ראיון מיוחד

יצחק רביץ: "בכפוף להלכה, אישה יכולה להיות בכנסת"

במלאות שש שנים לפטירת הרב אברהם רביץ ז"ל, בנו הרב יצחק רביץ, בראיון על הסוגיות הבוערות • חרדים עובדים: "הם חלק אינטגרלי מהמפלגה, אנחנו צריכים להשתדל לעשות יותר" • ח"כית חרדית? "הכנסת היא כמו ועד הבית, גם אישה יכולה לנהל ועד בית" • ומה דעתו על תפקודם של ח"כי "דגל"? (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
יצחק רביץ אצל מרן הגראי"ל שטיינמן (צילום ארכיון: באדיבות ד. ב.)

ראיון מיוחד: היום בערב, ראש חודש שבט, יימלאו 6 שנים בדיוק לפטירתו של ח"כ הרב אברהם רביץ ז"ל, יו"ר תנועת 'דגל התורה'.

רביץ היה ידוע לצד עסקנותו הציבורית והפוליטית גם כאיש ספר והגות והתפרסם אף בזכות לשונו החדה כשידע להשיב למחרפי היהדות מנה אחת אפיים בנאומיו מלאי הפאתוס מעל בימת הכנסת ובראיונות תקשורתיים. לעיתים אף לא חשש רביץ לנקוט בלשון של ביקורת פנימית מדודה ושקולה בתוך הבית פנימה אבל תמיד הכל היה מעורב בקורטוב דק של ציניות וסרקזם שהבהירו את עמדתו הנחרצת.

פנינו לשוחח עם בנו העסקן ואיש ציבור הרב יצחק רביץ יו"ר דגל התורה בביתר עילית מ"מ ראש עיריית ביתר עילית וממשיך דרכו של אביו.

"ככל שעוברים הימים אנו חשים יותר ויותר בתחושת החסר והחלל העצום שנוצר", מספר רביץ, "אבא ז"ל היה דוגמא ומופת לאיש ציבור שלוחם של גדולי ישראל שבפיקחותו הרבה ידע לנווט את המערכות של היהדות החרדית מול השלטונות בחוכמה ובשום שכל".

אתה רומז שהיום לא יודעים לעשות זאת?

"אדרבה, נציגינו הולכים כיום בדרך שהוא סלל. הם מציינים זאת ואף גאים בכך שהם ממשיכים במורשתו של אבי זצ"ל. אין ספק שלכל אדם יש את ההדגשים שלו וההיבטים שלו. ברור מעל לכל ספק שהח"כים החרדיים מכל המפלגות הם הטובים ביותר מכל 120 חברי הכנסת של מדינת ישראל.

"כאיש דגל התורה אני מרשה לעצמי לציין במיוחד את החריצות והיעילות של שלושת הח"כים שלנו".

אתה בעצמך עסקן ואיש ציבור לא מעט שנים, בשר מבשרה של דגל התורה, מה אתה חושב על בעיות השעה שמעסיקות כעת את הציבור החרדי בפרט על רקע הבחירות הקרבות, מה אבא ז"ל היה חושב וכיצד היה פועל?

"יש תחושת לכידות משום שהאש שהופנתה כלפינו, הציבור החרדי, כוונה כלפי כל הציבור החרדי, פלגיו וגווניו. לא היתה בהיסטוריה של מדינת ישראל ממשלה שכל כך רדפה את הציבור החרדי ואת עולם התורה כפי שעשתה זאת הממשלה האחרונה. זה בא לידי ביטוי בפגיעה בישיבות ובכוללים, בסמינרים, בת"תים ובמעונות ברשויות המקומיות ובעצם בכל נושא ופרט.

"לכן כעת אנחנו יוצאים מאוחדים למערכת בחירות שבוודאי שכל מי שיש לו גרם של אחריות ילך להצביע. אני בטוח שאם אבי ז"ל היה איתנו היום הוא היה הולך מעיר לעיר ומשכונה לשכונה בית כנסת אחרי בית כנסת לעורר את הציבור להתגייס למערכה בכל הכוח והעוצמה".

יש תחושה שחלק מהציבור החרדי מודר במכוון מהמפלגה והיחס אליו שונה ומפלה ואני מדבר על החרדים העובדים, למה לפגוע בהם, למה להרחיק אותם?

בנושא זה הולך רביץ בדרכי אביו, בין הטיפות. אביו כזכור היה סבור לא מעט אחרת מעמיתו משה גפני אבל תמיד עשה זאת ברוח טובה.

"אני מתחלחל מעצם השאלה, הדבר מופרך מיסודו. הם חלק אינטגרלי מהמפלגה ואסביר זאת: אני תושב ביתר עילית ואני חובש משקפיים ואני הולך עם חליפה קצרה וגם בוגר ישיבת חברון, אם תקום מפלגה של חובשי משקפיים ותושבי ביתר ולצד זה תעמוד מפלגה שתעמוד על משמר עולם התורה, באופן ברור אשייך עצמי למפלגה של עולם התורה. המשקפיים ומקום המגורים פחות רלוונטים לעומת התמיכה בעולם התורה ועל כן אין מקום למגדריות. הבסיס שלנו הוא עולם התורה וכל מי שמשייך עצמו אליו שייך ליהדות התורה.

"אם יש להם תחושה של חוסר שייכות, בוודאי שאנחנו צריכים לחשוב עם עצמינו איך לעשות שהם ירגישו כחלק מעולם התורה. אין יותר מהח"כים של דגל שפועלים למענם, וודאי שאנחנו צריכים להשתדל לעשות יותר".

ומה עם ציבור הנשים שמרגישות מקופחות ומודרות?

אולי זה בגלל העובדה שרעייתו של יצחק הגברת רבקה רביץ מנהלת את לשכתו של נשיא המדינה תוך גאווה ושליחות וגורמת לקידוש השם, אולי זה בגלל דעותיו המקוריות כשל אביו אבל מה שבטוח שהתשובה מפתיעה.

"בעניין הזה השאלה היא הלכתית. אני לא פוסק הלכה וודאי שפוסקי הדור יתייחסו לזה אם וכאשר הדבר יבוא לשולחנם. אבל אין ספק שאם זה מותר הלכתית, זה הכרחי ונחוץ שתהיה חשיבה מגוונת בסיעה ולאישה יש היבטים יחודיים שלגבר אין וכן להיפך. שוב אני מדגיש שזה צריך להיות מעוגן הלכתית וכרגע לא ידוע לי שיש היתר לכך.

"היום נשים חרדיות עושות הכל החל ממנהלות בתי ספר ביד רמה, מנהלות חברות גדולות והן עושות זאת מצויין ועל פניו אין סיבה שלא יעשו טוב גם את העבודה הפרלמנטרית.יכול להיות שהבעיה שלנו שאנחנו מתייחסים בכבוד ייתר לנציג ציבור ואולי זו הטעות מכיוון שמרן החזון איש אמר שהכנסת היא כמו וועד הבית ולכן לדעתי על פניו גם אישה יכולה לנהל וועד בית אולי יותר טוב מגבר אולם שוב אני מדגיש שאינני יודע מה ההלכה, אינני פוסק וצריך להביא זאת בפני פוסקי הדור, בטוחני שזו גם היתה דעתו של אבי ז"ל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר