מעקב אתר "כיכר השבת"

מודיעין: לאישה החרדית אין עבודה, לידידה החילונית יש

כך משלבים חרדים בתעסוקה • סדרת הכתבות נמשכת: בעיר מודיעין עילית אין לשכת תעסוקה עבור מבקשי עבודה. בעיר המקבילה מודיעין, מצפה להם יחס קר ונוקשה בלשכה. תושבת העיר החרדית טוענת: "סירבו להציע לי עבודה משרדית, לידידת הפקידה הוצעה עבודה כזו". שירות התעסוקה: "אין אפליה" (חרדים, בארץ)

אפי ליברמן | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90, למצולמים אין קשר לכתבה)

החרדים רוצים לעבוד והם אכן משתלבים בשוק העבודה - על-כך אין עוררים, מנהלי חברות מרוצים מעבודתם, חלקם אף אומרים בפה מלא כי לחרדים יש מוסר עבודה גבוה. בעיר החרדית מודיעין עילית יש לא מעט נשים חרדיות תושבות העיר המועסקות בחברות הממוקמות בעיר עצמה, יעידו על כך אישי הציבור החילונים שמבקרים שם מעת לעת.

לאחר כל התשבחות, מה קורה כשאישה חרדית נקלעת שלא באשמתה למצב בו היא צריכה ללכת אל לשכת התעסוקה בגלל היותה מובטלת טרייה? בלא מעט מקרים ניתן לקבוע כי תשבחות אין שם, ועבודה מתאימה אינה בקטגוריה, כך עולה מעדויות שהגיעו לידינו בתקופה האחרונה, אחת מיני רבות מובאת זה עתה לפניכם.

מנוסה במזכירות? לכי לטלמרקטינג

חיה (שם בדוי) בת 20 ואם לילד, עבדה כמנהלת משרד באזור העיר 'מודיעין עילית'. היא בעלת תעודות מרשימות שהונפקו לה על-ידי משרד הכלכלה בגלל היותה מצטיינת. וכפי שמיד תבינו - בתחום המשרדי יש לה ניסיון עשיר.

כמו רבים בעיר מודיעין עילית בה היא מתגוררת, היא נקלעה למצב לא פשוט עבור משק הבית, לפני כחודש וחצי מסיבות כאלה ואחרות היא נאלצה לעזוב את עבודתה, וניגשה אל לשכת התעסוקה בעיר 'מודיעין', בדף שהתבקשה למלאות היא ציינה כי היא עבדה כמנהלת בכירה במשרד, וכי היא מצפה לעבודה בהתאם - ואפילו לרדת לרמה אחת פחות כמו מזכירה.

אולם לדבריה, הפקידות בלשכה הציעו לה עבודות רק בתחום הטלמרקטינג בשכר מאוד נמוך עם לא מעט שעות. הן סירבו להציע לה עבודה מתאימה למרות שלטענתה במאגריהם לא חסר להן כאלה, כפי שניתן גם היה לראות בדף שהונח לדבי חיה על גבי שולחן הפקידות.

אמש (שלישי) אמרה חיה בשיחה עם 'כיכר השבת': "היום הגעתי ללשכה כרגיל, קראו לי ואמרו לי שיש משרה שמתאימה לי, כשהגעתי, נדהמתי. מפני שהפקידה הציעה לי עבודה בטלמרקטינג בשעות אחר-הצהרים, עבודה שאינה מתאימה לי, אמרתי לה שיש לי ילד ושניהלתי משרד קודם לכן, ולכן לא מגיע לי לעבוד בטלמרקטינג שזה פחות טוב".

לחרדים אין, לחילונית יש

לדבריה, נאמר לה על ידי פקידות הלשכה כי אין באמתחתן משרות מזכירות פנויות, אולם היא מספרת כי דיבורים לחוד ומציאות לחוד: "הפקידה אמרה לי 'נדבר שבוע הבא', שזה היום, הגעתי אליה שוב ובפיה אותה שאלה מה קורה עם עבודה? השבתי לה שאני אשמח מאוד למצוא לי כי אני מחפשת. לפנייה הייתה טבלה עם העבודות שיש במלאי, תוך כדי שיחתנו, היא קיבלה שיחה בסלולרי האישי שלה, על הקו היה ידיד או מכר שלה ובפיו בקשה לעבודה לידידה או אשתו, היא אמרה לו תשלח אותה אלי - יש לי עבודת מזכירות במודיעין שמנהל העבודה דורש שתהיה זו מזכירה צעירה שמבינה במחשב ואינטרנט, וזאת עבודה בין השעות שמונה בבוקר לשתיים בצהרים"

"לאחר שהיא סיימה את הטלפון היא אמרה לי שיש לה להציע לי עבודת טלמרקטינג, הסברתי לה שוב שאני רוצה עבודה שמתאימה לי, ובאותה טבלה רשום משרה פנויה למזכירה. למרות זאת, היא הכחישה שיש כזו משרה". הוסיפה חיה.

חיה מספרת כי היחס בלשכה רחוק מלהיות אדיב - כלפיה וכלפי נשים חרדיות נוספות: "חששתי להעיר לה על כך, כי הן - הפקידות שם מאוד קשוחות והן פשוט יכולות לפסול בשנייה את זה שאני זכאית לאבטלה, הן יכולות לומר לי יש לך עבודה ואת לא רוצה אותה ולכן את לא זכאית, תמיד כשאני נכנסת אליה אני נמצאת בחששות בגלל התנהלותה מול נשים חרדיות".

"מה אני אעשה שכל קריית ספר מלאה בילדים"

הסיפור אמנם התחיל ביחס מזלזל, אך סופו להיות גרוע הרבה יותר - אפילו גובל בדיבור כאחרון שונאי הדת: "היא יודעת שיש לי ילד, ובשעות הבוקר והצהרים זה עוד בסדר, פעם הקודמת היא הציעה לי עבודה לאחר-הצהרים, השבתי לה שאני לא יכולה כי יש לי ילד, אז היא ענתה "מה אני אעשה שכל קריית ספר מלאה בילדים, אמרתי לה אני מצטערת מאוד אבל המציאות היא שיש לי יש ילד אחד, היא מיהרה ודחתה אותי".

היא מספרת כי היא מכירה חרדי מובטל, שהיה מגיע לאותה לשכה בכדי למצוא עבודה דרכה הוא יוכל לפרנס בכבוד את בני משפחתו, אך אלו הציעו לו עבודות בסביבה שבה ישנן נשים - סיטואציה המנוגדת לאורח חייו: "אני מכירה אדם חרדי שהיה מגיע המון ללשכה וכל פעם היו מנסים להתקיל אותו 'יש לנו עבודה כזו', אך הם יודעים שאלו עבודות שלא מתאימות לחרדים, נגיד עבודה עבודה עם נשים לגבר חרדי או נגיד עבודה לאימא בשעות אחר הצהרים".

לסיום, היא מעלה שאלה לא פחות חשובה, האם לתושבי העיר מודיעין עילית המונה יותר מ- 52.000 תושבים לא מגיעה לשכת תעסוקה בעירם. ואם לא - מדוע אין תחבורה מסודרת לעבר היעד? "עד עכשיו לשכת התעסוקה הייתה במכבים-רעות וכעת הם עברו לעיר מודיעין, המרחק הוא אותו מרחק אך אין לנו תחבורה לשם. אנחנו צריכות לארגן הסעה פרטית לכל הנשים המובטלות. אין אוטובוסים לשם".

שירות התעסוקה: אין אפליה, סגנון הדיבור המתואר לא מקובל עלינו

משירות התעסוקה נמסר בתגובה:

בעניין הפניה למשרה - הצעות עבודה ניתנות בהתאם לכישורי המועמד ובהתאמה לדרישות המשרה. אין הפליה על רקע אמוני בלשכות השירות".

בעניין אמירות וסגנון דיבור - סגנון הדיבור המתואר בכתבה ותוכנו איננו מקובל אצלנו לחלוטין. אנו דוחים אותו מכל וכל, הנחיות ההנהלה לעובדים כי יש להתייחס לדורשי העבודה באדיבות מקצועיות ונעימות".

בעניין מקום התייצבות דורשי עבודה - אין לשכות תעסוקה בכל ישוב בארץ . משאבי השירות מוגבלים ולכן כל לשכה משרתת מספר ישובים. שיוך דורש עבודה ללשכה מסויימת נעשה על פי שיקולי נגישות לתחבורה ציבורית ומידת המרחק ללשכה הקרובה ביותר.

נתקלתם באפליה בלשכת התעסוקה או במוקד שירות ממשלתי אחר? פנו למייל האדום של 'כיכר השבת'

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר