האחים לבית סאטמר. המהר"י והמהר"א  (צילומים: ישראל כהן, מאיר אלפסי)
אאא

עצרת המחאה נגד חוק הגיוס בארה"ב: רבים מגדולי הדור של הציבור החסידי, הליטאי ואף עדות המזרח, יתייצבו מחר(ראשון) בשעות הצהריים בלב מנהטן שבניו יורק לעצרת המונים בה יזדהו עם בני הישיבות בישראל.

ביום שישי, נשא האדמו"ר מסאטמאר (המהר"א) דרשה בהיכל הישיבה הגדולה בקרית יואל, בה התייחס להשתתפות בהפגנה הגדולה.

"אני חושב שזו עת לדבר", פתח האדמו"ר את דבריו: "אנו עומדים לפני זמן היסטורי מאוד ויש אנשים ששואלים שאלות ואליהם אני רוצה לדבר. אין בכוונתי לדבר לאלו שיודעים את התשובות ולא רוצים לשמוע".

"מה זה ציונות?", הקשה האדמו"ר מסאטמר והוסיף: "זו השאלה הנשאלת כיום. האם ציוני הוא יהודי המחלל שבת ואוכל טריפה? זה נקרא פושע ישראל, האם ציוני הוא יהודי שכופר בביאת המשיח ובתחיית המתים? זה נקרא כופר - ושני הסוגים האלו היו גם לפני 100 ו-200 שנה, ציוני פירושו מי שיש לו תאוה לאומית למדינה עצמאית, שפה עצמאית ושלטון עצמאי. תאוה שיש לכל גוי בעולם".

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

"ליהודים לא הייתה תאוה לאומית, הקב"ה הנחיל לנו את ארה"ק ומפני חטאינו הוא לקח מאיתנו את הארץ ויחזיר לנו אותה בביאת הגואל, אבל זה לא שייך ללאומניות זה שייך למצוות השם, כיום יש אפילו חרדים שיש להם את התאוה והם מלבישים את התאוה הלאומית בקדושת ארץ ישראל".

"לקנות בית בארץ ישראל זו לא בעיה, אבל יש כאלו שהתחילו להשתתף בבחירות והפכו לעצם מעצמה ובשר מבשרה של מדינת ישראל. לאט לאט הם נקראים ציונים - אפילו שהם מהדרין במצוות וחרדים לדבר ה', ציונות זו תאוה אסורה ככל התאוות וזה מושך יותר ויותר".

למרות העובדה שמאות אלפי חרדים יצאו לעצרת המונים כנגד הממשלה, האדמו"ר מסאטמר מבקר את החרדים הישראלים שלא מפגינים לטענתו נגד הממשלה: "אלו ששקועים בתאוה הזו בימינו - כשהממשלה גוזרת גזירות קשות נגד היהדות, והם מרגישים שהם לא רצויים שם, בכל זאת הם לא יכולים לצאת בהפגנה נגד המדינה, נגד התאוה הלאומית שלהם. הם לא יכולים למחות נגד המדינה".

"כאשר שלחו את האסטרונאוט היהודי לחלל (אילן רמון), והוא נפטר בדרכו חזרה, החרדים עם התאווה הלאומית בכו מאוד על הכשלון, אבל לא על הנפש היהודיה שהלכה לעולמה רק על הכשלון הלאומי לציונות. זה נקרא ציוני. בכל השנים כאשר דודי הקדוש יצא למחות נגד המדינה הציונית, אני זוכר שכאשר הייתי ילד הם צעקו עלינו שאנחנו מחללים שם שמים ואנחנו מוסרים רח"ל, הם לא יכלו להבין איך יוצאים בהפגנה נגד התאוה הלאומית".

לאחר שתקף את חוק הגיוס החדש אומר האדמו"ר: "אילו זכינו, הם (החרדים) היו יוצאים בקול מחאה אדירה עם דרשות נגד הגזירה ונגד המדינה אבל עדיין לא זכינו וחלק גדול מהיהדות החרדית לא מוכנים עוד למחות נגד התאוה הלאומית". לצד זאת הוא אומר, "עצם יציאה לרחובה של עיר היא חצי כוס מלאה".

האדמו"ר תוקף ברמז עבה את החלטת הפלג השני בראשות אחיו האדמו"ר מהר"י להחרים את העצרת ואומר בגיחוך: "קל מאוד למצוא חסרונות בכל דבר, ועוד להלביש את זה בקנאות, מי שכואבת לו הגזירה באמת יודע ומבין שחייבים לצאת ביום ראשון לרחובה של עיר, ומי שחי רק מלהפריך ולעשות הפוך מהשני - שלא יגיע ביום ראשון".

הרבי מסאטמר ממשיך לתקוף את הפלג אותו מנהיג אחיו: "כולם זוכרים לפני חצי שנה, שהשתתפותם בהפגנה עמדה על מי ינאם מצידם, זה הדבר העיקרי מבחינתם - לא עצם ההפגנה. יש כאלו שטוענים כי לפני חצי שנה האגודה לא הגיעו, גם הפעם לא נלך, זה טוב להגיד בשמחות, בחתונה, אבל כאן? יש לנו חשבונות עם מישהו? אלו שהגיעו עשו טובה למישהו? ואלו שלא הגיעו עשו עול? בסך הכל מי שהשתתף לפני חצי שנה זכה להיות בין מקדשי השם ומי שלא השתתף - הפסיד".

האדמו"ר הסביר מדוע רצה בשינויו של הקול קורא לקראת העצרת: "בקול קורא שפורסם בחתימת המועצת והאדמורי"ם, הייתה שורה אחת מהגמרא, שעל ידי התורה ניצחו עם ישראל במלחמה. כאשר ראיתי את השורה הזאת הבנתי שעם קול קורא כזה אני כבר לא יכול להסכים - זה גם חלק מהתאוה הלאומית. כאילו ח"ו יש קשר בין חייליו של דוד לבין צה"ל, אני לא נכנס לעצם האיסור, אבל חייליו של דוד היו צדיקים קדושים וטהורים כמבואר בחז"ל, והצבא הציוני מלא בפושעים מחללי שבתות ונואפים. לעשות קשר בין מלכות ישראל למדינה כאילו שזה אותו הדבר רח"ל".

"כאשר ראיתי את זה אמרתי שעם שורה כזו אני לא יכול להשתתף, העסקנים לא רצו בהתחלה להוציא את זה עד שכמה מנהיגים אמיתיים ויראי שמים נכנסו בעובי הקורה, ואמרו שזה נכון וצודק והוציאו את השורה הזו. ברגע שהוציאו את השורה נתתי את הסכמתי ואני מצטרף עמם".

האזינו לדבריו של האדמו"ר מסאטמר