לפיד הוא ההזדמנות הגדולה ביותר של החרדים

יאיר לפיד הוא הזדמנות מצויינת לתיקון, הוא יכול להיות בשורה לחרדים אם רק ישכילו לנצל את המצב. לפיד עושה שימוש בכוח הפוליטי שניתן לו בעיקר להתנגחות, זה טוב לו לכותרות בתקשורת. לצערי, חברי הכנסת החרדים מנצלים את הסיטואציה להתנגחות שכנגד, לצעקנות ותוקפנות • הטור השבועי של דוד רוזנטל (חרדים, דעות)

דוד רוזנטל | כיכר השבת |
דוד רוזנטל (צילום: פייסבוק)

בתקשורת החרדית עולה זעם רב, על הדרתם של זוגות חרדים מהנחת איפוס המע"מ על דירה ראשונה. במקום לכעוס ולרטון, יש כאן הזדמנות נדירה להביא לפתרון של קונפליקט ארוך ימים. במקום לגלוש למאבק רגשי וכעוס, כדאי לתעל את האנרגיה להסכמות, וכאלה אפשר ליצור הרבה.

הסטטוס קוו שהתקיים כאן עד שהגיע לפיד היה רע, רע לחרדים ורע לחילונים. גם כאשר חוק טל היה בתוקפו ובפועל בחורי הישיבות נפטרו מגיוס, עצם המרמור שהתקיים בציבור החילוני פגע קשות במעמד הציבורי של החרדים. הישגים פוליטיים הבאים במחיר דריסת הצד השני - ולו בתחושה סובייקטיבית בלבד - יגבו את מחירם במוקדם או במאוחר. הצלחה פוליטית הבאה בצמוד לקריסה תדמיתית לא יכולה להיחשב להצלחה וודאי שלא תעמוד לאורך זמן, וכבר כתבתי על כך בעבר.

יאיר לפיד הוא הזדמנות מצויינת לתיקון, הוא יכול להיות בשורה לחרדים אם רק ישכילו לנצל את המצב. לפיד עושה שימוש בכוח הפוליטי שניתן לו בעיקר להתנגחות, זה טוב לו לכותרות בתקשורת. לצערי, חברי הכנסת החרדים מנצלים את הסיטואציה להתנגחות שכנגד, לצעקנות ותוקפנות. הכותרות בעיתונות החרדית – בעיקר המפלגתית אך לא רק – הן סוג של תמונת ראי לכותרות שמייצר לפיד. במקום לבנות פתרון קונסטרוקטיבי לתועלת כולם, נגררים למאבק אמוציונאלי אשר דווקא משחק לידיו של לפיד.

הצעת לפיד לאיפוס המע"מ על דירה ראשונה ליוצאי צבא מהווה זיהוי נכון של בעיה חברתית, אך ביצוע גרוע של הפתרון. המירמור שחשים המגוייסים בכפיה ל"צבא העם" הוא כן ואמתי, הם משרתים שירות כפוי בלא לקבל שכר ורואים כיצד אחרים פטורים משירות זה. לא רק פטורים אלא גם נהנים מזכויות אזרחיות שוות, בדיוק כמוהם. אפשר להבין את רגשותיהם, אך חשוב להבין שהפתרון אינו כניעה לרגש אלא שינוי השיטה המעוותת מעיקרה.

במקום לגייס את כולם בכפיה, עדיף פשוט לתגמל את המשרתים. מי שמתוגמל לא פראייר, וגם אין לו צורך רגשי לכפות גיוס על כולם. ההצעה של לפיד לתגמל את יוצאי הצבא היא טובה, הביצוע – עסקת חליפין של טובין בקריטריונים מסויימים – גרוע ביותר.

בדרך לעיוות כלכלי

איפוס המע"מ על דירה יגרום לעיוות כלכלי במשק, ויגרום אף להחמרת משבר הנדל"ן. הוא לא יגדיל את ההיצע של דירות, אלא יגביר את הביקוש – אשר הוא הגורם לעליית המחירים. הוא יגרום למגוון בעיות כלכליות, כפי שפירט אותן במכתב התפטרותו אחת לאחת מיכאל שראל, הכלכלן הראשי של האוצר אשר התפטר במחאה נגד התוכנית.

בנוסף, איפוס המע"מ יגרום להדרה ואפלייה בין החיילים לבין עצמם. הקריטריונים מדירים יוצאי צבא שלא נישאו, מדירים את אלה שאין להם את ההון הראשוני לקניית דירה, מדירים את אלה המעדיפים שלא לקנות דירה ולהשקיע כספם בעסק, ועוד.

איפוס המע"מ הוא פשוט טעות קשה, הוא לא פותר את בעיית יוקר הדיור, וגם לא עושה צדק עם החיילים. כן יש כאן הכרה בכך שצריך לתגמל את המשרתים, ותובנה זו היא חשובה ראוי לקדם אותה בכל אמצעי אפשרי. אם ישכילו הח"כים החרדים לתמוך בהצעה לתגמל את המשרתים, הם יכולים להביא לפתרון בעיה חברתית ופוליטית. ההבנה של לפיד שהתגמול הוא הכרחי, זו הזדמנות לקדם את הרעיון לתועלת כולם. יש לדחוף לכך שהתגמול יהיה כספי, לפחות שכר מינימום, וכך החיילים יזכו בהכרה והערכה על פועלם.

תוקפנות אינה הסברה, גם חנפנות לא

אם בתדמית החרדים עסקינן, אני מוכרח להוסיף את קולי לקולו של הרב דוד בלוך, אשר טען השבוע שאין הסברה חרדית. תוקפנות אינה הסברה, ואינה מביאה לתועלת כלשהי. כותרות צעקניות, בכיינות ותקיפת הצד השני בתקשורת לא יגרמו לשינוי דעה, ובטח שלא יביאו ליצירת הסכמה. הם יגרמו רק להלעגת הציבור החרדי, ומיצובו כצעקן כרוני.

חשוב להבין שגם נעימות הלשון וטוב הטעם גם הם אינם המתכון המנצח. חנפנות אינה הסברה, וחיוך לכשעצמו טוב רק כדי להפשיר אוירה לא כדי להביא להסכמה. הדגש העיקרי צריך להיות בשפה המובנת לצד השני. בדיוק כפי שאין טעם להסביר לאנגלי דברים בשפה צרפתית, כך אין טעם לנסות להביא הסכמות פוליטיות באמצעות הסברת עקרונות הדת היהודית. יהדות אי אפשר להנחיל באמצעות מערכת פוליטית או תקשורתית. הדגש צריך להיות בנושאים המובנים לצד השני – דמוקרטיה, זכויות אזרח, שוויון.

עלינו לתת את הדגש ההסברתי על הזכויות של מיעוט במדינה דמוקרטית, על היעדר הלגיטימיות של מדינה לנצל רוב פוליטי כדי לכפות אורח חיים על מיעוט כנגד רצונו. להדגיש את החובה להתייחס בשוויון גם כלפי אנשים אשר אורח חייהם לא מקובל על הרוב. יש לדבר על הדמוקרטיה, ואתה קל הרבה יותר להסביר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר