מיוחד ל"כיכר השבת"

מקלב ומיכאלי בראש, בכירי ש"ס בסוף: הדירוג החברתי

חברי הכנסת החרדים חברתיים? תחשבו שוב: בדיקת "המשמר החברתי" מציבה את מרבית הנציגים החרדים בתחתית הדירוג של הכנסת ה-19, זאת למרות ישיבתם באופוזיציה בה קל יותר להיות 'חברתיים'. עושים כבוד למגזר: ח"כ אברהם מיכאלי ואורי מקלב הממוקמים במקום גבוה ומכובד. הדירוג המלא (בחירות 2015)

אהרן רבינוביץ | כיכר השבת |
חלק מהחברים החרדים בכנסת ה-19 (צילום: אתר הכנסת)

מקובל לחשוב שנציגי הציבור החרדי בכנסת - נציגי ש"ס ויהדות התורה, הנם "חברתיים" - מקדמים ותומכים בחוקים שנועדו להיטיב עם הציבור, במיוחד חברי הכנסת של ש"ס שרצים באופן מסורתי על ה"טיקט" החברתי. אך אם בוחנים את הדברים לעומק, לא מדובר באמת מוחלטת.

מנתוני "המשמר החברתי", הבודק עד כמה כל חבר כנסת וסיעה הצביעו ופעלו באופן חברתי, עולה תמונה לא מחמיאה לנציגים החרדים. הנתונים מתייחסים לשנתיים האחרונות בהן היו הסיעות החרדיות באופוזיציה, מקום בו קל יותר להיות "חברתי" מאשר בקואליציה, ועם זאת, מרבית חברי הכנסת החרדים לא הצטיינו במיוחד בנושא.

לפי הנתונים, מצבם של הח"כים החרדים בכי רע. נתחיל מהסוף: את שמונה המקומות האחרונים מקרב סיעות האופוזיציה בדירוג המשמר בכנס הקיץ האחרון מאכלסים לא פחות משישה חברי כנסת חרדים. במקום האחרון מקרב חברי האופוזיציה נמצא לא אחר מאשר ח"כ אלי ישי (לשעבר "ש"ס", כיום "העם איתנו"), ישי מדורג במקום ה-100 מתוך כלל חברי הכנסת (קואליציה ואופוזיציה יחד), כאשר מיד אחריו נמצא ח"כ יעקב ליצמן מ"יהדות התורה" (מקום 89 בדירוג המשוקלל).

אחריו בדירוג נמצאים, בסדר יורד, חברי הכנסת יצחק כהן מש"ס (89 בדירוג המשוקלל), יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי (80), ח"כ מאיר פרוש (80) וח"כ מנחם אליעזר מוזס (80). כל חברי הכנסת הללו אגב, נמצאים במגמת ירידה ביחס למושב הכנסת הקודם, למעט ח"כ אריה דרעי.

דרעי ישי וליצמן, בתחתית (צילום: אתר הכנסת)

קצת אחריהם נמצאים חברי הכנסת: יעקב מרגי (56 בדירוג המשוקלל), יואב בן צור (54), ישראל אייכלר ודוד אזולאי (50) ויעקב אשר (44). במקומות טובים באמצע נמצאים חברי הכנסת אמנון כהן ומשולם נהרי (38), יצחק וקנין (35), משה גפני (21), אורי מקלב (18), אברהם מיכאלי (17) ובמקום הראשון ח"כ ניסים זאב (13 בדירוג המשוקלל). כפי שניתן להבין, אין אף חבר כנסת חרדי בעשירייה הראשונה של חברי הכנסת החברתיים.

בכל הקשור לנוכחות חברי הכנסת מהסיעות החרדיות בהצבעות על חוקים חברתיים במושב הכנסת האחרון, ש"ס נמצאת במקום טוב באמצע (מקום 5 מתוך 13 סיעות), זאת למרות שחברי הכנסת דרעי וישי נמצאים בתוך ששת המקומות האחרונים. חברי הכנסת שמעלים את הממוצע הם כמובן ניסים זאב ואברהם מיכאלי (ראשונים מתוך חברי הכנסת החרדים).

סיעת "יהדות התורה" נמצאת במקום התשיעי, כאשר חברי הכנסת שמעלים את הממוצע הם מקלב וגפני, זאת בעוד חברי הכנסת ליצמן ופרוש סוגרים את העשירייה האחרונה ברשימת נוכחות חברי הכנסת מהאופוזיציה בהצבעות על חוקים חברתיים.

אם נלך מעט אחורה אל מושב החורף האחרון, הסיעות החרדיות דווקא התמקמו במקום טוב באמצע - ש"ס במקום החמישי ויהדות התורה במקום השישי מתוך 13 סיעות. בנוסף, במדד חברי הכנסת, שני ח"כים חרדים - אורי מקלב ואברהם מיכאלי - ממוקמים ב-12 המקומות הראשונים בדירוג המשוקלל - קואליציה ואופוזיציה יחד.

עם זאת, שני הח"כים החרדים במקומות האחרונים הם אריה דרעי ואלי ישי (מקומות 90 ו-89). חברי הכנסת הבאים אחריהם: יעקב ליצמן ומאיר פרוש (מקומות 77 ו-69 בהתאמה). ראויים לציון: ניסים זאב (מקום 17), משולם נהרי (28) ומשה גפני (29).

זאב, מיכאלי ומקלב, במקומות הראשונים מבין הנציגים החרדים (צילום: אתר הכנסת)

גם במושב הקיץ 2013, הסיעות החרדיות התמקמו במקום טוב באמצע, אלא שאז יהדות התורה עקפה את ש"ס, והוצבה במקום החמישי כאשר ש"ס במקום השישי. בכל הנוגע לנוכחות בהצבעות חברתיות באותו מושב, הסיעות החרדיות מדורגות כמעט בתחתית הרשימה - יהדות התורה במקום השמיני וש"ס במקום התשיעי.

לסיכום, הסיעות החרדיות באופוזיציה היו בהחלט במקום סביר באמצע, אך חברי הכנסת אריה דרעי, אלי ישי, יעקב ליצמן ומאיר פרוש, הגיעו בכל הדירוגים השונים לתחתית הרשימות ודורגו בין האחרונים מבין חברי הכנסת וחברי האופוזיציה. הח"כים הראויים לציון הם ללא ספק אורי מקלב ואברהם מיכאלי, שהגיעו בכל הדירוגים למקומות גבוהים.

מהמשמר החברתי נמסר ל"כיכר השבת": "לאורך שתי הקדנציות האחרונות, אלי ישי, שעמד בראש מפלגת ש"ס, שמציגה את עצמה כמפלגה חברתית, לא טרח כמעט להגיע לדיונים בוועדות או להצבעות במליאת הכנסת. בכנס הקיץ האחרון הוא נכח ב-9 מתוך 106 הצבעות בנושאים חברתיים-כלכליים, ולמרות זאת קיבל ציון 0 שמצביע, שמחצית מהצבעותיו היו חברתיות והמחצית האחרת - אנטי חברתיות".

"גם ח"כ אריה דרעי, שהחליף את ישי בראשות ש"ס בכנסת האחרונה, שמר על המסורת של הימנעות מביצוע תפקידיו הפרלמנטריים וייצוג בוחריו בכנסת. דרעי נכח ב-7 הצבעות בנושאים חברתיים-כלכליים. דווקא חברם למפלגה, ח"כ אברהם מיכאלי, שיתכן שלא רבים מכירים אותו, משרת נאמנה את ציבור הבוחרים של ש"ס, והתגלה בכנסת ה-19 כח"כ חברתי".

"יעקב ליצמן, ראש סיעת יהדות התורה, גם הוא הפגין נוכחות מועטה ביותר בהצבעות החברתיות-כלכליות במליאה. עם זאת, ראוי לציין כי ליצמן היה פעיל מאוד בוועדת הכספים. הח״כ המצטיין בסיעה זו הוא אורי מקלב, שהן מבחינת הנוכחות בהצבעות והן מבחינת אופן ההצבעה הפגין חריצות וגישה חברתית".

הנושא החברתי פחות עניין את מרבית הנציגים החרדים. בתמונה: משפחה חרדית בחלוקת מזון בבני ברק (צילום: ירון שרון - ynet)

המדד החברתי הוא אמצעי למעקב שיטתי אחרי תרומתם של חברי הכנסת לחקיקה חברתית. הוא נועד לסייע לאזרחים להבחין בין נבחרי ציבור שרק מתיימרים להיות חברתיים לאלו שגם מממשים את הצהרותיהם.

במדד משתתפות הצעות חוק המשפיעות על הצדק החברתי, על השוויון האזרחי ועל ההשתתפות הדמוקרטית. הן נשלחות בטופס שבועי לכ-40 חברי עמותה מיומנים, שבוחנים האם הצעות החוק יקדמו את ערכי המדד החברתי. לפי עמדת הרוב מתקבלות עמדות המשמר החברתי, שמוזנות לכלי האג'נדות של אתר כנסת פתוחה, שם הן מדרגות את חברי הכנסת לפי התאמת הצבעותיהם עם החלטת מצביעי המדד החברתי.

ח"כ אברהם מיכאלי מסר בתגובה: "כפי שפורסם, ח"כ אורי מקלב ויחד עימו אני נבחרנו לחברי הכנסת החברתיים בכנסת ה-19. במהלך כל הקדנציה הזו שמנו לנו למטרה כסיעת ש"ס לקדם ולהיאבק ככל שניתן על הנושאים החברתיים בכל דרך אפשרית".

"צריך להדגיש שעל אף הייותנו באופוזציה ב"ה הבאנו כסיעה להשגים טובים. אני שמח כי יחד עם חברי ח"כ אורי מקלב זכינו להבחר לחברי כנסת שקידמו את הנושאים שהכי קרובים אלינו במהלך הכנסת היוצאת".

ח"כ אורי מקלב מסר בתגובה: "נתון זה מהווה סיפוק מחד ומאידך מהווה דירבון וחיזוק הלאה בעשיה הפרלמנטרית למען הציבור ולטובתו. עלינו לזכור שהיינו הפעם באופוזיציה במאבקים קשים מול הממשלה הרעה והגזירות הקשות הן בפן היהודי של המדינה והן בפן החברתי ובכל אופן הצלחנו לפעול בשני המישורים".

"אני מקווה שבקדנציה הבאה נוכל לפעול לשפר ואף לתקן בכל התחומים הללו למען הציבור ולטובתו".

מלשכותיהם של אריה דרעי ואלי ישי לא התקבלה תגובה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר