פרויקט חג מיוחד

שרי התורה ● הרב יצחק יוסף, ראש ישיבת "חזון עובדיה"

ערב חג מתן תורה תשע"ב, משרטטים כתבי "כיכר השבת" קווים לדמותם של ראשי הישיבות המובילות בישראל ובעולם. מיהן הדמויות התורניות שסוחפות אחריהן אלפי תלמידים ומעריצים? בפרק השני: הרב יצחק יוסף, ראש ישיבת "חזון עובדיה". האיש שהשיב את הגאווה הספרדית-תורנית (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
הרב יצחק יוסף ואביו (צילום: כיכר השבת)

הרב יצחק יוסף נולד בירושלים בטבת תשי"ב לאביו מרן הראשל"צ הרב עובדיה יוסף.

את שנות ילדותו העביר כמו רבים מבני ירושלים באותו הזמן בתלמוד תורה 'יבנה' שבראשות ר׳ משה פרוש זצ"ל. לאחר מכן למד בישיבות פורת יוסף, הנגב וחברון, שם עוצבה אישיותו ודמותו התורנית.

ישיבת 'חזון עובדיה' הוקמה על ידי הרב יצחק יוסף בשנת תשנ"ב. זה קרה אחרי הפילוג עם עולם הישיבות הליטאי, בעקבות מחלוקת בין מרן הרב עובדיה יוסף למרן הגרא"מ שך, מה שהביא לדרישה הולכת וגוברת של בני ישיבות ספרדיים לפתיחת מסגרת שבה יינתן ביטוי גם לשואפים ללכת בדרכו של מרן הרב עובדיה יוסף.

פוסק וראש ישיבה

בישיבת חזון עובדיה, בשונה מהישיבות האחרות, כבר הורגלו התלמידים לחלוק את ראש הישיבה עם שאר העולם, שכן ראש הישיבה בכובעו האחר הוא גם פוסק מוכר.

מלבד השיעור הכללי העיוני הניתן לתלמידי הישיבה מידי יום רביעי, זוכים התלמידים לשני שיעורים הלכתיים נוספים מדי שבת בשבתו אליהם נוהרים רבים מהתושבים ובני הישיבות בסביבה.

בשיעורים אלו מחדיר ראש הישיבה בתלמידים בין היתר גם את תחושת השליחות המוטלת עליהם כתלמידי ישיבה יחידה מסוגה בעולם הישיבות, אשר הולכת על פי דרכו של הרב עובדיה יוסף. הגר"ע מתנגד לקו ההיבדלות והסתגרות בתוך עולם הישיבות בלא לתרום גם לחיזוקם של בעלי הבתים המשוועים גם הם לטעום טעמה של תורה.

כך יוצא שלאחר נישואיהם וסיום חוק לימודם, רבים מהבוגרים משמשים כמגידי שיעורים לבעלי בתים בכל רחבי הארץ ומביאים את דבר ה׳ זו הלכה גם למקומות אלה.

הרב יצחק יוסף אצל אביו, הגר"ע יוסף

מחזה בלתי רגיל הוא לראות את ראש הישיבה יושב בבית המדרש מול צג מחשב כשהוא שוקד על כתיבת ספריו. הנה אנקדוטה שנוהגים בישיבה לספר: בתחילת דרכה של הישיבה, פנה הרב יצחק יוסף לאביו בשאלה כיצד ניתן לתפקד כראש ישיבה מבלי שהדבר יפריע לכתיבת הספרים שכן הדבר כרוך בשימוש במחשב בבית המדרש, והדבר אינו מקובל בעולם הישיבות. הרב עובדיה השיב: בישיבות אחרות זה לא רגיל שראש הישיבה הוא מחברם של ספרים כמו סדרת הספרים ילקוט יוסף ומשכך ההשוואה אינה במקומה.

ישיבת חזון עובדיה, מתוקף מעמדה הבכיר בעולם הישיבות הספרדי, משמשת מעת לעת גם כבמה לנושאים הלכתיים כבדי משקל. כך לדוגמא בחר בעבר הראשון לציון הגר"ש עמאר את הישיבה כמקום בו יפורסם פסק ההלכה התקדימי שלו בעניין מוות מוחי במהלך שיעור שמסר בהיכל הישיבה.

בגובה העיניים

רבים מציינים את היחס המיוחד לו זוכים התלמידים מראש הישיבה ואת היכולת הנדירה שלו לדבר עם תלמידיו בגובה העיניים ובכך לנטוע בהם את אהבת התורה, מה שגורם לכך שרבים מכל רחבי הארץ מתדפקים על דלתות הישיבה הנאלצת לדחותם מחוסר מקום.

אירע בעבר שטבח נאלץ להיעדר בפתאומיות קודם ארוחת הערב, וראש הישיבה ניגש בעצמו לחנות סמוכה ורכש מכיסו הפרטי מזון עבור כל תלמידי הישיבה.

נקודה נוספת שניתן להבחין בה כמעט מיידית בכל ביקור בישיבה היא שהצווות כולו ללא יוצא מן הכלל נמנה על בני עדות המזרח, שאלתנו לפשר הדבר נותרה ללא מענה.

לא רבים יודעים, אבל לפני מספר שנים שימש מרן הגר״ע יוסף ראש הישיבה בפועל במשך תקופה של למעלה מחודשיים ימים.

היה זה כאשר ראש הישיבה הרב יצחק יוסף נאלץ לעבור ניתוח דחוף בעיניו בארה״ב, המצריך שהייה ארוכה לצורך החלמה ושיקום. כך, התפנה הגר״ע יוסף מכל עיסוקיו והגיע לישיבה ומסר שיעור קבוע לבני הישיבה מידי יום ביומו.

בפרקים הבאים של הפרויקט המיוחד: הגאון הרב גרשון אדלשטיין, כ"ק האדמו"ר מסאטמר, הגאון הרב שמואל מרקוביץ', הגאון הרב אליעזר יהודה פינקל. 

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר