משמר הכנסת

חברי הכנסת התעכבו עד שתיים בלילה - לא כדי לעזור לכם

נציגי הקואליציה ישבו עד שתיים בלילה והצביעו בעד דחיית פתרונות לדיור, התוספת לקיצבאות ילדים וכל מה שהבטיחו לכם. וגם: כיצד ראשי הערים ביתר, בית שמש, ירושלים ואלעד מנסים לפתור את מצוקת הדיור (ספויילר: הם בכלל לא רוצים אתכם שם) ומה ההבדל בין שערוריות העתיד של דרעי לאלו של כחלון? פרק שני של משמר הכנסת - המדור שלא עושה הנחות לפוליטיקאים

משמר הכנסת | כיכר השבת |
מליאת הכנסת בתפוסה מלאה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

עד לאחר השעה שתיים בלילה ישבו 58 נציגי הקואליציה (שלושה התקזזו) בכנסת ביום שני השבוע, כדי להשמיע קולם בעד. בעד מה?

בעד דחיית פתרונות דיור.

בעד דחיית תוספת תקציב לחינוך רווחה ובריאות.

בעד דחיית תוספת קיצבאות ילדים.

בעד דחיית כל מה שהובטח לבוחר במערכת הבחירות ולאחר מכן בהסכמים הקואליציוניים.

בעבר - תוך חודש וחצי מיום כינונה, חייבת הייתה ממשלה להביא תקציב לאישור הכנסת ולצאת לדרך עם מדיניות חדשה. בכנסת שעברה נוכח רצון אחי הברית החדשה לשנות מדיניות מקצה לקצה, הוכפל משך הזמן ונקבע על 100 יום.

  • הפרק הקודם:

האמת האיומה: הנציגים החרדים דאגו רק לעצמם / משמר הכנסת

עכשיו באו הנבחרים החברתיים שהבטיחו הררי תקציב וגבעות חלום חברתי, ודחו את המועד בעוד 75 יום, מה שאומר שעד סוף שנת התקציב לא יהיה תקציב, וכולנו נמשיך להתבשל במרק תקציב 2014 של ממשלת נבל"ה (נתניהו בנט לפיד התנועה).

אומרים לנו, שבסוף השנה יוסיפו את התקציבים רטרואקטיבית. אתם מאמינים? תמשיכו להאמין.

מה שבטוח, שעד אז לא יוכלו לעשות שום צעד מעשי בכיוון הוזלת מחירי הדירות, כי הנושא אינו מתוקצב. אז ממתינים להוזלת מחירי הדירו? תמשיכו להמתין.

חשבתם שראשי הערים דואגים לכם? אז חשבתם

מספרים לנו שהאוצר אשם, שזה משרד השיכון, אולי מינהל מקרקעי ישראל, גם בנק ישראל, ובעיקר הקבלנים. אז האשם הראשון בעליית מחירי הדירות בשנים האחרונות, הם ראשי הערים ביתר, בית שמש, ירושלים ואלעד, שבנושא זה אינם שונים מראשי ערים חילוניים.

הם אלה היושבים על שאלטר התכנון, והם אלה המתנגדים בכל תוקף לבניית דירות קטנות. בלי אישור הרשות המקומית, לא יכולים משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל לבצע שום תכנון על קרקע. אל תנסו אפילו למצוא מכרז אחד בשנים האחרונות שיש בו אפשרות בניית דירה פחות ממאה מ"ר. לא תמצאו.

ראשי הערים לא רוצים דירות קטנות וזולות, כי הם לא רוצים אוכלוסיות חלשות. הם לא רוצים שמשפחה עם חמשה ילדים תתגורר בדירה בת 85 מ"ר כפי שהיה עד לפני עשור, או דירות 60 מ"ר כפי שהיה לפני עשרים ושלושים שנה.

ראשי העיר לא רוצים אוכלוסיות חלשות אצלם. ירושלים, ארכיון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

אתם חושבים שהם פשוט דואגים לרווחתכם?. תמשיכו לחשוב.

הם רוצים הכנסות מארנונה. בראש ובראשונה הם רוצים משפחות מבוססות מבחינה כלכלית – כאלה שלא מגיע להם לפי החוק הנחה במס פינוי אשפה ותאורת רחוב (השירות הניתן לאזרח החרדי) שבשם ארנונה יכונה. בנוסף הם גם לא רוצים בתחומם משפחות ברוכות ילדים שיחייבו אותם לבנות גני ילדים ומוסדות חינוך (למרות שבמכרזי השנים האחרונות – הקבלן הזוכה הוא החייב לבנות מבנים אלה על חשבונו – חשבון רוכש הדירה).

רק מעטים יודעים, שרוכשי הדירות בבית שמש החדשה שילמו באמצעות משרד השיכון "פרוטקשן" בעד הסכמת העירייה (בראשות החרדים) לקידום תכנון שכונות חדשות. דמי הפיתוח (עשרות אלפי ₪ לדירה) ששולמו למשרד השיכון, כללו את הוצאות הפרוייקטים העירוניים בעיר הישנה.

מעטים הם המנחשים, שסיבת העדר ריבוי מכרזי מחיר למשתכן בעיר ביתר למשל, (שיטה שהוזילה את המחיר באחוזים ניכרים) היא תולדת בחישת בכירים בעיר, שהיו להם מספיק סיבות להתנגד לשיטת שיווק זו. שיטה שבין השאר אמורה היתה לסכל אפשרות שליטה על כניסת מהגרים שחורים לעיר.

מי למשל ינחש שהתנגדות ראש עיריית קרית מלאכי להגעת חרדים לעירו (שלושת אלפים דירות חדשות), זכתה לגיבוי מצד תושבי עירו הלא חילונים?

איך זה שבבני ברק העדיפו הפרנסים את מגדלי התעשיה ומגורי היוקרה על פני מבנה תלת קומתי ללא מעלית שבת בשיטת חזון איש.

בבני ברק העדיפו מגדלי תעשייה ומגורי יוקרה על פני מבנים תלת קומתיים בשיטת חזון איש. אילוסטרציה (צילום: יעקב נחומי, פלאש 90)

פחות ממספר אצבעות כפות הידיים והרגליים, הם מספר האנשים שהיו שותפי סוד (ולפי השמועות גם מעטפות טלנסקי) להפיכת אזור רוממה בירושלים למנהטן של ניו יורק בכל הקשור לקו הרקיע. פתאום צצו מגדלי מגורים עם חמש עשרה ועשרים קומות עם מעלית שבת כמובן, דבר שהגדיל עוד יותר את הון בעלי ההון, והבריח לשטחים כבושים את האוכלוסיה המקורית לטובת מהגרים עם ירוקים.

ולא רק ראשי הערים. בניגוד לעבר בו היו עסקנים שפעלו בשוק הדיור לטובת הציבור, ושמחו על כל אלף דולר שהצליחו להפחית ממחיר הדירה, בשנים האחרונות דווקא מעלי המחירים הם אלה שהפכו לעסקנים.

ננסה להבין איך נקבע המחיר לדירה בנצרת לשש שבע מאות אלף שקלים, כשהקרקע שם נקנתה בשבע אלף שקל לדירה. שבע אלף שקל.

מצוקת הדיור החרדית. מה ראשי הערים (לא) עשו כדי לפתור אותה? (צילום: אהרן רבינוביץ, כיכר השבת)

איך הגיעו לשבע מאות - שמונה מאות אלף שקל מחיר דירה בחריש כשקרקע שם נקנתה בארבעים אלף שקל כולל פיתוח. (במכרזים הראשונים).

איך זה שבתחתית העזאזל של גבעת זאב (הר עזאזל היה נמוך יותר), נמכרה דירה מפוצלת במליון שקל, לאחר עשור ויותר בו הקרקע עמדה כאבן שאין לה הופכין?.

איך זה שפרוייקטים בבית שמש (עמותות כרמל) ובקרית גת (קבלנים פרטיים עם מאכערים) שנבנו באותו זמן, נמכרו בהפרש של מאה מאתיים אלף שקל לטובת בית שמש, למרות שהקרקע והבניה בקרית גת היתה זולה יותר במאה אלף ₪ לפחות.

בראש: יזם עם כיס תפוח, אתם העדר שאחריו. אילוסטרציה (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)

רמז להסבר? בכל עדר יש פר הצועד ראשון עם פעמון המשמיע קול, אבל העדר נשאר עדר. בעדר רוכשי הדירות, הפר נקרא יזם, ובמקום פעמון לצווארו הוא צועד עם כיס תפוח שאינו משמיע קול.

שערורייההההה

ומעניין לעניין באותו כחלון.

נתאר לעצמנו את כותרות התקשורת ביום בו אריה דרעי - במסגרת ארגזי הכלים לביצוע מדיניותו, ידרוש להעביר לשליטתו המוחלטת את כל הסמכויות בנוגע למינוי רבני ערים יישובים ושכונות. שערורייההההה – יזעקו כולם. איך יתכן שדרעי יחזיק בתיק רבני הערים בעוד אחיו מכהן כרב העיר באר שבע, וכדו'.

איך אף אחד לא מתקומם מול "שערוריות דרעי" של משה כחלון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

והנה באיזה שקט זה עובר אצל כחלון. הוא מקבל את מינהל התכנון, כולל הכל בכל מכל כל. ודל"ים ול"לים ותמ"לים שמט"לים, הכל אצלו, הוא ימנה ראשי ועדות הוא יהיה הסמכות העליונה בכל תחום התכנון והרישוי, ואף אחד אפילו לא שאל איך זה מסתדר עם העובדה שאחיו קובי עומד בראשות ועדות התכנון בירושלים?.

משמר הכנסת הוא טור המתפרסם מידי שבוע ב"כיכר השבת" ועוקב אחר פעילות הפוליטיקאים ונאמנותם לבוחרים. בשל הרצון לאפשר לכותב לפרסם את הדברים בלא שיהיה נתון למסע לחצים, שמו אינו מופיע. הדברים הנכתבים הינם על דעת הכותב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר