זכרון יעקב: תלמידים ספרדים לבד בכיתה

לאחר שמשרד החינוך אילץ תלמוד-תורה בזכרון יעקב לקבל שני תלמידים ממוצא מזרחי, טוענים הוריהם כי שאר התלמידים נותרו בחצר, כמחאה. "זו פגיעה חמורה" (חרדים)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לנאמר (צילום: פלאש 90)

בעקבות החלטת משרד החינוך לכפות על מנהלי תלמוד תורה חרדי בזכרון יעקב המשויך למוסדות הפטור, לקבל שני תלמידים ממוצא מזרחי וזאת בשל חשש כבד לשיקולים לא ענייניים בסירוב לקבלו, החליטו הורים לתלמידים להשבית את הלימודים.

לטענת הוריהם של שני התלמידים, תלמידי בית הספר הגיעו אל חצר התלמוד-תורה אולם לא נכנסו לכיתות - בהוראת הוריהם.

שני הילדים הספרדים נכנסו לכיתות הלימוד, אולם לפי עדויות שהגיעו לידי "כיכר השבת", הצוות החינוכי נותר בחצר התלמוד-תורה.

"הילדים הגיעו לכיתות ריקות", טוענת גורמת המעורבת בפרטי האירוע. "התלמידים הספרדים הגיעו היום ואתמול לבית הספר אבל התלמידים האחרים היו בכלל במקום אחר".

לטענתה, מטרת צעדי המחאה היא "לעשות את הפגיעה חמורה יותר". לדבריה, "הם רוצים לגרום להורים שלא לרצות להביא את ילדיהם אל התלמוד תורה. למעשה, הקהילה דוחה אותם".

במשרד החינוך ציינו אתמול כי מדובר בהחלטה תקדימית וכי בכוונת המשרד להגביר הפיקוח על הרישום והקבלה גם במוסדות הפטור.

בהחלטה ארוכה, הנפרסת על פני 42 סעיפים, שנשלחה למוסד בזכרון יעקב נכתב כי "אמנם, בידי מוסדות הפטור אוטונומיה מסוימת בקבלת תלמידים, אך זו איננה יכולה להוות כסות לדחיית תלמידים משיקולים שאינם ענייניים".

"משרד החינוך מפקח על מוסדות הפטור, ומתקצבם, ולכן מחויב לבחון את הליכי הרישום והקבלה הנוהגים במוסד פטור, כדוגמת מוסד החינוך שבבעלותכם". נציגי המוסד לעומת זאת טענו כי "תקנות הרישום אינן חלות על מוסדות הפטור".

הפרשה החלה לפני חודשיים. משרד החינוך קיים דיון בעקבות תלונה שהגיש הורה מזכרון יעקב על אפליית שני ילדיו מצד תלמוד-תורה חרדי בעיר. לפי ההורה, התלמוד-תורה דחה את בניו בטענה של אי התאמה לאורח חייו של המוסד. גם לאחר קיום הדיון במשרד החינוך אנשי הת"ת נותרו איתנים בדעתם ואף שכרו את שירותיו של משרד עורכי דין.

במסגרת הדיון שהתקיים במשרד החינוך, טענו נציגי המוסד, בין היתר, כי "רב הקהילה (...) הנחה את האב שלא לפנות למשרד החינוך וככל שהוא מבקש להמשיך לבירור על האב להגיע לדין תורה אצל רב הקהילה".

משרד החינוך דחה את הטענה. "לצנינים בעיניי, שבנסיבות שבהן קהילה, או אדם בכיר בקהילה, יוצאים בקצף רב כנגד אדם, רק בשל העובדה שהחליט לעמוד על זכותו ויתרה מזאת שפנה למשרד החינוך מתוך רצון לשמור על טובתם של ילדיו. אמנם משרד החינוך לא ייעתר לפנייתו של אדם רק בשל עובדה זו, אך ניסיון שכזה גם הוא מעורר את החשש לאותם שיקולים לא עניינים", נכתב בהחלטה.

במשרד החינוך ציינו כי הכרעה זו עולה בקנה אחד עם המדיניות שמוביל שר החינוך שי פירון במאבק באפלייה במוסדות החינוך ומעקב אחר הליכי הרישום והקבלה, וכי בכוונתם להמשיך ולהיאבק בתופעת האפלייה במלוא הכוח העומד לרשותם.

עו"ד יואב ללום מעמותת "נוער כהלכה" מסר בתגובה: "אני רוצה לברך את מנהל המחוז החרדי במשרד החינוך מר מאיר שמעוני על הצעד התקדימי של הפעלת ועדת הערר שבראשותו כנגד תלמוד תורה (פטור) בפעם הראשונה. אני תקווה שהורים נוספים שיתקלו בבעיות אפליה בתלמודי תורה ישתמשו בערוץ זה.

"בנוגע למוסד בזכרון יעקב, אני חייב לומר שמדובר במוסדות שמנהליהם פועלים מתוך גזענות ממוסדת. כך היה למשל בבית הספר לבנות שהופרדו אשכנזיות מספרדיות לשני מבנים שונים", טען ללום.

ניסיונותינו לקבל את תגובת מנהל המוסד עלו בתוהו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר