מאבק ליטאי - גם בימים הנוראים

ישיבות ובתי כנסת מדיחים חזנים ותוקעים מ'בני תורה'

הקרע הליטאי עולה מדרגה: אתר "כיכר השבת" חושף את רשימת בתי הכנסת והישיבות בהם חזנים ובעלי תוקע המשתייכים לפלג הירושלמי יודחו מהתפקיד בו החזיקו שנים. אברך: "בעל תוקע וחזן שפגעו בגדולי ישראל - יש הצדקה להדחתם. אנשי בני תורה הגיבו: "פגיעה קשה בחזנים ובמשפחתם" • פרסום ראשון (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
אילוסטרציה, למצולם אין קשר לכתבה (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90)

אחד התפקידים הרוחניים הנכבדים והחשובים ביותר בעולם היהודי הינה הזכות הגדולה לשמש כשליח ציבור לפני התיבה בבית הכנסת בחגים ובימים הנוראים, כמו גם המעלה לשמש כבעל תוקע. אלו תפקידים המצריכים יראת שמיים רבה, לצד האחריות הכבדה לשמש כשליח ציבור ולהוציא ידי חובתם את המתפללים בבית הכנסת.

בשולחן ערוך נכתבו הלכות מיוחדות המחייבות את מי שמכהן כבעל תפילה בראש השנה וביום הכיפורים. בעולם הישיבות ובהיכלי התורה הגדולים מקפידים כאמור להגיש לפני התיבה חזנים קבועים וידועים המשמשים בתפקידם מזה עשרות בשנים כאשר לצד היותם בעלי קול נעים, הינם גם בעלי יראת שמיים לצד העובדה שהם אהודים גם על הציבור.

השנה, לראשונה נדמה כי לאור הפילוג החריף בציבור הליטאי, הרי שבמנייני תפילה רבים תהיה למחלוקת השפעה מכרעת כאשר חלק מבעלי התפילה, הקוראים בתורה והתוקעים בשופר ייאלצו לעזוב את משרתם זאת אחרי עשרות שנים של חזקה וקביעות. בנוסף, בישיבות רבות ייפתחו מניני תפילה נפרדים לאור המצב. יצויין כי לא ברור האם מדובר בדרישה מהשטח שנענתה ע"י גדולי ישראל או שאולי בהוראה מכוונת מגבוה.

הגראי"ל שטיינמן, מנהיג הציבור הליטאי המרכזי. צילום: יעקב נחומי, פלאש 90

מהם חלק השינויים הצפויים בעולם הישיבות כבר בראש השנה תשע"ה?

החזן הקבוע מזה עשרים שנה בישיבת כנסת יצחק חדרה בתפילות מוסף של ראש השנה ויום הכיפורים הוא הרב אריה לייב כהן, הידוע בקולו הערב. השנה הוא ישמש חזן באחד מבתי הכנסת בבני ברק ולא יגיע לחדרה זאת לאחר שנועץ בגדולי התורה בבני ברק שהורו לו לעזוב את ישיבת כנסת יצחק.

בהמשך לכך, בישיבת בית מתתיהו שימש שנים רבות חזן בימים הנוראים הרב אלעזר שושן, ראש הישיבה הגר"ב ויסבקר נועץ אף הוא בגדולי ישראל שהורו לו להעבירו מתפקידו בשל השתייכותו למצביעי בני תורה - עץ.

יצויין, כי בתחילה רימזו לו לעשות זאת באופן עדין ומכובד אולם לאחר מכן הוחרף הטון. במקביל בחורים מישיבת בית מתתיהו ניסו להגיש לראש הישיבה עצומה נגד סילוק הרב שושן אך ההחלטה נפלה והרב אלעזר שושן ישמש השנה חזן בישיבת כנסת יצחק חדרה במקומו של הרב אריה לייב כהן.

בבית הכנסת נאות יוסף בבני ברק, הגר"י אידלשטיין המשמש רב בית הכנסת הורה להעביר את החזן הוותיק הרב נוברוצקי מתפקידו בשל הצבעתו לבני תורה. החזן ביקר בימים האחרונים בבית הגר"י אידלשטיין ושמע ממנו על ההחלטה.

בבית הכנסת יד אהרון שבשכונת רמת אהרון בבני ברק יערכו לקראת הימים הנוראים בחירות האם להשאיר את הגבאים הרב מאיר קרלינסקי והרב צבי מילצקי בתפקידם או להחליפם לאחר שבעקבות השתייכותם למצביעי בני תורה חלק מהמתפללים טוענים כי גדולי התורה הורו להחליפם. הרב צבי מילצקי אף משמש כחזן בראש השנה והשנה הדבר מוטל בספק ותלוי בתוצאות הבחירות.

בבית הכנסת יוצאי ישיבת גרודנא בבני ברק, נהגו בשל הצפיפות בבית הכנסת הקבוע ברחוב בלוי לקיים את תפילות הימים הנוראים בישיבת אוהל יעקב ברחוב הלפרין. השנה, ייאלצו החברים במניין לחפש מקום חילופי שכן מנהלי הישיבה קיבלו הוראה שלא לאפשר ליוצאי גרודנא להתפלל במקום. בישיבת אוהל יעקב יפתח השנה מנין חדש של אברכים "יוצאי ישיבת תורה בתפארתה".

הגר"ש אוירבך. חזנים ובעלי תוקע שזוהו עמו מודחים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בבית הכנסת יוצאי ישיבת כנסת יצחק, שם מזה כ-17 שנה ערכו את התפילות בישיבת משך חכמה ברחוב ראב"ד בבני ברק, יקיימו את התפילות השנה בישיבה אחרת בעיר, זאת לאחר שראש ישיבת משך חכמה הגר"א מילר הודיע כי בהוראת גדולי התורה בבני ברק אין באפשרותו להעניק להם את המקום.

בנוסף בוגרי הישיבה הוותיקה הנשמעים למרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן התייעצו וקיבלו את הוראתו לפתוח לעצמם מניין חדש בנפרד. בבית הכנסת בית שרגא בשכונת רמת אלחנן בבני ברק מתפללים בשנים האחרונות עשרות אברכים מתושבי השכונה כאשר השנה התקבלה ההוראה להחליף את החזן ואת בעל התוקע.

"אין ספק כי הפילוג משפיע לאורך ולרוחב של הציבור הליטאי ולכן אך טבעי שבסופו של דבר ייפרדו למניניים נפרדים", אומר לכיכר השבת אברך ליטאי המזוהה עם הממסד. לדבריו, לא ייתכן שיגישו לפני התיבה חזן שהינו שנוי במחלוקת ואינו מקובל על רוב הקהל: "יש בכך הגיון רב לפטר חזן שאינו מתאים".

"צריך גם להבין שלא מדובר רק בעניין ההצבעה אלא בתחושה של רבים מהמתפללים כי אותו חזן או בעל תוקע זילזל חלילה במרנן הגראי״ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי" הוא מוסיף.

מנגד, גורם בסיעת בני תורה אומר בתגובה לכיכר השבת כי "ספרי השותי"ם של גדולי האחרונים מלאים בשאלות ותשובות בעניין החזקות של בעלי התפילה ובעלי התקיעה בבתי הכנסת, האחרונים דנו האם יהודי שבמהלך השנה יצא עם נוכריה מותר להעבירו מתפקידו או שמא לחשוש שחזר בתשובה... מעניין לראות כיצד במקרה הזה ההחלטות על סילוק בעלי תפילה נעשות בצורה כזו ללא דין ודברים וללא חשש. מי יודע האם החזנים אכן מוחלים על הפגיעה הקשה בהם ובמשפחתם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר