חוק הגיוס אושר בממשלה; נתניהו: נתחשב בחרדים; לפיד: זה יום היסטורי

הממשלה אישרה את 'חוק הגיוס' החדש ברוב של 14 שרים ו-4 נמנעים • בפתח הישיבה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי השינוי ייעשה בהדרגה תוך התחשבות בחרדים • השר יאיר לפיד אמר כי זהו יום היסטורי והוסיף כי החוק הוא "לטובת החרדים" • השר אורי אריאל אמר כי הוא מאמין שגם סוגיית הסנקציות הפליליות תבוא לידי פתרון (אקטואליה)

חזקי שטרן | כיכר השבת |
"יום היסטורי". נתניהו ולפיד (צילום: פלאש 90, לע"מ)

שרי הממשלה התכנסו הבוקר (ראשון) לישיבתם השבועית במהלכה הצביעו על 'חוק הגיוס' החדש שגיבשה וועדת פרי לשוויון בנטל במהלך החודשיים האחרונים.

14 שרים תמכו בחוק הגיוס, וארבעה שרים נמנעו. השרים שנמנעו הם אורי אריאל מ'הבית היהודי', זאת לאחר שקיבל אישור בהתייעצות שערך עם השרים נפתלי בנט ואורי אורבך. כמו כן, שרי 'ישראל ביתנו', סופה לנדבר, יאיר שמיר, ויצחק אהרונוביץ' נמנכעו.

בפתח ישיבת הממשלה, התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לחוק ואמר כי "אחרי 65 שנים נאשר היום את המתווה לשוויון בנטל. נעשה את השינוי בהדרגה תוך התחשבות בצרכים המיוחדים של הציבור החרדי".

"המטרה שלנו היא כפולה - שילוב של צעירים חרדים בצה"ל ובשירות האזרחי וכן את שילובם בשוק העבודה", הוסיף ראש הממשלה.

נתניהו התייחס לשילוב של ערביי ישראל ואמר כי הוא מייחס לכך חשיבות רבה. לדבריו, "המתווה עדיין איננו שלם אך יש לטפל בסוגיה זו".

יו"ר 'יש עתיד', שר האוצר יאיר לפיד התייחס גם הוא לחוק ואמר כי זהו יום היסטורי והבטיח כי יהיה שוויון אמיתי בנטל.

"אחרי 65 שנה אנחנו מתקנים את העיוות של השוויון בנטל, זה לטובת החברה החרדית ולטובת החברה הישראלית", הצהיר לפיד, "יהיה שוויון אמיתי אחרי ישיבת הממשלה. זה יום היסטורי".

"כולנו מתרגשים. זה הרי דבר שהפיל ממשלות, גמר קריירות של פוליטיקאים. היום, אחרי שלושה חודשים שהממשלה קיימת מעבירים שינוי היסטורי, זה דבר גדול לכולם", הוסיף יו"ר 'יש עתיד'.

חבר-הכנסת מאיר פרוש (יהדות התורה) התייחס לחוק ואמר כי "זה יום עצוב ליהדות החרדית, היום הזה יירשם כיום שחור בתולדות היישוב היהודי. ההתעמרות של הממשלה במיעוט החרדי גובל ברדיפה ובאכזריות, ואין להם את המנדט מהאו"ם לנהל כך את המדינה".

פרוש תקף גם את הדתיים ואמר כי "הבית היהודי מזמן כבר שרף את הבית ויש לו חלק עיקרי בהריסת הבית החרדי".

(צילום: פלאש 90)

שר הבינוי והשיכון אורי אריאל (הבית היהודי), אמר הבוקר על חוק הגיוס כי "אנחנו עושים היום צעד משמעותי לקראת השתלבות הציבור החרדי".

לדברי אריאל, הבית היהודי הצליח "לקחת חוק רע ומנותק ולהגיע למתווה מוסכם וראוי שפועל לשילוב הציבור החרדי בצורה מדורגת וסבלנית".

"אני מאמין שגם סוגיית הסנקציות הפליליות תבוא לידי פתרון בוועדה בכנסת", הוסיף אריאל.

אריאל פירט את 'ההישגים' של הבית היהודי ואמר כי "הורדנו מסדר היום את חובת גיוס בנות, העלינו את מספר הפטורים מ-150 ל-1,800 יחד עם 300 בישיבות הציוניות הגבוהות, קבענו את 21 כגיל גיוס ולא 18, גיל הפטור יהיה 26 ולא 28 וישיבות ההסדר יוארך השירות ל-17 חודש. אני מברך את חבריי בוועדה על העבודה הקשה, ומקווה שנוכל לתקן את החוק בוועדת איילת שקד ולברך על המוגמר".

השר יעקב פרי (יש עתיד) שעמד בראש הוועדה שגיבשה את החוק, אמר בפתח ישיבת הממשלה כי "אני מביא הבוקר לממשלה ולוועדת השרים את טיוטות חוק השוויון בנטול והשירות האזרחי, זהו חוק היסטורי".

"65 שנה מדינת ישראל מתלבטת בבעיה רגישה, בעיה מאוד חברתית שאני מאוד מקווה שעם אישורה נהיה עדים לגיוס בני ישיבות ולהתנדבות לשירות אזרחי", אמר פרי והוסיף כי "נבנה חברה שוויונית, צודקת ואמיתית יותר. בטוח שחברי הממשלה מבינים את גודל האחריות המוטלת עלינו".

הפגנה נגד גזירת הגיוס (צילום: פלאש 90)

שרת המשפטים ציפי לבני אמרה כי "הצעת החוק לא מבשרת שוויון בנטל. זה חוק שהוא בבחינת הרע במיעוטו שמקבע אי שוויון - דחייה של ארבע שנים, פערים בגיל הגיוס ואי שוויון באורך השירות בין ישיבות ההסדר לחרדים. המקור לאי שוויון הזה, מקורו בחילופי כוח פוליטי בממשלה. את מקומם של החרדים בממשלה תפסו נציגי בני ישיבות ההסדר".

"למרות הפגמים, החוק הזה בכל זאת מצביע על רפורמה רצויה בגיוס, הוסיפה לבני, "מאחר שהיועץ המשפטי לממשלה קבע שלעניין האי שוויון יש להידרש ביום שבו יחל גיוס החרדים, אנחנו דוחים את המאבק הזה לאותו מועד. נדרוש לפתוח מחדש את ההסכם הבלתי ראוי עם בני ישיבות ההסדר".

השר עמיר פרץ (התנועה), שהיה חבר בוועדה, אמר כי "לאורך כל הדרך טענתי ששאלת ישיבות ההסדר בעייתית. בעוד כמה שנים אין ספק שהמצב לא יהיה דומה למה שקורה עכשיו. מצד אחד כולם רוצים שירות אזרחי, אבל זה דבר שיש לתקצב. יש לקיים על זה דיון מעמיק. כרגע מצהירים הצהרות גדולות אבל מתעלמים מהבעיות".

לאחר אישור החוק בממשלה הוא יעבור לאישורה של ועדת השרים לענייני חקיקה ומשם אל מליאת הכנסת לאישור בקריאה טרומית בטרם יועבר לדיון בוועדה המיוחדת בראשות ח"כ איילת שקד, שתכין את החוק לקריאה ראשונה, ושנייה ושלישית.

החוק צפוי לקבל את תמיכת שרי 'הליכוד' ו'יש עתיד'. שרי 'הבית היהודי', נפתלי בנט ואורי אורבך ששוהים בחו"ל, השאירו פתקי הצבעה בהם הם יתמכו בחוק. השר אורי אריאל, ימנע בהצבעה לפי בקשתו, כאשר בנט יתמוך בהסתייגויות של אריאל והן יועברו לטיפול הוועדה בראשות ח"כ שקד.

שרי 'ישראל ביתנו', לא יתמכו בחוק וימנעו בהצבעה, וזאת לטענתם בשל החוסר בשוויון בנטל בחוק, בשל אי הכללת הערבים בחוק, בשל מסלול ישיבות ההסדר שלא הוארך לשנתיים ימים כפי שדורשים מתלמידי הישיבות החרדים ובשל ההחלטה לדחות את גיל הגיוס ל-21.

מפלגת "התנועה" הודיעה הבוקר כי תתמוך בהצעת החוק. בהודעה מטעם התנועה נמסר כי המפלגה סבורה כי "הצעת החוק של ועדת פרי מהווה פשרה שנועדה להגדיל את מספר החרדים שיגויסו לצבא. המפלגה תומכת בעקרון החשוב שגם על חרדים יחולו החובה והזכות לשרת בצה"ל, לתרום למדינה ולהשתלב בשוק העבודה, ולכן למרות שהצעת החוק היא חלקית ולא חפה מפגמים, התנועה תתמוך בה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר