הפייסבוק עושה 'לייק' לחרדים

בימים בהם ההסתה כנגד המגזר החרדי גוברת, דווקא קבוצות ברשת החברתית 'פייסבוק' מנסות לגשר על הפערים ולהשכין שלום בין המחנות הניצים. גולש מספר לכיכר השבת: "יש חרדים שאני מכיר דרך הפייסבוק, ההכרות הזו היא כנראה המשמעותית ביותר, שכן דרכה אני נחשף לאספקטים אנושים בקרב ציבור שבהחלט יש לי דעות קדומות כלפיו"

יוסף פאר | כיכר השבת |

בשבועות האחרונים התקשורת עוסקת הרבה בציבור בחרדי. בעיקר נגד הציבור החרדי, אם זה בסוגית הדרת נשים ואם בסוגיות אחרות.

הרושם שנוצר הוא שהחרדים הם קבוצה שרוב הציבור הישראלי נגדה. אבל ברשת, המצב נראה אחרת. קבוצות שקמו בשנה האחרונה ברשת החברתית 'פייסבוק' מראות ורואות את החרדים באור חיובי.

פתוחים לכל אחד

דף הפייסבוק 'חרדים-נעים להכיר' הוקם לפני כשנה. בלשונית המידע של הדף נכתב: "אתם יכולים להיכנס בלי לדפוק בדלת, לא מכיוון שהיא פתוחה לכל עבר, מכיוון שאנחנו רוצים שתכנסו ותכירו אותנו. נכון, אנחנו שחורים, אנחנו עוד תקועים בימי האבן, נכון יש בינינו חילוקי דעות, אנחנו לא מסכימים האחד עם השני על הכל, אבל בואו נכיר את מי שאנחנו לא מסכימים איתו, בואו נראה האם ישנם דברים שאנחנו לא יודעים עליו..."

"אז ראשית דעו, אנחנו לא תקועים בשום מקום. אנחנו שם מתוך בחירה, אנחנו שם כי החלטנו להיות שם, אנחנו שם כי אנחנו מאמינים שלטובתינו ולטובת ע"י חשוב שנהיה שם כדי לשמור על אותם אבנים אותם אבנים שלדעתנו הם אבני היסוד של היהדות..."

"...בואו נעשה היכרות קצרה, היכרות שאינה מחייבת, היכרות שבסופה גם אם נחליט שאנחנו לא מסכימים על הכל האחד עם השני, לפחות נדע עם מי אנחנו לא מסכימים"

הדף הוקם לפני כאמור לפני כשנה+ ועד כה הצטרפו אליו כ-5,700 חברים, חלקם חרדים, וחלקם חילונים.

בדף מתקיימים דיונים כמעט ללא הפסקה, הגולשים החרדים והחילונים דנים בינהם, לרוב הם לא מסכימים בהפ אבל הכבוד בין הצדדים נשמר.

יעל נבון, אשת יחסי ציבור חרדית שעומדת מאחורי היוזמה. כתבה בפוסט שסיכם שנת פעילות של הדף: "זה החל כחלום, כחלום לאחדות, כחלום לסובלנות, כחלום לחברה ישראלית טובה יותר. אני שמחה שזה חלום שגם התגשם! הוא התגשם בזכות אמונה של כולנו שאנו יכולים יחד ולחוד לחולל את השינוי. ואולי יותר מכך, הוא התגשם כי אנו חשים ומרגישים שחייבים בשינוי"

ע, אחד הגולשים בדף, אומר ל'כיכר השבת' "למדתי להכיר שיש באמת דעות שונות במגזר הזה, ולא כולם באמת בעלי דעה אחידה. נראה לי שאחת הבעיות הכי קשות של החרדים כנראה בתוך עצמם היא, שהם מתעקשים שוב ושוב להגן על הקיצוניים שבתוכם, ומעדיפים אף להתכופף מול רצונם של עסקנים למינהם. במקום להקיא אותם החוצה."

"הבעיה של החרדים עם המדינה היא שנראה שכל החרדים הם אנטי ציונים במידה כזאת או אחרת, לחילוני המילה "אנטיציוני" היא בלתי נסבלת ושמורה לערביי ישראל שמצטיירים כגייס חמישי".

ע. מציין שלמרות שהוא אדם שאינו מאמין, דף הפייסבוק 'חרדים-נעים להכיר' מעניין אותו. "הדף מעניין אותי בגלל שכמה אפשר לדבר עם אנשים שאתה מסכים איתם? הדף הזה מחדד לי דעות ועוזר לי לגבש אותם. במקום לדבר עם אנשים שרק מסכימים איתי על הכל. הכרתי שם אנשים נפלאים..." מציין ע.

ת. גולש נוסף בדף אומר ל'כיכר השבת' כי מאז שהצטרף לדף, ההסתכלות שלו על הציבור החרדי השתנתה: "אם היו מבקשים ממני להגדיר במילה אחת את עצמי לפני ההכרות עם הקבוצה הזאת דרך הפייסבוק ואחריה, הייתי אומר "שינוי". דרך הקבוצה הזאת נחשפתי לציבור ענק, שכל מה שידעתי עליו הסתכם בכמה תמונות של חרדים שמשליכים אבנים. כיום אני יודע שמדובר בקיצונים שאינם מייצגים את המגזר החרדי".

הפילוג הוא פאסה

לפני כשנה הוקמה ברשת הפייסבוק קבוצה נוספת, הקבוצה נקראת בשם 'ואהבת', ומנהליה מגדירים את עצמם "ישראלים שמאסו ובפילוג ובקיצוניות מסביבם ומבקשים להאיר את הרעיון ואהבת לרעך כמוך".

הקבוצה פעילה בעיקר בין אנשי שמאל ומתנחלים ואף קיימה בעבר מפגשים בין מתנחלים לאנשי שמאל. אולם לאחרונה נראה כי הם מנסה להיכנס ולהשכין שלום גם בין חרדים וחילונים.

נרי בר-און ממקימי הקבוצה אמר בשיחה עם 'כיכר השבת': "הקמנו את הקבוצה כדי לחשוף את החכמה של 'ואהבת לרעך כמוך', ההכרה היא שהקיטוב שקיים בין אנשים מונע מהם לפעול ביחד גם כאשר חייהם משולבים".

לשאלתנו האם הם מתכוונים לנסות ולהתערב בסכסוך החרדי חילוני עונה בר-און: "אנחנו פונים לכל המגזרים, כל מקום שיש בו קונפליקט בין בני אדם הוא מקום שהחכמה של ואהבת לרעך כמוך מאירה את השייכות של כולנו... ההכרה הזאת היא המאפשרת לחיות יחד, לכבד את המקום של האחר למשל, שהחילונים יכירו את הגבולות שלהם ויכבדו את הצרכים של הציבור החרדי, וגם החילונים ימצאו דרך להכיר כי הציבור החילוני ימשיך להתקיים ויש לכבד את צרכיו"

"עיקר הקונפליקט הוא בין קיצונים" ממשיך בר-און, "ולא בין שני הציבורים. קולות בציבור החילוני מגדילים את הקולות של קיצונים חרדים ומנסים לשכנע כי כל החרדים קיצונים. כך גם החרדים הקיצונים מנסים להיות יותר חרדים מחרדים, וההקצנה הזו מזינה את הקונפליקט" מציין בר-און.

יאיר, חילוני החבר בקבוצה מאמין שלא מעט מהסטיגמות שגורמות לתחושת הניכור כלפי חרדים, נובעות מאי היכרות של הציבור הכללי עם המגזר החרדי. "החרדים שאני מכיר מתחלקים לכמה קבוצות. יש את אלו שמופיעים בתקשורת, לרוב אפילו לא בדמותם האנושית והאישית שלהם, אלא בצורה מושטחת של דיווח או כתבה אודותם ואודות מעשיהם. גם אם האדם מופיע בדמותו ובקולו הוא - עדיין יש לי בעיה - התקשורת מומחית ביצירת תחושת אמינות ומקצועיות, אבל כל המנגנון הזה הוא בבחינת "גן סגור", אין מספיק שקיפות מצד התקשורת ופתיחות לבדוק את העולם הערכי שלה עצמה.

הבעיה: דעות קדומות

התקשורת מדווחת על הכל, מלבד על נושאים מסוימים, שביניהם היא עצמה. לכן כבדהו וחשדהו הוא הכלל, חשד לגבי השיקולים של התקשורת בבחירת האנשים שהיא בוחרת לראיין והשאלות שהיא מפנה אליהם. למשל, זו למעשה לא רק התקשורת, אלא אווירה ציבורית שתומכת בהלך הרוח הזה, יש לנו איזשהו צורך "להמליך" אויב, להגדיר את עצמינו דרך הגדרת האויבים שלנו"

"יש חרדים שאני מכיר דרך הפייסבוק, ההיכרות הזו היא כנראה המשמעותית ביותר, שכן דרכה אני נחשף לאספקטים אנושיים בקרב ציבור שבהחלט יש לי דעות קדומות כלפיו. אני חושב שהרבה עבודה עוד צריכה להעשות כאן במובן של יצירת קשרים חוצי מגזרים, בנית אמון, נסיון כנה להבין את נקודת המוצא של כל אחד ולראות מה אפשר לעשות ביחד- אפילו אם מדובר בינתים רק על המשך קירוב הלבבות בין המגזרים".

גלילה, חברה נוספת בקבוצה סבורה שהרבה מהוויכוחים הם תוצאה של דעות קדומות: "אני חושבת שההתנגדויות שלנו לקבוצות שרחוקות מאיתנו בדעות ובתפיסת העולם, מבוססות על תדמית ולא על הכרות מעמיקה.

"אנחנו מכירים בקבוצה שמנגד בעיקר את מה שאנחנו מתנגדים לו. לא מכירים את המכלול" ממשיכה גלילה. "המידע שיש לנו על הקבוצה שמנגד הוא מידע שיש מאחוריו מסע של בידול. הצורך לייחד את עצמינו או את קבוצת ההשתייכות שלנו מטשטש את הגבול שבין יחודיות להתבדלות, זו טעות קריטית שמנווטת את החברה בכללותה בדיוק לכיוונים הפוכים מערבות הדדית ומ'ואהבת לרעך-כמוך'".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר