בא לדבר ישירות לעם

הנשיא ברק אובמה בנאום מחבק לעם היהודי: "אתם לא לבד" • הנאום המלא

הנשיא האמריקני ברק אובמה פונה ישירות לעם הישראלי • בנאום מרגש ולבבי במיוחד שיבח הנשיא אובמה את ההיסטוריה היהודית: "זהו סיפור של עמידה בפני רדיפה ואמונה באל ובתורה" • אובמה פנה לצעירים בישראל ואמר: "אני מאמין שאתם תעצבו את עתידנו, אני מאמין שהעתיד שלכם קשור לשלנו" • "אתם לא לבד" אמר אובמה בעברית כשהתייחס לאיום האיראני • נאומו המלא של הנשיא ברק אובמה - בפנים (חדשות)

יוסף פאר | כיכר השבת |
(צילום: פלאש 90)

הצטרפו לשידור החי מבית נשיא המדינה באדיבות אתר ynet:

לאחר פגישות עם מנהיגי האיזור, בהם מנהיגי המדינה המארחת (ישראל), ומנהיגי הרשות הפלסטינית ובראשם אבו מאזן, דיבר הנשיא האמריקני ישירות אל העם הישראלי, ובמיוחד לצעירים הישראלים, כשהוא משבח את האמונה היהודים לאורך השנים, וההתפתחות הטכנולוגית בישראל.

אובמה החל לשאת את נאומו בבנייני האומה בסמוך לשעה 17:00 כשמסביב האולם ניצבו כוחות אבטחה רבים, את נאומו נשא אובמה אל מול צעירים ישראלים רבים, שכניסתם לאירוע אושרה לאחר בדיקות בטחוניות דקדקניות במיוחד.

"רק בישראל אפשר לראות באותו המקום את הטכנולוגיה החדישה ואת המגילות הגנוזות" פתח אובמה את נאומו כשהוא זוכה לתשואות מהקהל.

(צילום: פלאש 90)

"בעוד מספר ימים, יהודים כאן בישראל ומסביב לעולם יישבו עם חברים ומשפחה בשולחן הסדר ויחגגו עם שירים, יין ואוכל מסורתי. לאחר שנהניתי מלילות סדר עם חברים בשיקאגו ובמסעות הקמפיין, אני גאה שהבאתי את המסורת הזו לבית הלבן".

"סיפור של עמידה בפני רדיפה, ואמונה באל ובתורה"

אובמה הסביר מדוע החליט להכניס את ליל הסדר לבית הלבן: "עשיתי זאת מפני שרציתי שבנותיי יחוו את קריאת ההגדה, ויכירו את הסיפור שבמרכז חג הפסח. זהו סיפור של מאות שנים של עבדות, שנים של נדידה במדבר. סיפור של עמידה בפני רדיפה ואמונה באל ובתורה".

אובמה ערך השוואה בין הסיפור התנכ"י להוויתה של ארה"ב: "גם היא מדינה של אנשים שחצו אוקיינוסים כדי להגיע וליצור חברה של חירות, ובשביל האפרו-אמריקנים סיפור יציאת מצרים הוא הסיפור המהותי ביותר של יציאה מהעבדות".

"ב-65 השנים האחרונות הישראלים הראו את האחריות שלהם, ושהאחריות לא מסתיימת כשמגיעים לארץ המובטחת, היא רק מתחילה שם. ישראל הפכה להיות מקום מפלט לגלות, ליהודים מאירופה, מברית המועצות, מאתיופיה, ישראל בנתה אומה משגשגת, קיבוצים שהפריכו את שממת המדבר" אמר אובמה.

אובמה ציין את הקשר ההדוק בין ארה"ב וישראל, שהחל דקות לאחר הקמת המדינה, "ישראל השיגה את כל זה למרות האיומים על קיומה. זהו סיפורה של ישראל. אלה הפועלים שהחיו את חלומותיהם של דורות רבים כל כך, ובכל שלב של הדרך ישראל ביססה קשרים איתנים עם ארצי, עם ארצות הברית של אמריקה".

אובמה בנאומו ההיסטורי (צילום: פלאש 90)

"מקור ידידתנו אינו רק אינטרסים משותפים, אמריקה היא ארץ של מהגרים. השונות בארצנו מחזקת אותה. האמונות שלנו מעשירות אותנו, לא נשים וגברים מושלים בנו אלא חוקים. חדשנות ויזמות מעצימות אותנו ומגדיר אותנו שיח דמוקרטי. לכן אנחנו מוצאים בישראל ערכים שאנחנו אימצנו לנו". אמר אובמה "אני עומד כאן בהכירי בכך שעבור שתי המדינות שלנו זו תקופה מורכבת. גם בארה"ב אנחנו צריכים להחליט איזו אומה אנחנו צריכים להיות, בייחוד כשעכשיו אנחנו יוצאים משתי מלחמות ומהמיתון החמור ביותר שידענו".

"אתם תעצבו את עתידנו"

"אני מאמין שאתם תעצבו את עתידנו, אני מאמין שהעתיד שלכם קשור לשלנו". אמר אובמה לצעירים הישראלים.

נאומו של אובמה, ששיבח את העם היהודי, הופרע באמצעו כשמהקהל נשמעו מספר צעקות לא ברורות, אובמה התייחס להפרעה ואמר: "זה חלק מהדיון הער שעליו דיברתי, לא הייתי מרגיש בנוח אם לא הייתה לפחות קריאת ביניים אחת", אמר אובמה.

(צילום: פלאש 90)

"אני שמח שיחסי הביטחון בין ישראל לארה"ב מעולם לא היו הדוקים כל-כך, זו אינה דעתי, אלא עובדות, אני יודע שכאן בישראל ביטחון היא דבר אישי. כשאני חושב על ביטחון ישראל אני חושב על ילדים כמו אושר טוויטו שפגשתי בשדרות, ילדים באותו הגיל כמו של הבנות שלי שרוצים חיים יותר טובים מכאלה שבהם רקטות נופלות בחדר השינה שלהם. לכן השקענו גם במערכת כיפת ברזל, כדי שהילדים האלה יוכלו לישון טוב יותר בלילות. זו הסיבה שהבהרנו שוב ושוב שישראל אינה יכולה להשלים עם מתקפות נגדה, ואנחנו נעשה כל מה שאפשר כדי למנוע את זה, ולכן לישראל יש הזכות לדרוש שחמאס יחדול מהאלימות ויכיר בזכותה להתקיים". אמר הנשיא האמריקני.

"כשאני חושב על ביטחון ישראל אני חושב על חמישה ישראלים שעלו על האוטובוס בבולגריה, אנשים עם משפחות, ואיבדו את חייהם בגלל חיזבאללה, ארגון שכל אומות העולם צריכות לקרוא לו כפי שהוא, ארגון טרור".

אובמה התייחס לחשש מםפני שימוש בנשק כימי בסוריה ואמר: "ממש עכשיו. לבעל הברית של חיזבאללה יש מצבורים של נשק כימי, ונמשיך לעקוב אחריו. לא נסבול שימוש בנשק כימי נגד העם הסורי או העברה שלו לחיזבאללה". אובמה אמר ישירות לאסד: "העולם עוקב אחריך".

"כשאני חושב על ביטחון ישראל, אני חושב גם על האנשים שזוכרים את השואה ועל הממשלה האיראנית שקוראת להרס ישראל. איראן היא איום קיומי על ישראל, אבל זה לא רק אתגר לישראל אלא אתגר לכל האומות שוחרות השלום. איראן גרעינית תגביר את הסיכוי לטרור גרעיני, ותצית מרוץ חימוש. אנחנו מפעילים על איראן לחץ שמעולם לא הופעל עליה, והלחץ הזה הולך וגובר. איראן נחלשת". אמר אובמה.

הנשיא הדגיש כי עדיף פיתרון שיושג בדרכי שלום: "דיפלומטיה חזקה היא הדרך הטובה ביותר לכך שאיראן תזנח את נסיונה להשיג נשק גרעיני. זה הרבה יותר טוב ממלחמה והתוצאות שלה שלא ניתן לצפות. אנחנו יודעים שיש עוד זמן לדיפלומטיה, ועל זה אמריקה מנסה לעבוד עם עולם מאוחד. אבל הזמן הזה אינו בלתי מוגבל, ואמרתי שעמדת ארה"ב של איראן היא ברורה, לאיראן לא יהיה נשק גרעיני, אי אפשר להכין איראן גרעינית, כל האופציות על השולחן וארה"ב תעשה כל מה שצריך כדי למנוע איראן גרעינית".

"אתם לא לבד"

"אלה שממשיכים באידיאולוגיה השוללת את זכות קיומה של מדינת ישראל יכולים להגיד באותה מידה שהם דוחים את האדמה שתחתיהם".

הנשיא אובמה זכה לתשואות רמות מהקהל כשהתחייב כי הישראלים אינם עומדים לבדם מול האיום האיראני: "היום אני רוצה להגיד לכם, במיוחד לצעירים, כדי שלא יהיו טעויות: כל עוד ארצות הברית קיימת, אתם לא לבד". אובמה, סיים את המשפט שריגש את הקהל, כשהוא אומר את המילים "אתם לא לבד" בעברית.

"אתם לא לבד" אמר הנשיא בעברית וזכה לתשואות (צילום: פלאש 90)

"רק הישראלים יכולים להחליט על עתידם" אמר הנשיא האמריקני בנאומו שייחרט במשך שנים בליבם של הישראלים, "אני רוצה שתדעו שאני מדבר אליכם כחבר שמודאג לגבי עתידכם. ואני מבקש מכם לשקול שלוש נקודות, האחת – השלום חיוני. אני מאמין ששלום הוא הדרך היחידה לביטחון אמיתי. אתם תוכלו להיות הדור שמבטיח את קיומו הנצחי של החלום הציוני שתיאלצו להתמודד עם אתגר הולך וגדל בנוגע לעתידו. בהתחשב במצב הדמוגרפי בגדה המערבית הדרך היחידה שבה ניתן להמשיך לקיים את ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית הוא על ידי הקמתה של מדינה פלסטינית עצמאית בת-קיימא".

בהתייחסו לאביב הערבי אמר אובמה: "אי אפשר לשנות בבת אחת את מה שנמצא בלבם ובשכלם של מיליונים. אבל התקדמות עם הפלסטינים היא נקודת התחלה רבת-עוצמה לצד שחיקתם לשוליים של הקיצונים שמשגשגים בעיתות מחלוקת".

"שימו את עצמכם בנעלי הפלסטינים"

"אין עוררין על כך שישראל מתמודדת עם פלגים פלסטיניים הפונים לטרור ומנהיגים פלסטינים שהחמיצו הזדמנויות היסטוריות, אבל חייבים להכיר בזכותו של העם הפלסטיני להגדרה עצמית ולצדק. שימו את עצמכם בנעליהם, תסתכלו על העולם דרך העיניים שלהם. לא הוגן שילדה פלסטינית לא יכולה לגדול במדינה משלה".

אובמה המשיך בדבריו לאחר שתשואות הקהל נרגעו מעט: "אותה ילדה צריכה לחיות עם נוכחות של צבא זר ששולט בתנועות שלה ושל בני משפחתה, אין זה צודק כשאלימות של מתנחלים נגד פלסטינים אינה מטופלת. הן כיבוש והן גירוש אינם מהווים תשובה".

אובמה המשיך בדבריו לעם הישראלי: "רק אתם יכולים לקבוע איזו מין דמוקרטיה תהיה לכם, אבל זכרו שכשאתם עושים החלטות אלו אתם תגדירו לא רק את עתיד יחסיכם עם הפלסטינים, אלא גם את עתיד ישראל. כפי שאמר אריאל שרון: לא ניתן לשמור על מדינה יהודית ודמוקרטית ובאותו זמן לשלוט בכל ארץ ישראל. אם נתעקש לשמור על החלום כולו, נאבד את כולו".

(צילום: פלאש 90)

"אני באמת מאמין שהנשיא אבו מאזן וראש הממשלה פיאד הם פרטנרים אמיתיים. אני מאמין בזה. הנקודה השלישית שעליה אני רוצה לדבר היא: השלום אפשרי, הוא אפשרי, אני לא אומר שהוא מובטח, אני יודע שזה לא נראה כך, תמיד תהיה סיבה לא לקחת סיכונים, ויש מחיר לכישלון. תמיד יהיו קיצונים המספקים תירוץ לעמידה במקום".

"מדינות ערב יצטרכו להשלים עם העובדה שהעולם השתנה, שהם לא יכולים להאשים יותר את מדינת ישראל בתחלואים שלהם. הן צריכות לנקוט כעת צעדים לנרמול היחסים עם ישראל, הפלסטינים חייבים להכיר בכך שישראל תהיה מדינה יהודית". אמר אובמה.

"השלום מתחיל בליבותיהם של האנשים"

"בואו נחשוב איך אפשר לבנות אמון בין המדינות. השלום מתחיל לא במנהיגים אלא בליבותיהם של האנשים. כפוליטיקאי אני יכול להבטיח לכם: מנהיגים פוליטיים לעולם לא יקחו סיכונים אם האנשים לא מבקשים מהם לעשות את זה. הקולות שלכם חייבים להיות חזקים יותר, התקוות שלכם צריכות להתוות את הדרך קדימה".

"רבים יאמרו שזה בלתי אפשרי" אמר אובמה, "תזכרו, ישראל היא המדינה החזקה ביותר באיזור, לישראל יש את התמיכה הבלתי מעורערת של המדינה הכי חזקה בעולם. ישראל לא הולכת לשום מקום. בן גוריון אמר שכדי להיות ריאליסטי בישראל עליך להאמין בניסים. לפעמים הנס הגדול ביותר הוא להבין שהעולם יכול להשתנות. אחרי הכול, זהו לקח שהעולם למד מהעם היהודי".

"הישראלים הציבו את המדינה הקטנה הזו בחזית הכלכלה העולמית. הם הוציאו מתוכם עשרה חתני פרס נובל. הישראלים מבינים את כוח ההמצאה, ובאוניברסיטאות שלכם לומדים מהנדסים ורוח זו הובילה לצמיחה כלכלית". אמר הנשיא אובמה "הדברים האלה משנים את הדרך שבה אנשים חיים בכל העולם. אנשים צריכים להסתכל על תל-אביב, על כל מאות הסטרט-אפים. הישראלים כל כך פעילים במדיה החברתית, שכל יום עולה בפייסבוק דיון חדש בנוגע לשאלה איפה אני צריך לשאת את הנאום הזה".

"היכנסו לנעלי הפלסטינים", אובמה, הערב (צילום: פלאש 90)

הנשיא אובמה אמר: "ישראל צריכה להיות צומת של מסחר שוקק, ומנוע של הזדמנויות, כבר עכשיו היא מרכז לפיתוחים חדשניים. אני מאמין שניתן להעצים את פוטנציאל השגשוג בעזרת ביטחון רב יותר ושלום בר-קיימא".

"כאן בחלקת האדמה הקטנה הזאת, שהייתה במרכז טרגדיות וניצחונות כה רבים, הישראלים בנו דבר שמעטים יכלו לדמיין לפני 65 שנה. מחר אחלוק כבוד להיסטוריה הזאת בקברו של הרצל - אדם שניחן בחזון כדי לראות שעל העתיד של העם היהודי להיות מחובר לעברו. אחלוק כבוד גם בקברו של רבין, שהבין שאחרי ניצחונותיה של ישראל במלחמה צריכים לבוא קרבות השלום. אעשה זאת גם ביד ושם, שם העולם נזכר בענן הרוע שיכול לרדת על העם היהודי ועל כל האנושות, אם לא ניוותר תמיד על המשמר".

"אנו נושאים את ההיסטוריה הזאת על כתפינו, ואנו מאמצים אותה לליבותינו. היום, בזמן שאנו רואים את דמדומיו של הדור שהקים את ישראל, עליכם - הצעירים של ישראל - לדרוש את העתיד. עליכם מונחת המשימה לכתוב את הפרק הבא של סיפורה של מדינתכם הנפלאה".

"בתור נשיא של מדינה שעליה אתם יכולים לסמוך בתור חברתכם הטובה ביותר, אני בטוח שאתם יכולים לעזור לנו למצוא את ההבטחה הזאת בימים שיבואו. בתור אדם שמצא השראה בחיי הפרטיים בקריאה חסרת הזמן בחוויה היהודית – 'תיקון עולם' - אני בטוח שאנחנו יכולים להישען על הדבר הנפלא הזה שבתוכנו, כדי להתמודד עם האתגרים שיבואו, כדי לנצח בקרבות השלום לאור מלחמות כה רבות, וכדי לבצע את מלאכת תיקון העולם. שאלוהים יברך אתכם, ושאלוהים יברך את ישראל ואת ארצות הברית של אמריקה".

אובמה חתם את נאומו כשאמר "תודה רבה" בעברית.

"החמאס לא רוצה לבנות את פלסטין"

מוקדם יותר, נשא הנשיא האמריקני דברים ברמאללה, בו הדגיש כי ארה"ב מצפה להקמתה של מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל.

"הייתי פה לפני חמש שנים וזה עונג לראות את ההתקדמות והאתגרים. אני חוזר לגדה המערבית משום שארה"ב מחויבת להקמת מדינה עצמאית וריבונית שהיא פלסטין", הבהיר אובמה בדבריו ברמאללה, "לפלסטינים מגיע עתיד של תקווה, שזכויותיהם יכובדו ושהמחר יהיה טוב מהיום. שיהיו לילדיהם חיים של כבוד והזדמנות. בפשטות: לפלסטינים מגיעה מדינה משלהם. ארה"ב ממשיכה לתמוך במאמצים האלה באמצעות היותה התורמת המרכזית הגדולה ביותר לרשות הפלסטינית".

פלסטינים מפגינים נגד ביקור אובמה בישראל (צילום: פלאש 90)
ברפיח שורפים את דמותו של אובמה (צילום: פלאש 90)
אובמה ונתניהו, הבוקר (צילום: פלאש 90)

אובמה תקף בדבריו את ארגון החמאס ואמר כי הוא מסרב לזנוח את דרך האלימות. "הוא רוצה בעיקר לתקוף את ישראל ולא לבנות את פלסטין. ראינו את ההתקפה הבוקר בשדרות ואנו מגנים אותה", הוסיף אובמה. "אנחנו רוצים לראות שתי מדינות שנהנות משלום וביטחון בגבולות מוכרים. הדרך היחידה לעשות זאת היא באמצעות מו"מ ישיר. אין קיצורי דרך", הבהיר הנשיא אובמה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר