יאיר לפיד: "אני המוציא לפועל של צוואת אבי"

שר האוצר יאיר לפיד התייחס להצעת חוק נגד מיסיון שנדחתה, והשיב לח"כ משה גפני שאמר כי אפילו אביו טומי - תמך בהצעה: "אני המוציא לפועל של צוואתו, המנוח שינה את דעתו" (ארץ)

יוני גבאי | כיכר השבת |
טומי לפיד ז"ל ושר האוצר יאיר לפיד (צילום: משה שי, פלאש 90)

שר האוצר יאיר לפיד, התייחס היום (רביעי) להצעת חוק שיוחסה לאביו וביקשה לאסור שידול להמרת דת, ואמר כי: "היות ואני המוציא לפועל של צוואתו, אני רוצה להגיד לך שהמנוח שינה את דעתו והוא נגד החוק".

הצעת החוק שנדחתה בקריאה טרומית ברוב של 36 מתנגדים ו-11 תומכים, נועדה לקבוע כי לצד האיסור על מתן הטבות כפיתוי להמרת דת, ייאסר גם עצם השידול להמרת דת, כשזה נעשה בפניה ישירה לאדם.

בהצעה הוצע להבחין בין מצב שבו האדם אותו מנסים לשדל הוא בגיר, שאז העונש המקסימלי המוצע הוא שנת מאסר, לבין מצב שבו מנסים לשדל קטין, שאז העונש המקסימלי המוצע הוא שנתיים מאסר. עוד הוצע, להחמיר את העונש החל על מי שעורך טקס המרת דת של קטין, ולהעמידו על שנתיים מאסר, במקום שישה חודשים, כקבוע היום בסעיף בחוק העונשין.

ח"כ גפני הציג את ההצעה ופנה לשר האוצר, יאיר לפיד, וסיפר כי התארח בעבר בתוכנית טלוויזיה, בה השר לשעבר טומי לפיד ז"ל תקף את המיסיונרים בעצמו. גפני הוסיף כי הציע אז ללפיד להגיש הצעת חוק בנושא. הוא הציג הצעת חוק עליה חתומים הוא והשר לשעבר טומי לפיד. "אני לא רוצה לשכנע את הנוצרי שיהיה יהודי ואת המוסלמי שיהיה יהודי. העיקרון בחוק הזה של טומי לפיד ושלי הוא שאיש באמונתו יחייה", אמר ח"כ גפני וסיכם: "אני מבקש לתמוך בהצעה של טומי לפיד ושלי".

ח"כ מרב מיכאלי ששאלה אם "זה כולל החזרה בתשובה". נענתה על ידי גפני כי לא כי לא מדובר בהמרת דת. "אנחנו יהודים ומותר לשכנע", אמר.

שרת הבריאות, יעל גרמן, השיבה ואמרה כי היא משיבה על החוק של ח"כ גפני ולא על החוק של טומי לפיד. "ח"כ גפני מבקש לקבוע עבירה חדשה של שידול בגיר להמרת דת, שעונשה שנת מאסר. האיסורים הקבועים היום בחוק העונשים נותנים ביטוי ראוי לערכים השונים. האיסור תקף במקרה של מתן טובות הנאה לבגיר ולגבי קטין אסורה כל פעולה של שידול. גם העונשים הם מאוזנים ואין מקום להחמירם".

שר האוצר, יאיר לפיד, הגיב גם הוא להצעה ואמר: אני מבין שעלית ומינית את עצמך למוציא לפועל של צוואתו של אבי המנוח. היות ואני המוציא לפועל של צוואתו, אז אני רוצה להגיד לך שהמנוח שינה את דעתו והוא נגד החוק.

ח"כ גפני אמר ללפיד: "על הבושה של אביך ז"ל אתה מופקד, אבל בניגוד לך הוא היה אדם עקבי. מה שהוא היה בעד הוא היה בעד ומה שהוא היה נגד הוא היה נגד. כמה שניסיתי לשכנע אותו לשנות את דעתו בנושא דת ומדינה לא הצלחתי. אתה עושה עוול שאתה אומר שהוא שינה את דעתו. היה ויכוח בסיעת שינוי והוא עמד על דעתו בתוקף. שני החוקים שלי וזה שטומי לפיד חתום עליו, זהים מילה במילה, זה חוק של איש באמונתו יהיה ואני מבקש את תמיכת הכנסת בהצעת החוק הזו ואני פונה לשר האוצר לתמוך בהצעת החוק של אביו".

בדברי ההסבר להצעה שנדחתה, נכתב כי "בתקופה האחרונה התגברו ניסיונותיהם של גופים מסיונריים, בעיקר נוצריים, לשדל להמרת דת. לעיתים ניסיונות אלה אינם כרוכים בהבטחת כסף או טובות הנאה חומריות, ולכן אינם אסורים לפי הדין הקיים, אולם השלכותיהם השליליות הרבות, לרבות נזקים נפשיים, מחייבות את התערבות המחוקק. זאת בעיקר לאור העובדה שמרבית הניסיונות להביא אנשים להמיר את דתם מתמקדים בבני השכבות החלשות, אשר בשל מצבם החברתי-כלכלי נתונים ביתר קלות לניסיונות שכנוע מעין אלה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר