זה סוף החדשות: גוגל צפויה להוריד את Google news בספרד

בעקבות חקיקה חדשה בספרד שמחייבת אתרי אינטרנט המפרסמים לינקים לחדשות בתשלום מס שזכה לכינוי "מס גוגל", חברת גוגל עשויה לסגור את שירות החדשות שלה בספרד (רשת)

חיים אבני | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

סערה בספרד: הליך חקיקה חדש שעומד לקראת אישור בספרד, עלול לסבך את חייהם של כל מי שמשתף כתבות מאתרים ספרדיים באינטרנט. החוק החדש יחייב בתשלום מס מיוחד, שגובהו טרם נקבע. את כל מי שישתף כתבה או אפילו קישור לכתבה, אם יוכח כי המשתף עושה זאת באופן בו הוא עלול להרוויח מהשיתוף.

החוק כבר זכה לכינוי 'מס גוגל', מכיוון שייעודו העיקרי הוא לחייב את ענקית האינטרנט גוגל בתשלום המס, בעיקר עבור הכתבות שמפרסמת החברה בשירות איסוף החדשות שלה, גוגל חדשות. למרות שגוגל אינה מפרה זכויות יוצרים, כיוון שהחברה מפרסמת רק לינקים ותקצירים לכתבות, עדיין תחויב גוגל בתשלום, שכבר מכונה אבסורדי.

זו אינה הפעם הראשונה בה נתקלת גוגל בבעיה זו. בגרמניה עבר חוק דומה שנועד לחייב את ענקית האינטרנט בסכומי עתק, אלא ששם חתמו כל בעלי האתרים על ויתור הזכויות, וכך יכולה גוגל להמשיך לפרסם את כתבותיהם. לעומת זאת, המחוקק הספרדי קבע כי לא ניתן יהיה לוותר על זכות זו, וכי המו"ל של העיתון יוכל לתבוע את זכויותיו ללא עוררין, על פי סכום סביר שיחליט.

החוק עלול להקשות מאוד על שיתופי כתבות, שנעשים בעיקר ברשתות החברתיות. מכיוון שאם יוכח כי המשתף יכול היה להרוויח מהשיתוף, הוא עלול להיות חשוף לתביעה על עצם פרסום לינק לכתבה.

לטענת הממשלה הספרדית, החוק נועד להכריח את גוגל לחלוק את רווחי הפרסום שהיא מרוויחה בגוגל חדשות, עם בעלי האתרים. מכיוון שמדובר בתוכן של בעלי האתרים, ולא של גוגל.

הגרסה הספרדית של גוגל חדשות (צילום מסך)

בגוגל כמובן לא כל כך אוהבים את הרעיון, ושם מתקשים להבין את החוק, מדוע אתר שמפנה מיליוני קוראים לאתרי האינטרנט, וכך מסייע להם רבות, יהיה חייב בשלום מס על כך?. על כן, אם יעבור החוק את האישורים הסופיים שלו, מה שאמור לקרות בחודש הקרוב. יסגרו בחברה את אתר גוגל חדשות הספרדי, מהלך שצפוי לגרום נזק משמעותי לאותם אתרי חדשות.

בעולם כבר נשמעת ביקרות חריפה על החוק, שקודם על ידי איגוד המו"לים הספרדי. וכבר מכנים אותו 'חוק חזירי' שמטרתו לנסות ולסחוט כספים משירותי החדשות, שמפרסמים קישורים לאתרים הללו ואחראיים על מיליוני כניסות לאתרים שדורשים על כך תשלום.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר