ירון לונדון:

"החרדיות טפילית - לא החרדים; מקווה לשינוי"

האם יש חשש שהחרדים 'ישתלטו' על המדינה ובסופו של דבר תוקם כאן מדינת הלכה? היכן נמצאים כיום יחסי חרדים-חילונים? במסגרת פרויקט מיוחד שיפורסם ב"כיכר השבת" לאורך יום העצמאות מתייחסות דמויות בולטות לסוגיה. בפרק הראשון - העיתונאי ירון לונדון: "חושש לגורלנו ומקווה לשינוי חרדי" (חרדים ומדינה)

ישראל כהן | כיכר השבת |
ירון לונדון (צילום: משה שי, פלאש 90)

מהו יום העצמאות בשבילך, האם מדינת ישראל יהודית יותר או ישראלית יותר ואיך אתה מזהה את עצמך בסקאלה הזאת?

"יום העצמאות בשבילי זה בראש ובראשונה זכרונות ילדותי. היום שב-29 בנובמבר ישבנו בבית עם הרדיו והמנורות ושמענו את הנציגים באו"ם מכירים במדינת ישראל לצידה של מדינה פלסטינית, ואח"כ ההודעה של בן גוריון. הייתי ילד בן תשע, והתרגשתי. המצעד בירושלים בזמן מלחמת ששת הימים שאז נוצר האיום עלינו. אח"כ המחשבות על המשמעות על הקמת המדינה ומותם של חברים".

"אני ברפובליקה החילונית שבה כל קהילה תבחר את אמונותיה, הדת היא עניין לפרט ולא לרבים, אף על פי שאני מכיר בזה שלקהילות יש זכות להעיד במדיה מסויימת על עצמם גם בפרהסיה".

יחסי החרדים והאוכלוסייה הכללית עברו שינוי לטובה במהלך השנים או להיפך?

"ללא ספק לרעה. בזמן שאני הייתי ילד, השפעתם של החרדים על הציבוריות הישראלית והפוליטיקה הייתה מועטה, הם היו חלשים, מועטים ורבים מבניהם יצאו בשאלה. גם המזרחי היו מיעוט מבוטל ואח"כ הדברים במהלך השנים השתנו - גם בשל המשקל הדמוגרפי וגם הטעות הנוראה של בן גוריון - שאישר מערכות חינוך נפרדות במקום מערכת חינוך אחת לכולם, מה שאיפשר לחרדים להשריש את אמונתם ואורח חייהם ולערער את יסודות המדינה.

האם יש חשש מוצדק שהדתיים ישתלטו על המדינה ובסופו של דבר תוקם מדינת הלכה?

"מדינת הלכה לא תוקם כיוון שהיא לא יכולה להתקיים. אין לחרדים תוכנית מסודרת שבאמצעותה ניתן לבנות מדינה מודרנית ולכן החרדיות במידה רבה היא טפילית - לא חלילה החרדים. כאשר אזרחים רבים חושבים שהשכלה כללית ועבודה הן קללות וכאשר הם רואים בחילונים את חמורו של המשיח, אז החמור לא יחזיק הרבה זמן מעמד, כושר התחרות והישגי התלמידים נחלשים ופוחתים, ואז אין סיכוי שתהיה מדינה מודרנית וחזקה. ואם לא תהיה כזאת לא נחזיק מעמד".

האם לדעתך החרדים ציונים יותר ומשתלבים בישראליות, גם בתחומי התעסוקה, אקדמיה ואפילו בצבא?

"זה נכון. אבל כשאני עושה חישוב מתברר שבגלל הגידול הדמוגרפי של החרדים, אותו גידול משיג את הגידול במידת ההתערבות בישראליות. כל עוד משפחה חרדית תמנה 15-10 ילדים אז הדור הבא יהיה עני יותר ומשכיל פחות. עדיין אחוזי ההשתלבות קטנים יותר".

עוד עשרים שנה, איפה אתה רואה את מדינת ישראל?

"אני חושש מאוד לגורלה, אני מקווה שיש לה מספיק חוסן להחזיק מעמד. אני מקווה שיהיה שינוי עמוק בקהילה החרדית לכיוון המודרנה. אם זה לא יקרה אז יהיה רע מאוד. ליחסיי האישיים עם חרדים אין קשר לכך ויש לי חברים חרדים רבים. אני מדבר במישור האידיאולוגי שם אני חלוק עליכם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר