מנתחים קמפיין: למה יהדות התורה משדרת חוסר אופטימיות?

הקמפיין של יהדות התורה נראה טוב מבחינה ויזואלית, אבל משדר חוסר אופטימיות. חיים קליגר מנתח בטור שבועי את קמפיין הבחירות של המפלגות החרדיות ומגלה: איך בוחרים קמפיין מנצח (בחירות 2015)

חיים קליגר | כיכר השבת |
קמפיין יהדות התורה (סריקה)

אין ספק כי היהדות החרדית עברה שנתיים קשות מנשוא, ההשתלחות בכל הקדוש והיקר לנו הפכה עד מהרה לאג'נדה של חלק מהמפלגות, זה לא היה רק התגבשות של דעה רווחת בציבור שמישהו החליט ליישם אותה אלא טיווח מדויק של הציבור החרדי כאידיאולוגיה, אז אין זה פלא שיהדות התורה החליטה שהכותרת של הקמפיין שלה תהיה חידוד מסרים של מה שעבר עלינו בשנתיים האחרונות, הגיוני ונכון!

אחרי סאגה של הגשת הפרזנטציות הגיעה הבחירה, משרד הפרסום תוצאות אפקטיביות נבחר כמשרד שיוביל את קמפיין הבחירות של יהדות התורה במגזר החרדי לצד משרד הפרסום בראשית שיוביל את הקמפיין בציבור הכללי, כמסורת המקובלת ביהדות התורה גם כאן נשמר האיזון הקדוש, בראש משרדי הפרסום הללו עומד מחד שעיה איצקוביץ המשתייך לציבור הליטאי ומקורב לח"כ מאיר פרוש ומאידך מוטי קוטיינר שהוא חסיד גור, האיזון הקדוש נשמר ובאדיקות.

בעיתונים המפלגתיים עלתה המודעה הראשונה של הקמפיין ביום שישי האחרון, גם כאן ישנה אמירה, למרות התפוצה הרחבה שיש לשבועונים, המתינו עם המודעה הראשונה ליום שישי והעלו אותה בראש ובראשונה בעיתונים המפלגתיים, מקצועי? לא יודע, עקרוני? בהחלט שכן!

המודעה שמבחינה ויזואלית מעוצבת טוב, נותנת בום בעין מבחינת הגריד שלה, הנגטיב והפוזטיב חזקים, ההפכים חזקים ומעוררים מחשבה אצל הבוחר הפוטנציאלי, מעבירים לידיו לכאורה את ההחלטה לאן תלך החרדית הקדנציה הקרובה. אבל במחשבה נוספת חשבתי, למה שוב בכי ונהי, היכן היא התקווה? היכן היא האופטימיות שכל כך חשובה כדי לתת לבוחר את ההתלהבות הפנימית שתניע אותו ללכת ביום הבוחר ולשלשל לקלפי את הפתק הנכון?

אז נכון שהאינסטינקט הראשון אומר שמתוך מצוקה יותר קל להצית את המוטיבציה וההזדהות, אבל כשמדובר במשרד פרסום מקצועי שיודע שכשחברה רוצה ליצור אצל הצרכן הזדהות היא צריכה להביא לו את זה ממקום של אופטימיות ושל פאן ולא ממקום של מסכנות ושל יאוש וכשלון. נכון שאנחנו רק בשלב הראשון של הקמפיין, אבל אולי קריאת הטור הזה תעורר חשיבה נוספת ובהמשך תגיע גם הבשורה והתקווה לבוחר.

בזירת ש"ס ראינו את המשך השימוש בקמפיין השקופים שכבר די מיצה את עצמו ורק ניסו לעשות לו אדפטציה לציבור החרדי שבעין מקצועית נראה הרבה פחות מוצלח ומשכנע. גם תוצאות הסקרים לא הביאו לידי ביטוי את הבאזז שהקמפיין הזה עשה כשהוא עלה לאוויר לפני כשבוע. כששומעים את דוברי המפלגה מחמיאים לעצמם שהם שומרים על יציבות בסקרים, והם רק לא מציינים שהיציבות היא על שישה מנדטים אין ספק שמדובר בהתרסקות קשה שפעילי המפלגה יצטרכו בחמשת השבועות שנותרו עד הבחירות להזיע רבות כדי להעלות את התוצאה האמיתית של הבחירות. זה אולי המקום לומר לעצמנו שהסקרים כעת הם רק אינדיקטורים, נכון, כשהם מצטברים הם מסמנים מגמות.

במפלגה החרדית הנוספת יחד, מנסים גם לגבש את מערך הדוברות של המפלגה ולהתחיל לפעול בצורה מתוכננת מסודרת, במהלך השבוע שוב התמודדו במפלגה עם הדלפה בה נשמע מרן מחמיא ליו"ר יחד הרב אלי ישי בימים האחרונים לחייו של מרן זצוק"ל, בשונה מההתמודדות עם ההדלפה הקודמת בה נשמע מרן מדבר בגנותו של אריה דרעי בצורה מזעזעת ומחרידה, הפעם ההדלפה הייתה בשבחו של אלי ישי, האם זה גם מה שגרם הפעם ליו"ר יחד להגיב על ההקלטה?

גם בש"ס - שהאסטרטגיה שלהם הייתה התעלמות מאלי ישי - אפשר לזהות שינוי מגמה ובשולי התגובות של הדוברים כבר שומעים צלילים שונים מעט. האם זה נובע מההתייצבות של יחד על ארבעה מנדטים בכל הסקרים והבנה כי השאלה כבר אינה המעבר של אחוז החסימה, שברור כבר לכולם שהיא לא שאלה - אלא השאלה כמה מנדטים תגרוף סיעת יחד, ומה יהיה, אם בכלל, המרחק מהמנדטים שישארו לש"ס במערכת הבחירות הנוכחית שלראשונה נשענת על יו"ר התנועה החוזר וצילו הגדול של מרן זצוק"ל כבר לא עוטף אותה. ימים יגידו!

הארות, הערות והצעות ניתן לשלוח לכותב הטור. חיים קליגר kligerc@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר