מפגן כוח?

כינוס ומאבק בצדו: קרבות סוערים ב"פלג הירושלמי"

אנשי "הפלג הירושלמי" התכנסו למפגן כוח באצטדיון "הארנה" בירושלים בראשות מנהיגם הגאון רבי שמואל אוירבך וזאת בצל המחלוקת הפנימית הסוערת סביב שאלת התמיכה בש"ס או ב'יחד' • סיקור מיוחד על הקרבות - מי ראשי הישיבות שנעדרו מהכינוס, מי תומך בש"ס, מי ב'יחד' ומתי תתקבל ההכרעה (חדשות, חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
שולחן הרבנים בכינוס, אמש (צילומים: שלומי כהן - כיכר השבת)

מחלוקות פנימיות: אלפי אנשי "הפלג הירושלמי" התכנסו אמש (ראשון) למפגן כוח באצטדיון "הארנה" בירושלים, תחת הכותרת 'אז נדברו' בראשות מנהיגם הרוחני הגאון רבי שמואל אוירבך.

אם המטרה היתה גיבוש הציבור ואיחודו סביב מה שמכונה "השמירה על פך השמן הטהור", זאת לאחר שנתיים, לטענתם, של רדיפות מצד הממסד הליטאי, הרי שייתכן והמטרה הושגה.

כבר משלב המצגת הובאו השתלשלות הדברים בשנים האחרונות מנקודת מבטם כשעל פי שיטתם החשיבות של השמירה על האידאולוגיה של המנהיג המייסד מרן הרב שך עמדה במרכז המסרים החל מהתנגדות תקיפה להשתלטות על 'יתד נאמן' ועד להקמת עיתון 'הפלס'.

אולם בכל הקשור להכרעה ברורה בנושא הבחירות הקרובות לה ציפו כולם נעלמה כמעט לחלוטין ההתייחסות מה שגרם לסוג של בלבול בקהל ולימד על עוצמת המאבקים הסוערים מאחורי הקלעים בתוככי הפלג הירושלמי סביב ההכרעה בסוגיה.

מתברר כי העסקנים הבכירים של 'הפלג', מעדיפים להוביל מהלך של תמיכה במפלגת 'יחד' בראשות אלי ישי, למרות הפן הדתי-ימני של המפלגה, כאשר לטענתם העדיפות הינה הן בהיבט האידיאולוגי שכן מנהיגה הרוחני של המפלגה התחייב לדרוש את ביטולו של חוק הגיוס כמו גם העובדה שבין נתי גרוסמן, עורך 'יתד' לשעבר ו'הפלס' כיום, לבין גורמים בכירים בש"ס שורר דם רע ומאבקים של עשרות שנים.

לעומת זאת, דווקא ראשי הישיבות המפורסמים של 'הפלג הירושלמי', כפי שדווח אמש לראשונה ב"כיכר השבת", מבכרים את אפשרות שיתוף הפעולה עם תנועת ש"ס שלטענתם נחשבת לבעלת צביון חרדי ממש וניתן לסמוך על עקרונותיה והבטחותיה.

במקביל פעלו בלשכת ראש הממשלה מאחורי הקלעים לטובת מפלגת 'יחד' מתוך חשש שמא לא תעבור את אחוז החסימה ובכך ייפגעו סיכויי שלטון הימין, וכך לפי הדיווחים נשלחו עו"ד מולכו כמו גם ראש עיריית ירושלים ניר ברקת להבטיח הבטחות בנושא ביטולו או שינויו של חוק הגיוס במטרה לקנות את תמיכתם של קולות אנשי 'הפלג'.

‫הלחץ והבלבול נתן את אותותיו גם ברשימת המשתתפים על בימת הכבוד כאשר בין הנוכחים נעדר הגאון רבי יהושע ארנברג ראש ישיבת "כנסת יצחק" בחדרה, מראשי מחנה 'הפלג', התומך בש"ס ושהיה צפוי להשתתף בכנס אך בשל המחלוקת החריפה שיגר לבסוף למעמד את הרב דוד מינצר מרבני ישיבתו שנשא דברים במעמד.

הכינוס, אמש (צילומים: שלומי כהן - כיכר השבת)

גאב"ד חניכי הישיבות הגאון רבי מרדכי גרוס שהיה אמור להשתתף בכינוס - יצא בתחילת השבוע לחו"ל. מתברר כי גם בבחירות המוניציפאליות יצא הרב גרוס לחו"ל כמה ימים לפני הבחירות כדי להמנע מהכרעה נגד 'יהדות התורה'.

לעומת זאת, חבר בד"ץ 'חניכי הישיבות' הגאון רבי אהרן מיטלמן השתתף אמש בכנס, זאת לאחר שהשתתף גם בכינוסי בחירות של 'יהדות התורה' ושל מפלגת 'יחד'.

הגאון רבי שמואל מרקוביץ', ראש ישיבת פוניבז' של פלג 'המחלים', הדוגל גם הוא בתמיכה בתנועת ש"ס, השתתף בכנס אך להפתעת הנוכחים לא נאם במעמד. מקורביו טוענים כי ראש הישיבה לא היה צפוי לנאום ואין קשר לעמדתו בעניין הבחירות.

הגאון רבי ברוך שמואל דויטש, מראשי ישיבת 'קול תורה', לא השתתף גם הוא במפגן הכוח של 'הפלג', ומקורביו טוענים כי לא השתתף מחמת שלא חש בטוב. מנגד, יש אומרים שלא הגיע בעקבות החשש מהפגיעה בישיבת 'קול תורה' שם ראש הישיבה מצדד ב'יהדות התורה'.

גם הגאון רבי עזריאל אוירבך, רבה של שכונת בית וגן, לראשונה אחרי עשרות שנים החליט שלא להכריע בנושא הבחירות וזאת בשל המחלוקת ולכן לא הגיע להשתתף.

הגאון רבי צבי רוטברג, ראש ישיבת 'בית מאיר', התומך במפלגת 'בני תורה', שוהה בימים אלו בחו"ל לטובת מוסדותיו. גם כאן יש אומרים שנמנע מלהשתתף מפני החשש ממלחמה בישיבתו.

הגאון רבי דב צבי קרלנשטיין, ראש ישיבת גרודנא באשדוד, עקב חולשתו שיגר למעמד את חתנו הגאון רבי משה שמידע, כאשר על הבמה בכינוס נכחו כל צוות הישיבה. חתנו, הגאון רבי ברוך מרדכי אטינגר ראש ישיבת 'כנסת יחזקאל' באלעד, החליט שלא להתערב בבחירות ונסע לחו"ל.

כינוס ומאבק בצדו (צילומים: שלומי כהן - כיכר השבת)

כאמור, העובדה שכל רשימת הרבנים הללו שנעדרו מבימת הכבוד או השתתפו בחוסר נוחות, כאשר במהלך השנה הם הדמויות שהכי מזוהות עם 'הפלג', לימדה על הדרמה המתחוללת מאחורי הקלעים.

בשעות הקרובות צפויים לדברי העסקנים דיונים מרתוניים בסוגיית ההצבעה - ש"ס או יחד, כאשר ההערכה היא שבמהלך היום הקרוב תיפול ההכרעה הסופית והמסר יועבר באופן ישיר או עקיף דרך הודעות קוליות ודרך עיתון 'הפלס'.

סגן עורך 'הפלס' ישעיהו ווין הבהיר אמש בתום הכינוס כי "ראש הישיבה הודיע לבני ביתו ולמקורביו שהציבור ידע כי מחר על הבוקר הוא יקיים דיון עם גדולי התורה, עם מספר רב של תלמידי חכמים, ראשי ישיבות ומרביצי תורה ובסוף הדיון תתקבל הכרעה מסודרת".

לדברי ווין, "עד לשעות הצהריים תצא הודעה מסודרת בשמו של ראש הישיבה כיצד על הצביבור להצביע בבחירות".

בתוך כך, חשוב להדגיש כי האופציה שתצא הוראה שלא להצביע בבחירות, גם היא עדיין עומדת על הפרק ותעלה לשולחן הדיונים אצל הגר"ש אוירבך. הבוקר, במאמר המערכת בעיתון 'הפלס' נכתב כי "מבחינתנו - יום הבחירות - מאחורינו", אולי כרמז לאי השתתפות בבחירות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר