מה היא מועצת גדולי התורה?

בעקבות ההתכנסות של גדולי הרבנים היום בירושלים: ראיון שנערך עם הגאון רבי מאיר שפירא מייסד הדף היומי. אקטואלי מאי פעם

העיתון היהודי "די יודישע פרעסע" ערך באלול תרפ"ג ראיון עם רבי מאיר שפירא, המוכר בעיקר בזכות לימוד הדף היומי שייסד, בראיון ביקשו כתבי העיתון להבין את משמעותה ותפקידיה של מועצת גדולי התורה. הראיון במלואו מופיע בספר אמרי דעת. בחרנו מתוכו שאלות ותשובות מעניינות.

- מהו תפקיד מועצת גדולי התורה?

ר´ מאיר שפירא זצ"ל: בעבר היה ברור לכל אדם מישראל, שגדולי התורה הם אלו שצריכים לקבוע כל דבר. לצערינו, בתקופה האחרונה (תרפ"ג, להזכירכם) ישנם חוגים רבים שאינם ממושמעים לגדולי התורה, אפילו בנושאים יהודיים מובהקים.

לפיכך, אגודת ישראל יצרה מיוזמתה גוף רבני, שיקבע בכל נושא. מועצת גדולי התורה היא מעין סמכות התורה בדור הזה אנו מקווים שבעזרתה נוכל לעצור את הדרדרות העם.

מועצת גדולי התורה אינה גוף מפלגתי, למרות שאגודת ישראל שהיא גוף מפלגתי הקימה אותו.

- איך נקבע הרכב חברי מועצת גדולי התורה?

ר´ מאיר שפירא זצ"ל: אי אפשר לבחור או למנות סמכות רבנית. הרבנים נקבעים אך ורק לפי מעלתם המוסרית והרוחנית וגדלותם בתורה - עוד בטרם נתמנו למועצה.

- האם אין מקום לחשש שמוצעת גדולי התורה תפגע בסמכויות הרבנים המקומיים בכל עיר ועיר?

ר´ מאיר שפירא זצ"ל: לא יתכן שיקרה דבר כזה. הרי מטרתה של מועצת גדולי התורה היא לחזק את התורה. המועצת תכרות את הענף שעליו היא יושבת אם תפגע סמכותו של הרב המקומי.

ככלל, המועצת לא רוצה לכפות על אף אחד שום דבר. וכדי שלא יטעו ויחשבו שמועצת גדולי התורה היא כמו הסנהדרין, ניסינו לא לעורר כל צל של רעיון מקביל, לא במספר החברים ולא באופן ההרכב.

דבר נוסף, המצאותם של האדמורי"ם במועצה היא משקל נוסף לדין ולדעת תורה, כיון שלאדמורי"ם יש קהל גדול ששומע לדבריהם ככל אשר יאמרו.

*

ולסיום בנימה אישית, הדברים נאמרו בעבר, אך הם ללא ספק ממשיכים להדהד. התורה לא תשתנה, ודעת תורה תקפה לנצח, גם היום.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר