מתן תורה תשע"ב

שרי התורה ● ראשי הישיבות המובילות, פרויקט חג מיוחד

ערב חג מתן תורה תשע"ב, משרטטים כתבי "כיכר השבת" קווים לדמותם של ראשי הישיבות המובילות בישראל ובעולם. מיהן הדמויות התורניות שסוחפות אחריהן אלפי תלמידים ומעריצים? לראשונה, פרופיל מרתק לדמותם של אנשי הספר - ראשי הישיבות החרדיות. מרתק ומיוחד (אקטואליה, חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילומים: שוקי לרר, מאיר אלפסי, משה גולדשטיין)

את ישיבת "כנסת ישראל-חברון" השוכנת בשכונת גבעת מרדכי בירושלים אין צורך להציג. שמה הולך לפניה והיא נחשבת לאחת מספינות הדגל הבולטות והידועות של עולם הישיבות הליטאיות.

זו ישיבה אשר רבים מצורבי התורה ותלמידי הישיבות הקטנות מכל רחבי הארץ והעולם מתדפקים על דלתותיה ומבקשים להימנות עם הזוכים לשקוד בהיכלה.

ישיבת "חברון" ממשיכה מסורת רבת שנים מאז הוקמה לפני 135 שנה בקובנא שבליטא, על-ידי הרה"ג רבי נתן צבי פינקל זצוק"ל "הסבא מסלובדקא", של הנהגת "גדלות האדם" - שיטה של עבודת ה' ולימוד תורה מתוך הרגשת רוממות וחשיבות ומתוך כך עמידה בכל המחויבויות הרוחניות המאפיינות את דמותו של בן הישיבה.

לאורך השנים, החל מעליית הישיבה לארץ ישראל וההתמקמות בעיר האבות חברון, עבור דרך המעבר לשכונת גאולה ועד לההשתכנות הסופית בשכונת גבעת-מרדכי, זכו לכהן בתפקיד הרם כראשי הישיבה בני משפחתם של ראשי הישיבה המקוריים, הרבנים הגאונים רבי משה מרדכי אפשטיין זצ"ל ורבי יחזקאל סרנא זצ"ל ורבי משה חברוני זצ"ל.

שונה מכולם הינו הרה"ג רבי דוד כהן שליט"א, ראש הישיבה הנוכחי (המכהן לצד הרבנים רבי שלמה כץ שליט"א, רבי משה מרדכי פרבשטיין שליט"א ורבי יוסף חברוני שליט"א).

הרב כהן שליט"א בן ה-62 נחשב עוד מימי בחרותו בישיבת חברון לעילוי תורני, מתמיד גדול ושקדן עצום. "ר' דוד" כפי שהוא מכונה בחביבות ובהערצה על-ידי התלמידים, מונה לכהן כר"מ בישיבה בשנת תשמ"ט, בהכוונתו וביוזמתו של מרן רבינו הגרא"מ שך זצוק"ל כשבשנת תשנ"ז לאחר פטירתו של ראש הישיבה הגאון רבי אברהם פרבשטיין זצ"ל מונה לשמש כראש ישיבה.

מי שלא היה, לא ראה שיעור מימיו

במובן מסויים שינה "ר' דוד" מאופייה של הישיבה מאז החל לכהן בתפקידו כראש הישיבה. אם אמרנו שהמאפיין של ישיבת חברון הינו "גדולות האדם", הרי שהדבר מתבטא גם בפתיחות מחשבתית של הבחורים ובדעות עצמאיות, מאותה סיבה אין "משטר" בישיבה ובנוסף איסורים על "רשיון נהיגה" ועל סלולארי אינם קיימים.

אז כהונתו של ראש הישיבה הדבר התמתן במעט, וצביונה של הישיבה ניהיה יותר אדוק ושמרני. אחד הבחורים אומר כי " ר' דוד" הכניס "פרומקייט" לחברון, יראת שמים.

לשיעוריו של הרה"ג רבי דוד כהן שליט"א יצא שם בכל עולם הישיבות כשיעורים מעמיקים ומקיפים. בכל יום הוא מגיע להיכל הישיבה בשעה 10 בבוקר, ומשיב לתלמידים על שאלותיהם.

בשעה 13:00 בצהריים הוא מוסר את שיעורו היומי לתלמידי "וועד שני". בהמשך מקבל ראש הישיבה את הבחורים להתייעצות אישית בענייני "שידוכים", בעיות ולבטים שונים. ראש הישיבה הינו אדם לבבי וחם והתלמידים מוצאים אצלו אוזן קשבת.

פעם בשבוע מוסר "ר' דוד" שיעור כללי מעמיק לכלל בני הישיבה. "מי שלא ראה את הריתחא דאורייתא שיש בשיעור הזה, לא ראה שיעור כללי מימיו", אומר לכיכר השבת אחד הבחורים.

בכל שבועיים הוא עושה את השבת עם התלמידים. מוסר שיעור באגדה ושיחת מוסר מחשבתית לבחורים בסעודה שלישית.

דמות ראויה להערצה.

בפרקים הבאים של הפרויקט המיוחד: הגאון הרב יצחק יוסף, הגאון הרב גרשון אדלשטיין, כ"ק האדמו"ר מסאטמר, הגאון הרב שמואל מרקוביץ', הגאון הרב אליעזר יהודה פינקל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר