פרסום ראשון

"מסע המועצת" שבוטל: כל הסיבות להכרעה הדרמטית

בשעות הערב התקבלה ההכרעה הדרמטית - מסע המועצת של גדולי האדמו"רים לארה"ב להסברה ומחאה נגד גזירת הגיוס, בוטל. אתר "כיכר השבת" משרטט את כל הקשיים שצצו מאז נולד הרעיון לצאת למסע ההיסטורי ועד להכרעה לבטל את הכל בסיומה של פגישה חשאית שנערכה בבני-ברק (חדשות חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הפגישה החשאית בבני-ברק, היום (צילום: באדיבות המצלם)

ביום שני לפני שבועיים התכנסה בירושלים מועצת גדולי התורה של תנועת "אגודת ישראל" ובסיומה התקבלה החלטה דרמטית לפיה ייצאו מרנן ורבנן גדולי האדמו"רים, חברי המועצת.

מטרת המסע היה הסברה ומחאה בקרב יהדות התפוצות על דבר רדיפת הדת בארץ הקודש ועל הפגיעה הקשה בעולם התורה וסכנת גזירת גיוס בני הישיבות.

מיד לאחר הכינוס החלו באגודת ישראל לצאת לדרך והוחלט לקיים את המסע ההיסטורי מוקדם ככל שניתן. ‫

רבות עוד ידובר על המאמץ האדיר להוצאתו לפועל של המסע והכינוס הענק תוך היתקלות בקשיים ומהמורות לא פשוטות הן בארץ והן בחו"ל.

לשאלה הקשה מדוע בוטלה הנסיעה ההיסטורית יהיו בטוח תשובות רבות, אולם ניתן לשרטט תמונה ראשונית של הקשיים האדירים שוהיבלו להחלטה הדרמטית.

כבר מלכתחילה נתקל המסע בקשיים מבית ומחוץ כאשר קיבל "כתף קרה" מתנועת "דגל התורה" הליטאית לאור עמדתו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן כי בשלב זה יש למעט במחאה המונית ובהפגנות נגד גזירת הגיוס.

בביתו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן הדגישו כל העת כי אינו בעד המסע ואינו נגד המסע אולם ברקע ריחפה התנגדותו התקיפה לשיטת ההפגנות והמחאות כאשר הוא סבור שהדבר אינו מועיל ואף עלול להזיק.

מלבד זאת, גם בחסידות בעלזא שררה התלבטות כלפי כל המהלך וזכורה ההתלבטות הארוכה של האדמו"ר בתחילת הדרך האם לצאת למסע כשהמתין לשמוע את דעתו של מרן ראש הישיבה ורק כאשר הגראי"ל שטיינמן העניק את ברכת הדרך לשלוחי האדמו"ר מבעלזא, אישר האחרון את השתתפותו במסע.

גם באמריקה לא קיבלו כולם בברכה את המסע ההיסטורי. בקרב בכירי תנועת "אגודת ישראל" האמריקאית גברו הקולות שהתנגדו לעצם קיום המחאה, כך גם היו מנהיגים רוחניים בארה"ב שהתנגדו לקיומו של המסע כמו גם לא מעט מגדולי האדמו"רים בארה"ב שהשתתפותם במסע הייתה מוטלת בספק.

אסיפת העסקנים בארה"ב לקראת המסע, אמש (צילום: א בליק)

מנגד, דווקא קולות אחרים הדגישו את נחיצות המחאה העולמית תוך כוונה שהיא תגיע בסופו של דבר לאוזניים המשפיעות בישראל.

בין לבין, נתקלו חברי וועדת ההיגוי בקשיים רבים להוציא את המסע אל הפועל, בין היתר בשל הקושי במציאת אולם מתאים לערוך בו את הכינוס ההיסטורי בראשות גדולי ישראל שיוכל להכיל בקרבו את רבבות המשתתפים.

זאת ועוד, מזג האוויר הצפוי לימים הקרובים, בהם תוכנן המסע להיערך, טומן בחובו קור עז ושלג כבד, מה שהקשה עוד יותר את תכנון המסע.

השאלה הגדולה הינה האם עצם תכנונו של המסע כבר יצר חשש בקרב גורמים המקורבים לראש הממשלה בנימין נתניהו מפני ההשלכות של מחאה המונית נגדו בראשות גדולי האדמו"רים בארה"ב.

לפני יומיים חשף "כיכר השבת" כי חלק מעשירי יהדות ארה"ב המקורבים לנתניהו "נלחצו" מההפגנה המתוכננת ופעלו בנמרצות למען ביטולה.

ל"כיכר השבת" נודע הערב כי ביממה האחרונה התנהלו מגעים חשאיים עם מנהיגים יהודים מארצות הברית הנמנים על מקורבי נתניהו, יחד עם הגאון רבי יצחק דוד גרוסמן ורב הכותל הגאון רבי שמואל רבינוביץ, בניסיון להביא לדחיית מסע המועצת לחו"ל.

המנהיגים היהודים הביעו חששם שהכינוס לעת הזו לא יובן נכון ועלול להרים את האנטישמיות בעולם חלילה, כאשר הגויים ירימו ראש נגד היהודים.

האולם הענק בו תוכנן להיערך כינוס הרבבות (צילום: באדיבות המצלם)

בשעות האחרונות התקיימה פגישה חשאית בביתו של מנחם גשייד בבני ברק, בהשתתפות כמה מנהיגים מארה"ב שהגיעו לארץ במיוחד, כשבמהלך הדיונים שותפו גם חברי הכנסת יעקב ליצמן וישראל אייכלר.

בפגישה נכחו גם הגאון רבי יצחק דוד גרוסמן והגאון רבי שמואל רבינוביץ.

בישיבה השתתף סיימון פאליק, תושב מיאמי, שמשפחתו עומדת בראש כמה אגודות ידידות בין יהודי ארצות הברית וישראל, בהם בין השאר עמותת ידידי צה"ל בארצות הברית.

משפחתו של פאליק נמצאת בקשר מיוחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם הימין בישראל ונחשבים לתורמים גדולים של נתניהו והימין.

במהלך הפגישה הוחלט על מספר צעדים, שהובאו בפני גדולי ישראל שהכריעו כי יש להביא לדחיית המסע ההיסטורי בשלב זה, כאשר הדעת גם ניתנה על החלטתו של האדמו"ר מבעלזא, כפי שנחשפה לראשונה ב"כיכר השבת", שלא להשתתף במסע בשל סיבות אישיות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר