איפה הכסף? • בלעדי

מסמך חושף: אלו הסכומים שהמדינה מעניקה לרשתות

מסמך שחושף "כיכר השבת" סותר את טענות מנהלי רשתות הגנים החרדיות ולפיהן התקציב שניתן עבור תשלום משכורות לגננות חסר. לפי המסמכים, עבור גננות בירושלים מוענק סך של 10,725 שקלים, אולם בפועל, הגננות מקבלות מקסימום כ-6,000 שקלים. עיריית י-ם: "רואה חשבון מבצע בדיקה של התשלומים" (חדשות)

חיים אבני | כיכר השבת |
נשים חרדיות (צילום אילוסטרציה: מאיר אלפסי, כיכר השבת)

מעקב "כיכר השבת": מפעילי רשתות גנים במגזר החרדי טוענים כי התקציב שהם מקבלים מהמדינה חסר "ואין לנו כסף לשלם משכורות הוגנות", אלא, שמסמכים שהגיעו ל"כיכר השבת" מציגים תמונה אחרת לחלוטין ולפיה הרשתות מתוקצבות בסכום מכובד עבור העסקת הגננות, אולם למרות זאת, בפועל שכרן קטן מאוד.

קראו עוד בנושא:

מסמך רשמי של עיריית ירושלים שנחשף כעת לראשונה ב"כיכר השבת" מציג את התקצוב האמיתי לו זוכים מאות הגנים החרדים בירושלים (הקובץ מצורף להורדה). בניגוד לטענות הרשתות על קיפוח בתקציבים, מהמסמך עולה כי לכל הפחות בירושלים, הגנים החרדים מתוקצבים בנדיבות רבה ביותר. אלא, שרשתות הגנים החרדיות מעבירות לעתים פחות מ-30 אחוזים מהתקציב שהועבר להם לצורך חלוקת שכר.

מהמסמך עולה כי כל גננת חרדית בירושלים מתוקצבת בסך של לא פחות מ-10,725 שקלים לתקן גננת. על כל תקן גננת, מתוקצבת הרשת בסכום נוסף של 962 שקלים לחודש. עבור סייעות וגננות משלימות בגנים החרדים זוכות הרשתות לתקצוב של לא פחות מ-8,837 ש"ח לפי תקן לסייעת ולגננת משלימה. משרת פיקוח ברשת גנים מתוקצבת בגובה של 117,702 ש"ח למשרה.

מלבד התקציבים הנדיבים הללו, מתוקצבות הרשתות גם עבור דמי הבראה וביגוד בעלות של 8,158 לשנה. כשבעבור גני שילוב וגנים בחינוך המיוחד, זוכות הרשתות לתקציבים נדיבים ביותר. כמו כן, עבור שכירות זוכים הגנים לתקציב חודשי של 9,918 שקלים, ועוד תקציב שנתי של 388 לכל ילד, עבור אחזקת הגנים.

אלא, שמעדויות ותלושי שכר בגנים החרדים בירושלים שהגיעו לידי "כיכר השבת" וחלקם פורסמו בתחקיר עושק הגננות, עולה כי המשכורות המשולמות לגננות הירושלמיות עומדות על סכום הקרוב לשכר המינימום. גם לגננת עם וותק של עשרות שנים לא משולם לרוב יותר מסכום של 6,000 שקלים - כל זאת כשכאמור התקציב המועבר על מנת לשלם את משכורתן של הגננות עומד על סכום של 10,725 שקלים לחודש.

הסייעות שמקופחות יותר, וזוכות לרוב לשכר הנמוך משכר מינימום גלובלי, מתוקצבות גם הן בנדיבות, כשעיריית ירושלים מפנה תקציב של 8,837 עבור העסקתן.

בסעיפי התקציב של העירייה נכתב במפורש כי התקצוב "מבוסס על תחשיב עלות משרה ממוצעת על פני השנה בתוספת מקדמי תוספת היוקר והסכמי שכר". בשנת 2014 זכו הגנים החרדים לתוספת מיוחדת ולא ממש ברורה תחת סעיף "התייקרות הוצאות שכר" שעומד על מיליוני שקלים.

מהמסמכים עולות תהיות קשות באשר להיכן מופנים תקציבי העתק שמייעדים מאות מיליוני שקלים עבור משכורות העובדות, סכום אשר ברובו לא מועבר ליעדו - אל הגננות. הגורמים הרלוונטיים אליהם פנינו בתקופה האחרונה בשאלה "איפה הכסף" לא העניקו תשובות.

למרות שעל פי חוקי המגן, רשתות הגנים לא מחויבות להעביר את תקציבי העתק לגננות, מדובר בתקצוב שנועד אך ורק לצורך תקצוב המשרות החינוכיות השונות, ומדובר בתקציב המגיע כולו מכספי משלם המסים הישראלי. בעיריית ירושלים סרבו שוב ושוב לענות לשאלה הפשוטה שהצבנו בפניהם - האם העירייה מתירה לרשתות להפנות את תקציבי העתק כך שלא יגיעו לגננות?

בשיחה עם גורם בכיר במשרד החינוך (שמעביר לעיריית ירושלים את מרבית תקציב החינוך), הבהיר הגורם לאחר התייעצות עם הגורמים הרלוונטיים במשרד כי לרשתות אסור לנתב את הכספים כראות עיניהן, וכי תקציב המועבר לצורך שכר הגננות והסייעות, מחויב לעבור במלואו לגננות.

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "עיריית ירושלים מתקצבת את גני הילדים במגזר החרדי בכ-150 מיליון שקל ב 2015 בשוטף ובנוסף עוד כ-16 מלש"ח בתקב"ר לטובת שיפוצים. על פי החוק והנוהל הקיים מזה שנים, לעירייה יש חוזה עם רשתות החינוך על הפעלת הגנים וכי העירייה אינה המעסיקה הישירה".

"החל משנת הלימודים תשע"ו ינוהל נושא רשיון ההפעלה והעברת התקציבים לרשתות ישירות מול משרד החינוך כך שכל התשלומים (כולל שכר העבודה) ישולמו ישירות ממשרד החינוך לרשתות, והפיקוח יהיה באחריות משרד החינוך. חשוב להדגיש כי עיריית ירושלים אינה המעסיקה של הגננות והסייעות ברשתות המדוברות, והרשתות הן שמחויבות בתשלום מלוא שכרן וזכויותיהן כדין. יצויין כי הבטחת זכויות העובדות עוגנה כתנאי יסודי בהסכם הרשתות עם העירייה".

"זאת ועוד, העירייה מצידה לא הסתפקה בהוראות החוזה, ואף שכרה לאחרונה משרד רואה-חשבון המבצע בדיקות של תשלומי הרשתות. הבדיקות אמורות להסתיים בתוך מספר חודשים" עד כאן לשון תגובת העירייה.

מרשתות הגנים של בית יעקב, עץ הדעת ואגודת ישראל לא התקבלו תגובות עד לשעת פרסום הכתבה. את שאר הגנים המופיעים במסמך לא ניתן היה להשיג.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר