הקרב על בית שמש • ראיון

משה אבוטבול: "איני חושש; בתוך חודש אקים קואליציה"

במסדרונות עיריית בית שמש מרחפת לה התחושה כי הבחירות החוזרות קרובות מתמיד. כעת, מתייצב ראש העיר משה אבוטבול לראיון מיוחד ל"כיכר השבת", בו מביע זעם על וינשטיין שלא הזמין אותו לשימוע, על אלי כהן שלא ניאות עדיין להרים טלפון ומצהיר: "איני חושש, בתוך חודש אקים קואליציה" (חדשות)

אפי ליברמן | כיכר השבת |
"אני לא חושש". ראש עיריית בית שמש משה אבוטבול (צילום: משה גולדשטיין)

המלחמה על הדמוקרטיה לא הייתה סבוכה כל-כך כפי שקורה בימים אלו. תושביה החרדים של העיר בית שמש נאבקים זה שבועות אחדים, מאז ניצחונם בבחירות לראשות העיר, מול גורמים שונים, חילונים ודתיים, המבקשים לפלג ולסכסך. משאבים רבים מושקעים היום בכדי להחזיר את העיר המפולגת אל שיח של אחדות והאפשרות לחיות זה לצד זה.

מעל בניין העירייה מרחפת אווירת הבחירות החוזרות, במסדרונות העירייה תשמעו על החשש מסיבוב נוסף ובעיקר תשמעו הרבה תסכול על החלטת היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין שעתר לבית-המשפט בדרישה לעריכת בחירות חוזרות לאור הזיופים שהתגלו ביום הבחירות.

אלי כהן המועמד החילוני שעושה כל שביכולתו להיבחר בשנית, לא באמת מפחיד את הנציגים החרדים במועצת העיר. אחרי הפגישה שנערכה אמש (ראשון) עם פרקליט הצמרת, עו"ד יעקב וינרוט, הבינו הנציגים כי אל להם לחשוש וכי קלה תהיה עבודתם להביא לפסיקה משפטית כי לא יהיה סיבוב בחירות נוסף בעיר.

מאז החלטת וינשטיין, ראש עריית בית שמש, משה אבוטבול מילא פיו מים, הוא מיעט לדבר בנושא. כעת, בראיון לאתר "כיכר השבת" הוא מדבר גלויות ופותח את כל אשר על ליבו. על וינשטיין הוא זועם, "למה לא הזמנת אותי לשימוע?". על אלי כהן יש לו רק תהייה אחת, "למה לא התקשרת עדיין?", באשר להרכבת הקואליציה הוא מצהיר בבטחה כי "תוך חודש תהיה כזו".

"אינני יודע להצביע האם זו החלטה פוליטית או החלטה אחרת", אומר אבוטבול בהתייחסו לעתירת וינשטיין, "אני רק יודע דבר אחד כי בטחוני שקולות ההפגנות מצד המפגינים וחברי הכנסת מהמפלגות החילוניות השפיעו במידה זו או אחרת על קבלת החלטה, שהיא תקדימית כאשר לראשונה במדינת ישראל היועץ המשפטי מצטרף לערעור בנושא בחירות, דבר אשר לא היה מעולם".

ראש העיר זועם על היועץ המשפטי מדוע בחר שלא להזמינו לשימוע לפני החלטתו, הוא בטוח כי במידה והיה נותן לו לומר מילה או שתיים, העתירה לא הייתה מוגשת: "מאוד כואב לי, כי לו הוא היה מזמן אותי או את הצד שלנו בכדי לשמוע, היה מבין שיש כאן הרבה רעש וצלצולים ופחות עובדות וראיות. אני לא יודע לומר האם הוא פעל חד צדדית, לדעתי אם הוא היה שומע אותנו זה היה ממתיק לי, גם אם הוא היה מחליט מה שהחליט. ייתכן שזה היה מאזן אותו עד כדי אמירה, אני במשחק הזה לא משתתף".

האם אתה חושש שהשופטים יושפעו מהחלטת היועץ? שאלנו. "לא חושש, היו דברים מעולם שבית המשפט לא קיבל המלצות של יועצים משפטיים ובפרט שהשופטים יקראו את חומר הראיות מצידנו והתשובות שלנו, השיקול שלהם יהיה יותר ממוקד ופחות סביבתי".

לולא הזיופים שהתגלו ביום הבחירות - המבוכה שנגרמה לציבור החרדי לא הייתה מתרחשת ובוודאי שלא היינו דנים היום האם בית שמש הולכת לסיבוב נוסף לראשות או למועצה. אבוטבול מצידו מבין את החומרה שבדבר ומזכיר כי הוא היה ראשון שגינה את המעשים הפלילים הללו: "אני מעל במת הניצחון גיניתי את הזיופים בפני אלפי תומכים, כל ניסיון להטיית ניצחון על-ידי הצבעה כפולה הוא לא מקובל עלי, לא על החוק ולא על ההלכה היהודית ובאותה נשימה הודיתי לאלו שסייעו בעדי".

"ביקשתי מכל האנשים מנגד שיצטרפו לקואליציה ויפעלו להצלחת הבוחרים כי קולות בקלפי קונים בעשייה ואין הקולות של המחאה מחליפים את העשייה", הוא מזכיר.

"קרה כאן משהו בפוליטיקה הישראלית שכל בוחריי ושותפיי בחרו בי ללא חתימת הסכם קואליציוני כל שהוא קודם הבחירות ולכן את תהליך המשא-ומתן - שלא עשינו קודם הבחירות – אנו עושים כעת".

ראש העיר מסביר מדוע עד כה - יותר מחודש אחרי הבחירות, כל הניסיונות להרכיב קואליציה עלו בתוהו, "קצת קשה כי כל אחד רוצה לשרת ובצדק את צאן מרעיתו בצורה המיטבית והמקסימאלית ולפעמים מה שרוצה זה רוצה גם השני".

אך למרות שהוא נמצא עמוק בנבכי המשא-ומתן לצד העיסוק בבלימת האפשרות לבחירות חוזרות, אבוטבול לא חושש להציב דד-ליין תוך הצהרה כי מקסימום תוך חודש הוא ירכיב קואליציה: "אני מאמין כי במהלך החודש הקרוב, הלועזי, נסיים את נושא הקואליציה, יכול להיות אפילו בעוד עשרה ימים ונצא לדרך חדשה".

כמה חברים יהיו בה? "בשלב ראשוני יצטרפו עשרה מתוך תשעה עשר השותפים הטבעיים שרצו איתי. בקנה נמצאים חברים נוספים שיצטרפו בפעימה הבאה או אולי בישיבה הבאה של מליאת מועצת העיר".

מועמדים אחרים, שידעו יריבות מרה הרבה יותר מזו שידעו המועמדים בבית שמש, נהגו לברך האחד את השני בשיחת טלפון עם היוודע התוצאות, אך מנהג זה פסח על בית שמש ועל כך הוא זועם.

"אלי כהן אמר מספר פעמים שהוא ירצה להיות שם רק אחרי שבית-המשפט יפסוק את דברו, ואני אומר שלפני שמדברים איתו על קואליציה קודם כל שיבצע את הדבר האלמנטרי, הפשוט והבסיסי הנדרש, להרים טלפון ולאחל הצלחה ולאחר מכן נדון הלאה", אומר אבוטבול, "מקובל שהמפסיד מרים טלפון למנצח ומברך אותו בהצלחה, זה לא סותר את זכותו לנסות לערער והרי אנחנו בני אנוש המתנהלים לצילה של דמוקרטיה המחייבת כבוד הדדי".

הרב דוד בניזרי מרבני ש"ס בעיר בית שמש תקף בשיחה עמנו כי אבוטבול מכר את העיר לאשכנזים, על כך משיב לו אבוטבול כי דווקא האשכנזים אלו שמכרו את העיר לספרדים: "אינני נוהג לדבר על רבנים וכל רב מבחינתי כבודו גדול, רק אומר שכדי להבין את הכול צריך להסתכל על כלל המפה, תנועת ש"ס הינה שלושה מנדטים, הסיעות האשכנזיות החרדיות מונות פי שניים. ש"ס קיבלה את ראשות העיר, ראשות מועצה דתית ותיק בכיר, כנראה רווחה ובריאות ועוד שורה של תפקידים והיא אמורה להיות מרוצה למרות כוחה שהינו 50% מהמפלגות החרדיות האשכנזיות"

"מי שמכר את העיר אלו דווקא האשכנזים שמכרו את העיר לאבוטבול הספרדי ואפשרו לי לנהל את העיר בצורה שוויונית לכולם למרות היותו חצי ממספר הנציגים הקיימים להם וזאת מתוך ענייניות וכבוד ונאמנות שרחשתי בחצי יובל שנים בהיותי בעיר", אומר אבוטבול.

אתה חושש לאבד את כס ראש העיר? הקשנו. "לב מלאכים שרים וגם שופטים ביד השם, מחד בטחוני גדול בבורא עולם שיעשה מה שטוב לו בעולמו ואם אני ראוי מצידו להמשיך להיות ראש עיר - הוא ידאג שהשופטים יבנו זאת, במידה ולא - אכבד כל תוצאה".

ראש העיר מביע דאגה וחשש כי במידה ויתקיימו בחירות חוזרות, הקרע בין ציבוריים שונים ילך ויגדל: "דומני שהציבור בבית שמש, בפרט המסורתי שאני מחובר אליו עשרות בשנים, ימשיך לחבק אותי גם אם יהיה סיבוב נוסף, אם כי אני מיצר על כך שאם יהיו בחירות נוספות העיר תיכנס למחלוקת אדירה ביותר, דבר אשר אני חושש ממנו מפני שאנחנו עדיין מלקקים את הפצעים של מערכת הבחירות שהסתיימה לפני חודש".

"אני שמח שאני זוכה לגיבוי גדול מצד גדולי ישראל מכל החוגים, הם מעודדים ומחזקים אותי בתקופה לא קלה שאני עובר", הוא נשמע מעודד, "גם הרב הגאון הרב אלבז שהוא המנוע הגדול בעיר בית שמש כאשר בימים האחרונים שוחחנו אורכות באומרו כי אסור לי להיבהל משום אמירה ולהמשיך לשרת הציבור".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר