חמשת הפרוייקטים העתידיים של גוגל שישנו את העולם

הלוויינים והבלונים שישדרו חיבור אינטרנט גם למקומות נידחים, הסמארטפון שתוכלו להרכיב לבד, סורק תלת מימד נייד, מזל"טים וגלולת פלא. 5 הפרויקטים המדהימים של גוגל (דיגיטל)

חיים אבני | כיכר השבת |
לוגו גוגל (צילום: שאטרסטוק)

ענקית האינטרנט גוגל החלה כבר מזמן לעסוק בטכנולוגיות מתקדמות מחוץ לעולם האינטרנט, כשהיא חוצה את הקווים ומייצרת או מעורבת בייצור אמצעי חומרה מתקדמים ולא נותרת בתחום התכנה בלבד.

מערכת ערוץ "דיגיטל" מקבצת את חמשת הפרויקטים העתידיים המסקרנים ביותר שעל פיתוחיהם שוקדים כעת בענקית הטכנולוגיה גוגל ועשויים לשנות את העולם בשלל תחומים - החל מתחום הפצת האינטרנט בעולם, דרך מכשירים אלקטרוניים פורצי דרך וכלה בפרויקט בריאות שאפתני שרוצה לגלות מחלות שונות בשלבים מוקדמים מאוד.

אינטרנט גם בעולם השלישי - Project Loon

גוגל טוענת לא אחת כי החזון של החברה הוא להפוך את המידע לנגיש לכל אדם באשר הוא. מנוע החיפוש שלה הפך את המידע לנגיש יותר בזכות התוצאות המדויקות יחסית שהוא מציע. אך מנוע חיפוש יעיל הוא פתרון לעולם המפותח המאפשר חיבור יציב לאינטרנט. במדינות העולם השלישי בפרט, אך גם במקומות נידחים יותר במדינות מפותחות לא ניתן למצוא חיבור יציב לאינטרנט, מה שלא מאפשר את חופש המידע שהחברה טוענת שהיא רוצה להפיץ בעולם.

לכן החליטה החברה להפוך את החיבור לאינטרנט לקל בהרבה, ולצורך כך היא רכשה את חברת טיטאן אירוספייס שמפתחת לווינים אטמוספריים המשייטים בחלל בגובה של כ-20,000 קילומטרים. ומונעים על ידי פנלים סולאריים הפרושים לאורך המטוס, כך שהוא יכול לשייט בגבול החלל במשך 5 שנים ברציפות. משם הוא יכול לספק תקשורת לוויינית רציפה גם לכפרים הנידחים, כשהתקשורת תסופק בשיטה הסלולרית על ידי המטוס שנמצא באזור באותו הרגע.

במקביל, מפתחת החברה בשנים האחרונות פרויקט דומה בשם "Project Loon", שמטרתו לספק תקשורת סלולרית מהדור הרביעי לכפרים נידחים במדינות מפותחות על ידי שימוש בבלונים פורחים היכולים לשדר למרחק של עד 1,250 ק"מ. הפרויקט עלה לאחרונה לכותרות בעקבות דיווחים של חקלאי בדרום אפריקה שם מבצעת החברה ניסויים בבלונים, כי מצא בחוותו כדור פורח מפרויקט Project Loon שהתרסק.

הדמיית Project Loon

בלוני האינטרנט של פרויקט לון מעוצבים בצורה ייחודית אשר מאפשרת שידור למרחקים בפס רח, שיכול לספק תקשורת סלולרית. היא גם כוללת פנלים סולאריים שמאפשרים שהות של כ-130 יום בקצה החלל. הבלונים פותחו במעבדות Google X שאחראיות על מרבית הפיתוחים המסקרנים של החברה, ביניהם כאלו שתקראו עליהם בהמשך.

זמן הגעה משוער: לא ידוע

לבנות את הסמארטפון בעצמנו - Project Ara

אחרי שיביאו את האינטרנט ואת שירותי הסלולר לכל מקום בעולם, צריך לארגן למשתמשים גם מכשירי סלולר חכמים. בגוגל טוענים כי הפרויקט הבא נוצר עבור 6 מיליארד אנשים בעולם.

הטלפונים החכמים כיום מתחלקים לקטגוריות שרירותיות. ניתן למצוא מכשירי דגל יקרים מאוד המציעים את מיטב החומרה עם מסכים גדולים ואיכותיים, לצד מכשירי ביניים או מכשירים חלשים במיוחד. הבעיה היא שיש משתמשים שאינם צריכים עיבוד גרפי משמעותי אך עדיין דורשים מעבד חזק, או משתמש שמעוניין בחומרה החזקה ביותר עם מסך קטן מהמקובל בשוק וכדומה.

הפתרון שמצאו בגוגל הוא הפתרון שמצאה ענקית המחשוב IBM כשנתקלה בבעיה דומה בשנות ה-80: המחשבים האישיים החלו לצבור תאוצה. עד אז נהוג היה כי יצרניות המחשבים רוכשים את החלקים, מרכיבים במארז, ומוכרים דגמים כלליים של המכשירים כשללקוח לא נותר מרווח תמרון משמעותי (במחשבים האישיים של אפל המצב נותר כך עד היום). בIBM החליטו לבנות לראשונה מחשבים מודולריים, כשחלק מאמצעי החומרה ניתנו להחלפה ולהתאמה אישית יותר.

בגוגל רוצים לעשות את אותו הדבר, ולשנות לצמיתות את עולם הטלפונים החכמים. אלא שבמכשירים הזעירים יחסית האתגר גדול פי כמה. לצורך כך, פיתחו בגוגל את Project Ara, פרויקט שימכור למשתמשים שלד בסיסי שעליו יוכל המשתמש להרכיב את אמצעי החומרה בעצמו ממש כאילו מדובר היה בקוביות לגו.

בגוגל גייסו ענקיות טכנולוגיה שיפתחו אמצעי חומרה כמו לוח אם, מעבדים, מעבדים גרפיים, זיכרונות RAM, מסכים, סוללות ועוד, כשאתם תוכלו להזמין את החומרה הרצויה ולהרכיב את החלקים שמשתלבים בשלד וננעלים בנעילה מגנטית מיוחדת.

המטרה כאמור היא לאפשר למשתמש לבחור ולבנות את הטלפון החכם המתאים לו ביותר, כשהוא לא ישלם על אמצעי חומרה בהם הוא אינו עושה שימוש. עם זאת, הפרויקט גם יחסוך לכם בתיקונים, כשתוכלו להחליף כל חלק תקול בקלות. כמו כן, כשאמצעי חומרה מתיישן תוכלו לשלוף אותו ולהחליפו בגרסה החדשה שלו ללא צורך להחליף את כל המכשיר היקר.

זמן הגעה משוער: לא ידוע, אך ההערכות הן כי הפרויקט יחל לצבור תאוצה של ממש בשנת 2015.

להפוך את הטלפון לסורק תלת ממד - Project Tango

הפרויקט הבא אולי יגרום לכם לתהות מה הביא אותו לרשימת הפרויקטים המסקרנים שישנו את העולם, ואף אולי לא תבינו במבט ראשון מה השימושים שלו, אך משמעותו מהפכנית ממש. Project Tango מביא לראשונה לעולם סורק תלת ממד בתוך הטלפון החכם או מחשב הלוח הייעודי.

בגוגל בנו מכשירים ייעודיים המשלבים חומרה ייחודית עם תוכנה מיוחדת שנכתבה לצורך החיישנים המיוחדים, שיחדיו יוכלו להקנות למכשירים החכמים "הבנה" במדדים התלת ממדים, ממש כפי שהאדם תופס את המרחב.

מדובר בטכנולוגיה פורצת דרך שיכולה להוזיל עלויות פיתוח בשלל תחומים במאות אחוזים, כאשר תכנון של אבות טיפוס שנחשב מסורתית להליך היקר ביותר בפיתוח יתקצר ויופשט משמעותית.

זמן הגעה משוער: לא ידוע, אך החברה העלתה לאחרונה לחנות גוגל Play את הגרסה הראשונה וטרם מסרה פרטים מדויקים מתי ניתן יהיה לרכוש את המכשירים מהפרויקט.

משלוחים לכל העולם על ידי מזל"טים אוטונומיים - Project Wing

מטוסים זעירים ללא טייס כבר מרחפים בהמוניהם בשמיים ומחירם עומד לעתים על מאות דולרים ליחידה. אך כשמעבדות X של גוגל פתחו ב-Project Wing (פרויקט כנף) ברור היה כי הם יביאו משהו אחר לעולם.

ואכן, בסרטון ששחררה החברה וחשף את הפרויקט, ניתן לראות מטוס ללא טייס בעל תצורה ייחודית שיכול להמריא כמסוק אך במהלך הטיסה עצמה הוא הופך למטוס של ממש. מה שמאפשר לו להגיע למרחקים גדולים בזמן קצר, גם אם מדובר במקום נידח ללא תשתיות ראויות.

המטוס עצמו הוא אוטונומי לחלוטין, ואינו דורש התערבות אנושית בהטסתו, כל מה שנדרש הוא לחבר את המוצר למטוס, ולהכניס למחשב הטיסה שלו את הכתובת הרצויה. מכאן והלאה ידאג המטוס להמריא לבד, למצוא את הכתובת הרצויה, שם ישחרר חבילה מיוחדת המכונה "ביצה" בעודו באוויר, כאשר "ירגיש" כי החבילה הגיעה לארץ, ינתק את המגע, יגלול מעלה את "הביצה" המיוחדת ויחזור ליעדו.

זמן הגעה משוער: לא ידוע

גלולת הפלא שתגלה מחלות - עדשות מגע לקביעת רמת הסוכר

ענקית הטכנולוגיה רוצה גם להיכנס לתחום הבריאות, כשהיא מגייסת לכך את מעבדות X שלה. לפני מספר שבועות הודיעה החברה כי במעבדות X שוקדים על פיתוח גלולה מתקדמת במיוחד שתוכל לגלות מחלות סרטניות ומחלות לב בשלב מוקדם, כך שסיכויי הריפוי וההחלמה יהיו גבוהים בהרבה.

הגלולה המיוחדת מורכבת מרכיבים ננו טכנולוגיים ומצופה בציפוי המכיל נוגדנים מיוחדים המגיבים לחלבונים הקשורים למחלות כמו סרטן או מחלות כלי דם ומחלות לב. הגלולה תזרום בדם ועל ידי תקשורת לטלפון החכם או לרכיב המחשוב הלביש היא תעביר דיווחים מדויקים אל הרופא שלכם.

במקביל, שוקדת החברה על פיתוח עדשות מגע ייחודיות, שעל ידי חיישנים זעירים יוכלו למדוד את רמת הסוכר בדם דרך ניתוח דמעות הנמצאות בעין, כך שחולי סוכרת יהיו מעודכנים בתדירות גבוהה על מצבם הרפואי, וללא הכאב הנלווה בדקירות המשמשות את הבדיקות כיום.

זמן הגעה משוער: לא ידוע

הפרויקטים שכבר משנים את העולם

מלבד הפרויקטים העתידיים של הענקית האמריקנית, היא מפעילה כבר כיום מספר פרויקטים שבתחילת דרכם נראו הזויים ממש כמו חלק מאלו שקראתם למעלה, אך כיום הם כבר פועלים אם כי בצורה מצומצמת.

ברשימה זו ניתן למצוא את משקפי Google Glass שאמורים להביא את המציאות הרבודה לרחובות ומסייעים בשלל משימות. המשקפיים כבר נמכרו במספר הזדמנויות למספר מצומצם של משתמשים, אך זמן ההשקה שאמור היה להיות בשנת 2014 נדחה שוב ושוב, וטרם ברור מתי יצאו המשקפיים לציבור. לאחרונה גם דווח על קשיים חדשים בפרויקט ועל נטישת מפתחים גדולים.

במקביל ניתן למצוא גם את הרכב החכם האוטונומי של גוגל, שהיה כאן לפני שכל אוניברסיטה או יצרנית רכבים החלה בייצור רכב חכם ללא נהג. הרכב משמש את בכירי גוגל כבר כיום אך נתקל בקשיים בירוקרטיים כשרק מספר מוגבל של מדינות מאפשרות לו לנוע בכבישים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר