מגזין 'עמי': אין כמעט הבדל בין דעות מרן הגראי"ל שטיינמן לרב שמואל אוירבך

עורך מגזין 'עמי', הרב יצחק פרנקפורט, נכנס למעונם של מרן הגראי"ל שטיינמן והגר"ש אוירבך, והגיע למסקנה כי אין כמעט הבדל בין הדעות של השניים אלא רק בגישה (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
מרן הגראי"ל שטיינמן עם הגר"ש אוירבך (צילום ארכיון: בועז בן ארי)

הפילוג הליטאי וגזירת הגיוס: האם ישנם חילוקי דעות השקפתיים בין מרן ראש הישיבה הגאון רבי אהרון לייב שטיינמן לגאון רבי שמואל אוירבך בנוגע לגזירת הגיוס, מה עמדתם האמתית והאם יש בכלל מקום למילה "פשרן" בסוגיה הזו.

סוגיות מהותיות אלו מעסיקות את המגזר הליטאי והציבור החרדי כולו, בישראל אך גם מעבר לים. בשכונות בורו פארק, פלטבוש, מונסי וליקווד לא יודעים כיצד להתייחס ל'קרע' ההשקפתי שנוצר והדבר גורם לבלבול ותהיות רבות באשר לדרך הנכונה להתמודד עם הגזירות.

עורך מגזין 'עמי' באנגלית, המופץ בארה"ב, אירופה וישראל, הרב יצחק פרנקפורט, נכנס בימים האחרונים לבתיהם של מרן הגראי"ל והגר"ש, וביקש ללמוד מהם ישירות, בלי מתווכים, על דעותיהם.

מהגר"ש אוירבך הוא זכה לראיון בלעדי ונדיר, שנמשך קרוב ל-40 דקות בהן חזר שוב ושוב הרב אוירבך על עמדתו והביע את אכזבתו מכך שכיום משייכים אותו ודעותיו לחוגי ה'קנאים'. על דעותיו של מרן הגראי"ל, הוא למד בשיחה אתו, וכן בשיחה נוספת עם מזכיר מועצת גדולי התורה, הרב אברהם רובינשטיין.

'כיכר השבת' מגיש את עיקרי המאמר, כולל דבריו של הגר"ש אוירבך, בתרגום לעברית:

"במשך חודשים לא מעטים", פותח עורך המגזין הנחשב את כתבתו, "נחלק עולם התורה בישראל בשאלה מהי האסטרטגיה הנכונה כדי להתמודד עם האיומים על הישיבות בארץ ישראל. בין הגדולים הליטאיים, הרב אהרן לייב שטיינמן והרב שמואל אוירבך ישנן עמדות שונות. הרב שטיינמן מתנגד להפגנות ציבוריות נגד חוק הגיוס המתוכנן, והרב אוירבך מעודד השתתפות בהפגנות מסוג זה".

"בנוסף, לשני גדולי התורה חוות דעת שונה מה בחורים המקבלים את צו הגיוס אמורים לעשות. הרב שטיינמן מורה להם להגיע לבקו"ם ולמלא טפסים עם המידע האישי שלהם, אבל לא לעשות מעבר לזה שום דבר. הרב אוירבך אומר כי הבחורים צריכים לסרב להגיב לשלטונות הצבא בכל דרך. מספר בחורים ששמעו להחלטתו של הרב אוירבך נעצרו בחודשים האחרונים, מה שהוביל להפגנות בדרישה לשחררם", מתאר העורך.

"לאחרונה זכיתי", כותב הרב פרנקפורט, "לביקור גם אצל הרב שטיינמן וגם אצל הרב אוירבך. נכנסתי לשניהם, מאחר שראש הישיבה שלי, הרב דוד סולובייצ'יק, ביקש ממני לפעול כשליח בהקשר לסוגיית הגיוס. שניהם מאד עודדו אותי בהתחייבות הזו. ביליתי כמות ניכרת של זמן עם הרב אוירבך, ובצל שמש שוקעת הלכנו יחד דרך רחובותיה של שכונת שערי חסד בירושלים, שם הוא מתגורר. הרב אוירבך היה חם ומסביר פנים כמו שהוא, ובגילוי לב שיתף אותי בייסוריו על ניסיונותיה של מדינת ישראל לפגוע בישיבות".

העורך הרב יצחק פרנקפורט אצל מרן הגראי"ל שטיינמן (צילום: מגזין 'עמי')

"מדי פעם הוא הנמיך את קולו, כך שהוא לא יישמע על ידי עוברי האורח. הוא אמר לי שהאווירה הנוכחית היא חסרת תקדים, והביע את חששותיו מפני לאן כל זה יוביל", מתאר העורך. "בעודו מחזיק בזרועותיי, הוא קונן על העובדה שהציבור החרדי לא מאוחד בהתנגדות לגזירות של מדינת ישראל ואין לו אסטרטגיה משותפת. הוא אמר לי כי הוא מצר על כך שהוא נמצא ב'כריכה אחת' יחד עם הקנאים משום שכך הוא והציבור ההולך אתו נראים על ידי חלק מהאנשים כקיצוניים, בה בשעה שהעניין הזה הוא לא נושא צדדי כלשהו, אלא עניין שמשפיע על עצם קיומו של כלל ישראל".

"שידלתי את הרב אוירבך להציע פתרון כלשהו, אבל הוא היה שבור לב ומדי מודאג מכדי להציע פתרון. הוא נראה שבור על ידי הדאגות שלו לעתיד של התורה והיהדות, ופשוט לא היה מוכן להפסיק מדיבוריו אלו אפילו לרגע אחד קל. הגישה של הרב אוירבך להתנגד בכוח לכל ניסיון לגייס את תלמידי הישיבות היא ידועה, אך מה שלא ידוע כל כך טוב הוא שאין כמעט כל הבדל בין דעות הרב שטיינמן והרב אוירבך בפילוסופיה הכללית שלהם, אלא רק בגישתם", טוען הרב פרנקפורט.

יצויין כי מבין השיתים ניכרים מאמציו של העורך הרב פרנקפורט "ללכת בין הטיפות" כשהוא משתדל שלא לגעת בנקודות הליבה השנויות במחלוקת אם זה מחמת הרצון להקל על הקוראים ואם זה מחשש שלא לקומם עליו את הממסד הרבני בארץ המזדהה עם הגישה המרכזית בהנהגת מרן הגראי"ל שטיינמן.

העורך הרב יצחק פרנקפורט עם הגאון הרב שמואל אוירבך (צילום: מגזין 'עמי')

ל"כיכר השבת" נודע כי יותר ממה שפורסם הרי שעדיין רב הנסתר על הגלוי. הגר"ש אוירבך מתייחס בשיחתו עם הרב פרנקפורט לשינויים שנעשו בעיתון הבית "יתד נאמן" ולצורך המהותי בהקמת עיתון "הפלס" וכן לסוגיות נוספות הנחשבות לרגישות ביותר בציבור הליטאי.

הרב פרנקפורט אומר ל"כיכר השבת" כי השיחה המלאה תפורסם בזמן ובמועד המתאימים.

כאמור בנוסף לשיחה זו שהה הכותב זמן רב במחיצתם של אנשי מרן הגראי"ל שטיינמן בבני-ברק וכך הוא מבטא את התרשמותו: "ביליתי כמות משמעותית של זמן עם הרב שטיינמן ואנשיו, והתברר לי כי חלה טעות בהבנת עמדתו של הרב שטיינמן. עד כמה שאומרים כי הוא מקל יותר בנושא חוק הגיוס ולא מורה למשל לצאת להפגנות, האמת היא שגם ממבטו של הרב שטיינמן מדובר במצב מסוכן, וכל הבנה אחרת בדעתו הינה טעות".

"ה'ג'רוזלם פוסט' דיווח", מצטט הרב פרנקפורט, "כי 'על פי אתר החדשות החרדי 'כיכר השבת', הרב שטיינמן אמר לשלושת חברי הכנסת כי עמדתו נשארה ללא שינוי, כך שלצעירים חרדיים המעוניינים ללמוד יום שלם בישיבה - לא תהיה אף מניעה'. הרב שטיינמן נשאר בעמדתו זו עד עכשיו, אבל התנגדותו להפגנות קולניות ואלימות ברחובות, נגד החוק, הביאה טענות שהוא, כמו ש'הארץ' לאחרונה ניסח זאת, 'מפויס'. אבל זה כאמור כלל לא נכון".

שער מגזין "עמי"

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר