פיוס בעולם החסידות

לאחר 30 שנות נתק; בעלזא מבקשים סליחה מסאטמר

דרמה היסטורית בעולם החסידות: לאחר 30 שנות נתק בין חסידות בעלזא לחסידות סאטמר, שהחלו לאחר דברים שאמר האדמו"ר מבעלזא בשנת תשמ"ב, מגיעים ככל הנראה לסיומן, עם משלחת מיוחדת של האדמו"ר מבעלזא שעלו אמש על קברי האדמור"ים מסאטמר זצ"ל, וביקשו סליחה ומחילה. כל הפרטים (חסידים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
האדמו"רים מסאטמר ובעלזא, בעבר

האם נסללה הדרך לאחר למעלה מ-30 שנות נתק ומשבר לשלום המיוחל בין הגיסים וחצרות האדמו"רים מסאטמר ומבעלזא? אם שואלים את מקורבי שני החצרות התשובה היא ככל הנראה חיובית.

הצעד הראשון לפיוס ההיסטורי התרחש אמש (שני) בשעה שעשרה מחשובי דייני חסידות בעלזא, מישראל, ארה"ב וקנדה, בראשות הרב שמעון וואלף קליין, הגבאי ואיש אמונו של האדמו"ר מבעלזא שליט"א, עלו יחד לבית החיים בקרית יואל במונורו שבארה"ב בכדי להשתטח על ציונו של בעל ה"ויואל משה" מסאטמר זצ"ל ולבקש ממנו בקשת סליחה ומחילה.

מניין הדיינים שנכחו במקום כלל את הרבנים הגאונים רבי טוביה וועטענשטיין, רבי משה שמעון בינעטה, רבי אשר עקשטיין, רבי שלום פסח לאנגסאם, רבי וואלף בער לערנער ורבי מרדכי גאליצקי, ועמם הרבנים בראשם המשב"ק הרב שמעון וואלף קליין, הרב גבריאל מענעצר, הרב יוסל לאנגסאם, הרב משה יוסל מאשקוביץ, והרב עזריאל העכט.

הדיינים הגיעו לאוהל הציון, הדליקו נרות, קראו פרקי תהילים ולאחר-מכן ביקשו סליחה על הפגיעה באדמו"ר זצ"ל, בשמו של האדמו"ר מבעלזא. לאחר-מכן פקדו הדיינים גם את קברו של בעל ה"ברך משה" מסאטמר זצ"ל, שם גם שבו וביקשו סילחה.

הדיינים, פקדו את קבריהם של האדמו"רים וביקשו סליחה בזה הנוסח: "אנחנו שליחים של רבינו יששכר דוב בן מרים, ששלח אותנו לבקש סליחה ומחילה על מה שפגע בכבודכם".

יצויין כי מדובר במהלך יוצא דופן וראשון מסוגו, כאשר זהו לכאורה צעד ראשון אותו עשה האדמו"ר מבעלזא בדרך לשלום המיוחל עם חסידות סאטמר.

לפני שנים רבות, חסידות בעלזא היתה נחשבת כחלק מחוגי "העדה החרדית". המשבר החל בשמחת תורה תשמ"ב במעמד ה"שטיידיגע תורה" המסורתי בו נושא הרבי מבעלזא דברי תורה וחיזוק בפני החסידים, כשבמהלך אותו משא נאמרו דברים שבחסידות סאטמר נפגעו מתוכנם.

בהמשך וכתוצאה מהדברים, פרשה החסידות מ"העדה" ופתחה מערכת כשרות נפרדת וכן הצטרפה ל"אגודת ישראל", מה שהעצים את המשבר והחריפו.

עתה כאמור נסגר המעגל ההיסטורי בבקשת המחילה של דייני בעלזא מעל קברו של האדמו"ר מסאטמר זצ"ל.

האם יהיה לכך המשך, ובעקבות בקשת הסליחה תתקיים אף פגישה היסטורית בין המנהיגים הרוחניים בקרוב? ייתכן כי כבר בביקורו הקרוב של האדמו"ר מסאטמר בארץ, הדבר יצא אל הפועל.

האדמו"רים מסאטמר ובעלזא, בעבר
מניין בקשת הסליחה על הציון

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר