חשיפה

תלמידי ישיבת הרב אוירבך הגישו בקשות דיחוי לצה"ל

אחד בפה ואחד בלב? בעוד תלמידים ממוצא מזרחי נעצרים בשל אי התייצבותם בלשכות הגיוס, ל"כיכר השבת" נודע כי בישיבתו של הגר"ש אוירבך, מנהיג מחאת ה"לא מתייצבים", מוגשות בקשות לדיחוי מגיוס לצה"ל • גורם בכיר: "נוצר מצב הזוי, הרב מגדיר התייצבות כגילוי עריות ותלמידיו מגישים דיחויים" (חרדים)

ניסים פרץ | כיכר השבת |
הרב אוירבך, קורא לא להתייצב, תלמידיו מתייצבים (צילום: שלומי כהן)

הוראה אחת לציבור והוראה אחרת לתלמידים המקורבים? בישיבת "מעלות התורה" בראשותה עומד הגאון רבי שמואל אוירבך - מנהיג הפלג הירושלמי שקורא לתלמידי ישיבות שלא להתייצב בלשכות הגיוס גם במחיר מעצר ולא לשתף פעולה עם שלטונות הצבא - פועלים לכאורה הפוך מהוראותיו ומגישים בקשות לדיחוי משירות צבאי עבור תלמידים. כך עולה מבדיקה שערך אתר "כיכר השבת".

הגשת הדיחויים עבור תלמידי הרב אוירבך עומדת בסתירה להוראותיו מעל כל במה במהלך השנה האחרונה וקודם לה שלא לשתף פעולה עם שלטונות הצבא ולא להתייצב בלשכות הגיוס לצורך קבלת דיחויים. בשנה האחרונה, הקצין הרב אוירבך את הוראותיו לציבור תלמידיו והורה גם לבחורי ישיבות מעל גיל 22 לא להתייצב בלשכות הגיוס - אף לצורך קבלת פטור משירות צבאי.

"זה גם כן אסור, הכל מערכה אחת" אמר הרב אוירבך בשיחה שקיים לפני כשלושה חודשים עם תלמידי ישיבות ועסק בהתייצבות לצורך קבלת פטור. "המטרה של הצבא היא שהכל יהיה רשמי תחתיהם... יום אחד הם יחליטו שבגלל מצב חירום או סיבה אחרת, משתנים דברים" נימק אז הרב אוירבך את הוראתו לא לשתף פעולה עם צה"ל.

הבקשות לדיחוי שהוגשו מטעם "מעלות התורה", הוגשו בין היתר גם לבחורי ישיבה בשם "מדרש שמואל" המסונפת לישיבת הרב אוירבך תחת השם הרשמי "מעלות התורה" ומופיעה במסמכים רשמיים כ"מעלות התורה".

לטענת גורמים במחנה הרב אוירבך, אין כל בעיתיות בכך ש"מעלות התורה" הוציאה בקשות לדיחוי עבור תלמידים אלו, זאת לטענתם בעקבות העובדה שההנהגה הרוחנית שם שונה וכי מדובר רק ב"קומבינה" שנועדה להסדיר את רישומיה של ישיבת "מדרש שמואל".

מורשה החתימה של מעלות התורה שונה

לפי גורמים בכירים במערך מיטב של צה"ל ששוחחו עם "כיכר השבת", בחודשים הקרובים בעקבות ההגעה לתום פרק הזמן בו יחל חישוב ה"לא מתייצבים" כעריקים, ישיבת מעלות התורה צפויה להגיש בקשות נוספות לדיחויים עבור תלמידיה.

מבדיקת "כיכר השבת" עלה עוד כי בחודשים האחרונים שינתה ישיבת "מעלות התורה" את מורשה החתימה שלה על מסמכי הדיחוי. במקום הגאון הרב שמואל אוירבך שהיה חתום על המסמכים בעבר, כיום חותם עליהם ראש ישיבה אמריקאי שעושה שימוש במבנה הישיבה.

"הרב אוירבך הולך ונואם מעל לכל במה שלהתייצב בלשכת הגיוס על מנת לקבל דיחוי או פטור זה כמו גילוי עריות וצריך למות כדי לא להתייצב, אבל מאחורי הקלעים הוא שולח את התלמידים שלו להתייצב. מה חושבים שם, שאם הרב אוירבך עצמו לא חותם על המסמכים - לא נדע שזה מגיע ממנו" אמר גורם במערך מיטב.

הגורם אמר עוד ל"כיכר השבת" כי "זה מצב אבסורדי. אם אומרים שם לכולם שזה כל כך חמור לבוא לקבל פטור - איך ישיבת הדגל של הרב אוירבך שולחת את התלמידים שלה להגיש דיחויים. זו פשוט צביעות".

"פטור" שקיבל תלמיד בישיבה נוספת המזוהה עם הרב אוירבך - למרות איסור ההתייצבות (צילום: כיכר השבת)

הגורם אמר עוד ל"כיכר השבת" כי "זה מצב אבסורדי. אם אומרים שם לכולם שזה כל כך חמור לבוא לקבל פטור - איך ישיבת הדגל של הרב אוירבך שולחת את התלמידים שלה להגיש דיחויים. זו פשוט צביעות".

מזרחיים נכנסים לכלא, אשכנזים מתייצבים

על רקע הדברים, צפה מחדש הביקורת שנשמעה כנגד הוראתו של הרב אוירבך לתלמידי ישיבות לא להתייצב בלשכות הגיוס גם במחיר של מעצר, והביאה עד כה בעיקר למעצרם של תלמידי ישיבות ממוצא מזרחי - "החוליה החלשה" כהגדרת ראשי ישיבות ספרדיות בשנה האחרונה.

לטענת גורמים המזוהים עם הצד הליטאי שקורא להמשיך להתייצב: "חלק משמעותי מהתלמידים האשכנזים בפלג של הרב אוירבך ממשיכים להתייצב ולא נשלחים לכלא, התלמידים המזרחיים, החלשים יותר, רוצים להפגין אשכנזיות יתירה, לא מתייצבים ונעצרים".

כך נוצר בשנה האחרונה מצב שבעוד תלמידי הישיבות הספרדיות נשכבים על הגדר למען הוראתו של הרב אוירבך וכמו במקרים שאירעו בחודשים האחרונים - אף נעצרים על רקע הציות לה, תלמידים אשכנזים מהפלג של הרב אוירבך, מתייצבים בלשכות הגיוס כרגיל ואף מקבלים דיחויים.

תגובות:

מזכיר ישיבת "מעלות התורה" הרב דוד כהן סירב להשיב לפניית "כיכר השבת" ואמר "אני לא מתעסק עם התקשורת".

תגובת דובר צה"ל: "התייצבות תלמידי הישיבות מתבצעת על פי תכנון ובהתאם לחוק. צה"ל דן בבקשותיהם של המלש"בים בצורה פרטנית ובכפוף לעמידתם בתנאים שנקבעו בחוק".

מ"הוועדה להצלת עולם התורה מגזירת הגיוס" נמסר‪ :‬"אין זה הפעם הראשונה שגורמים מפוקפקים מנסים על ידי כתבות ופרסומים שקריים לקרר את הציבור בנושא גזירת הגיוס, ולא בוחלים בשום אמצעי, והדברים ידועים. ההתייצבות שנאסרה על ידי מרן ראש הישיבה הגר"ש שליט"א, ומרנן האדמו"רים מויז'ניץ וסלונים ובד"ץ העדה החרדית. ‪‬לפלא הוא, שישנם אתרי תקשורת העוטים אחר כל מידע חדשותי, ונופלים פעם אחר פעם בידיעות שאינם מבוססות, אשר כל קוראם מבחין מיד כי אין לדברים כל שחר".‬

"ובפרט שבכתבה לא הובאו כל הוכחות, הננו להבהיר שאין כל ממש בטענות, ואדרבה לפי נתוני צה"ל יותר מ50% מבחורי הישיבות אינם מתייצבים. ‪‬לאור פניות אלינו, בדקנו לגבי ישיבת 'מדרש שמואל' בשכונת שערי חסד, הישיבה מיועדת לבחורי ישיבה ממוצא אמריקאי, וכבר כמה שנים שישיבה זו העתיקה משכנה לרחוב אוסשיקין ואין לה קשר לישיבתו של רבינו מרן שליט”א.‪ ‬מה גם שבאם אותם גורמים היו עורכים בירור קצר, הרי ידוע שבישיבתו של מרן מתקבלים בחורים מגיל 22 ומעלה, כך שאין כאן שאלה של הגשת דיחויים כלל וכלל. ‪‬מה עוד שכל הגורמים שמתראיינים לכתבה התראינו בעילום שם, בחינת "הרוצה לשקר ירחיק עדותו".

מישיבת "מדרש שמואל" נמסר: "בישיבת מעלות התורה לומדים בחורים מבוגרים (קיבוץ ומעלה). לעת עתה הצבא לא מתעסק עם בחורים בגיל זה. בסמיכות למעלות התורה, יש ישיבה לחוצניקים בשם "מדרש שמואל" המזוהה עם מרן רה"י הגראי"ל שליט"א. בישיבה יש מספר מצומצם של בחורים עם תעודת זהות ישראלית, ולכן הם צריכים דיחוי. ר' שמואל הסכים שהבחורים ממדרש שמואל יגישו דיחוי תחת השם "מעלות התורה" בתנאי שלא הוא יחתום על הדיחוי. לכן חותם עליו הגאון רבי יחזקאל מושקוביץ, שהוא ראש הכולל של מדרש שמואל ובנו של ראש הישיבה הגאון רבי בנימין מושקוביץ".‬

תגובת משרד הביטחון תפורסם לכשתתקבל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר