איש החסד: מסע בנקודות חייו של אורי לופוליאנסקי

שש שנות מאסר בפועל נגזרו היום על אורי לופוליאנסקי, ראש עיריית ירושלים לשעבר ויו"ר ארגון "יד שרה". אתר "כיכר השבת" עם נקודות הציון המרכזיות בחייו של איש החסד (אנשים)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
אורי לופוליאנסקי (צילום: פלאש 90)

מאיגרא רמא: אם לא תתקבל החלטה אחרת בבית משפט העליון, אורי לופוליאנסקי ייכנס אל מאחורי הסורגים וירצה שש שנות מאסר בפועל ובכך ייעצרו - שלושים ושמונה שנות עשייה למען הציבור בישראל, חרדים וחילונים כאחד.

במשך שנים רבות חייו נעו בין עזרה רפואית לבין עסקנות ציבורית, כאשר המטרה הינה אחת, שליחות ציבורית למען כולם.

אז מי הוא אורי לופוליאנסקי שהשופט דוד רוזן, בהחלטה אחת, גודע את מפעל חייו.

אורי לופוליאנסקי, בן 63, נשוי ואב לשניים עשר ילדים, מתגורר בשכונת סנהדריה המורחבת בירושלים ונולד למשפחה חיפאית. הוריו, יעקב ומלכה לופוליאנסקי, עלו מפולין ערב מלחמת העולם השנייה. הוא למד בישיבה תיכונית, היה חבר בתנועת בני עקיבא ואף התגייס לצה"ל.

שנים מספר אחרי שנישא למיכל, הוא הגיע לירושלים שם ייסד את ארגון "יד שרה" ש-104 סניפיו פרוסים ברחבי הארץ ותחתיו ישנם יותר מ-6,000 עובדים ומתנדבים. העמותה עוסקת בעיקר בהשאלת ציוד רפואי וציוד המוגדר כ"טכנולוגיה מסייעת".

על פועלו למען הציבור אין עוררין: הוא זכה בפרסים ובאותות הוקרה רבים, בהם "אות הנשיא למתנדב", "פרס יושב ראש הכנסת" ו"פרס ישראל".

השינוי בחייו קרה בשנת 1989 כאשר נבחר לכהן כחבר מועצת עיריית ירושלים וכממונה על תיק שמזוהה עמו עד היום, "שירות משפחה וקהילה". ברבות השנים הוא טיפס בדרגות הפוליטיקה וכיהן כיו"ר ועדת תכנון ובנייה. ממלא מקום ראש עיריית ירושלים וכעשר שנים בתפקיד סגן ראש העיר.

בשנת 2003 חל מהפך פוליטי, מחבר מועצה הפך לופוליאנסקי לאיש החזק בעירייה, זאת עם פרישתו של אהוד אולמרט מתפקיד ראש העיר ומיניו לשר, אז מונה אורי באופן זמני לתפקיד ראש העיר. חודשים לאחר מכן נערכו בחירות לתפקיד, אז התמודד מולו ניר ברקת, ובחצות הלילה התבשרו החרדים כולם כי לראשונה בתולדות ירושלים, נבחר לתפקיד רם הדרג, אדם בעל חזות חרדית, עטור זקן ופאות: אורי לופוליאנסקי.

תקופת כהונתו לוותה בעימותים רבים עם הציבור החילוני ולעתים גם עם הציבור אותו הוא ייצג. בראשית כהונתו התנגד לופוליאנסקי למצעד התועבה והודיע כי העירייה לא תממן את המצעד, אולם חודשים לאחר מכן, בית המשפט חייב את העירייה לשאת בהוצאות.

למרות שהתרחשו עימותים נוספים, במהלך כהונתו נרשם שקט יחסי ולא נערכו הפגנות מכלל האוכלוסיות בעיר, זאת לאחר ששמר על הסטטוס-קוו בעיר. הוא זכה לדברי שבח הן מצד החרדים והן מצד האוכלוסייה החילונית.

בבחירות שנערכו בשנת 2008, הודיע מפלגתו "יהדות התורה" כי לפי ההסכמים הפנים מפלגתיים, חבר-הכנסת מאיר פרוש יתמודד בבחירות לראשות העיר כשמולו ניצב ניר ברקת, נציג החילונים. לאור זאת לופוליאנסקי פרש מהחיים הפוליטיים.

אורי לופוליאנסקי נעצר באפריל 2010, החוקרים הטיחו בו האשמות לפיהן בעת שכיהן כראש העירייה ויו"ר ועדת תכנון ובנייה, קיבל שוחד על מנת לקדם את פרויקט הולילנד.

שנתיים לאחר מכן, הוגש נגדו כתב אישום בבית המשפט המחוזי בתל אביב ובראשית השנה הנוכחית הוא הורשע בקבלת שוחד והבוקר (חמישי) גזר עליו השופט דוד רוזן, שש שנות מאסר בפועל, שנת מאסר על תנאי וקנס של חצי מיליון שקלים.

שעות אחדות בטרם התפוצצה הפרשה ב-2010, אורי לופוליאנסקי חש שלא בטוב. הוא נסע בבהילות לרופא המשפחה, לאחר זמן קצר קבע הרופא כי עליו להתפנות בדחיפות אל בית החולים, שם גילו לו באמצעות סדרת בדיקות מחלה קשב.

בראיון לעיתון "ידיעות אחרונות", שנתיים אחרי התפוצצות הפרשה, סיפר לופוליאנסקי על הרגעים בהם הבין שהוא חולה במחלה ממארת: "אני בדרך כלל אדם בריא, ברוך השם, הכל בסדר, עובד לפחות 18 שעות בימה. אבל אז הרגשתי לא טוב, היה לי קשה, הבלוטות התנפחו לי מתחת לבית השחי. רופא המשפחה שלח אותי לבית החולים הדסה בירושלים שם ישר חשדו שזה הודג'קין לימפומה, אבל אמרו שצריכים לבדוק, כי זו מחלה של צעירים".

בשובו הביתה, אחרי הבדיקות שעבר, חיכתה לו הודעה: "התקשרה זו וזו מהמשטרה בקשר להולילנד". למרות הקושי הגדול הוא נכנס לרכב בבוקר שלמחרת, הפרשה כבר כיכבה בכותרות, "אמרתי בבית שאחזור תוך שעה או שעתיים", הוא מספר. "גם לא ייחסתי לכך משמעות גדולה".

אך מהר מאד התברר כי המצב חמור: "פיזית, זה לא היה מצב נורמלי עבורי, הייתי על סטרואידים, פרדניזון במינון גבוה מאד, חומרים מאד חריפים".

לופוליאנסקי סיפר כי במהלך החקירה, בעקבות מצבו הבריאותי היה צריך לצאת לשירותים בתכיפות, "כל הזמן שאלו אותי, רגע מה יש לך שם, מכשיר הקלטה, מה אתה רושם?". המראיינת שואלת אותו: "למה לא אמרת שאתה חולה?", והוא השיב: "אני עצמי עוד לא ידעתי, לקח שבוע עד שהגיעה תשובה סופית".

אחד ממקורביו אמר בצהריים, שעות לאחר מתן הגזר הדין כי הוא מתקשה להבין כיצד השופט לא ריחם על אדם שאינו בקו הבריאות: "הוא אדם חולה, בוא נגיד שהייתה חוות של פרופסורית, מבית החולים הדסה עין-כרם שטענה כי היכנסו לכלא פירושו גזר דין מוות. הוא אדם פעיל ונמצא בארגון אבל לשבת בכלא זה סכנה בשבילו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר