצרים וקליטים בגלל שהמציאות מורכבת. השוויון בנטל הרי כל כך הגיוני, ברור, הכרחי. מה לא ברור בהנחה שהחוק צריך לחייב את כולם להגן על המדינה?! אז על מה בדיוק הויכוח?".

הידידות עם יאיר לפיד הובילה לגירושו מבני ברק

בשנה האחרונה הוא נתפס כמקורב של יאיר לפיד ורבו השמועות על הצטרפותו העתידית למפלגתו. למרות רצונו העז של לפיד לכהן כשר החינוך, מעריכים כי הוא הבטיח את התפקיד לרב פירון. הצבתו המסתמנת במקום שני, קודם לבטחוניסט של המפלגה יעקב פרי, מבטאת אמירה כי הנושא החינוכי בוער יותר מהנושא הבטחוני.

תקרית ראשונה עם החרדים היתה צפויה: הרב פירון ביקש להראות לתלמידי הישיבה שלו את פניה של בני ברק מקרוב "ברצוני שיכירו חרדים לא רק דרך התקשורת, כך אמר, וביקש להתארח בישיבת "בית מתיתיהו". ההזמנה נתקבלה, אלא ששעתיים לפני כניסת השבת ביקשו בישיבה המארחת לבטלה והודיעו להם שלא יבואו. עסקנים חרדים פנו לראש ישיבת "בית מתיתיהו" והודיעו לי כי אירוח כזה אינו מתאים, על רקע חבירתו של פירון ללפיד. הרב פירון היה המום מהיחס אך לא ויתר על היזמה והספיק לסדר לתלמידו מקום לינה חלופי בעיר התורה והחסידות.

הצטרפותו של לפיד מעוררת פליאה לא רק בקרב הציבור החרדי, גם חלקים בציונות הדתית לא מסתכלים על כך בחיוב. אך הרב פירון תמיד לא ביקש להיות מקובל על כל, וכעת ינסה להעניק 'הכשר' למפלגת "יש עתיד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר