בעקבות חשיפת "כיכר השבת"

גפני: "ניצול החרדיות - חמור"; מיקי לוי דורש דיון דחוף בכנסת

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני תקף את ניצול הנשים החרדיות בהייטק, כפי שהעלה תחקיר "כיכר השבת": "לא ארפה מהנושא, טוב שזה מוצף". ח"כ מיקי לוי דורש דיון דחוף במליאת הכנסת (פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
ח"כ מיקי לוי, דורש דיון דחוף במליאה (צילום: יונתן זינדל / Flash90)

תחקיר "כיכר השבת" על ניצול הנשים החרדיות בהייטק מעורר סערה: חשיפת התנאים השערורייתיים של עובדות ההייטק החרדיות אמש (שני) ב"כיכר השבת", מביאה לאחדות בין המפלגות השונות בכנסת. ח"כ מיקי לוי (יש עתיד), דורש לקיים דיון דחוף במליאת הכנסת בעקבות ממצאי התחקיר. במקביל, יו"ר 'דגל התורה' ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני תוקף את ניצול העובדות החרדיות ומבטיח כי לא ירפה מהעניין ויפנה בנושא לשר הכלכלה אריה דרעי.

ח"כ מיקי לוי, החבר בוועדת הכספים, אמר הערב (שלישי) בשיחה עם "כיכר השבת" כי הוא דורש לקיים דיון דחוף במליאת הכנסת כבר בשבוע הבא יחד עם יו"ר ש"ס ושר הכלכלה אריה דרעי. לדברי לוי: "תחקיר "כיכר השבת" על ההבחנה לרעה בתנאי העסקתן של נשים חרדיות בענף ההיי טק אל מול תנאיהם של יתר העובדים בענף - מחייב בחינה של משרד הכלכלה והגופים האמונים על שמירת זכויות העובדים ותנאי העסקתם".

לדברי מיקי לוי: "תשלום שכר נמוך בגלל 'מונופול כשרות', חוזים דרקוניים, קנסות בגין 'התפטרות' וכיוצא בזה אינם מהווים תמריצים למשיכה לעבודה - אלא דחיקה משוק העבודה, בדיוק ההפך מהמגמה שאני חותר לקידומה".

"נוכח הממצאים" אמר לוי "אבקש כי מליאת הכנסת תקיים דיון דחוף בנושא כבר בשבוע הבא עם שר הכלכלה אריה דרעי במטרה לראות כיצד מטיבים את תנאי העסקתן של הנשים החרדיות העובדות בענף ההייטק, בתנאים רחוקים מהתנאים שאנו מכירים כמקובלים בענף זה".

ח"כ משה גפני: "טוב שזה מוצף" (צילום: יונתן זינדל / Flash90)

בתוך כך, גם יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני תוקף את התנאים השערורייתיים של העסקת הנשים החרדיות שנחשפו בתחקיר. בשיחה עם "כיכר השבת" אומר גפני כי "יש פה סיפור חמור שאנחנו מודעים לו ומטפלים בזה. בכל התחומים שנוגעים לציבור החרדי וגם בתעסוקה הבנות האחרות מקבלות שכר גבוה יותר, מנצלים את הבנות החרדיות". לדברי יו"ר ועדת הכספים: "לא מתייחסים לעובדים ועובדות חרדיות כמו אל שאר העובדים".

גפני מצהיר ומתחייב: "אני לא מתכוון להרפות בעניין הזה" לדבריו: "טוב שזה מוצף, אני אדבר גם עם שר הכלכלה אריה דרעי בנושא הזה". גפני מדגיש כי: "אי אפשר לעשות הכללה, יש מקרים שגם חרדים עושים את זה, והתפקיד שלנו לטפל בזה, אני לא הולך להרפות, אני כבר מטפל בזה".

מוקדם יותר התייחס לתחקיר יו"ר ועדת החינוך של הכנסת ח"כ יעקב מרגי בשיחה עם "כיכר השבת ואמר: "אני קראתי את התחקיר ונדהמתי לגלות כי חברת הייטק הפועלת במודיעין עלית מעסיקה עובדות חרדיות בתנאי שכר מחפירים, מעיון בחוזה החברה ובעדויות המופיעות בתחקיר לגבי התנאים סוציאליים עליהם חויבו העובדות לוותר עולה תמונה מדאיגה המזכירה יותר שוק עבדים ופחות עיסוק בחברת הייטק".

גפני: "אפנה לשר הכלכלה". אריה דרעי (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

מרגי הוסיף ואמר כי "הוויתור הכפוי על תנאים סוציאליים כפי שהוצג בתחקיר מנוגד לחוק והדברים באו לידי ביטוי בפסיקות השונות בבתי הדין לעבודה. אלא שמצוקת הפרנסה והרצון לפרנס במקום הקרוב לבית גורם לניצול ציני של מעסקים הפועלים בחוסר תום לב".

"לצערי הרב", הוסיף מרגי, "גם הממשלה, הכנסת והגופים המסחריים העוסקים בכך, מדברים גבוהה גבוהה על שילוב חרדים בתעסוקה ועושים ההיפך". מרגי אף פנה לעו"ד ציונה קניג-יאיר נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה והעביר אליה את ממצאי התחקיר. "העובדות בתחקיר מדברות בעד עצמם", כותב מרגי במכתבו לעו"ד קינג-יאיר, "מאחר ומדובר בנשים חרדיות החוששות להתלונן בשמן מחשש אמתי לפרנסתם אודה לך באם תפעילי את סמכותך בנושא".

כזכור, אמש (שני) חשף "כיכר השבת" את החוזים של העובדות החרדיות בהייטק בחברת מטריקס גלובל במודיעין עילית, מול חוזה מקביל של חברת מל"מ טים המצביעה על אפליה של עשרות אחוזים לרעה במשכורות העובדות בחברת מטריקס גלובל, כמו גם הרעה בתנאים הסוציאליים כמו שעת הנקה ותנאים נוספים.

חשיפת "כיכר השבת", אתמול

על פי החוזה שנחשף, חרדית העובדת במטריקס גלובל תזכה לשכר של 4,100 ש"ח בלבד בשנה הראשונה לעבודה, ולשכר של 4,600 ש"ח בלבד לשנה השנייה. בעוד עובדת חרדית עם רקע מקביל במל"מ טים תשתכר 5,500 לאחר 3 חודשי הכשרה, ולאחר שנת עבודה היא תזכה לשכר של 7,000 שקלים. כשהפערים מול העובדות במגזר הכללי עומדים על סכומים גבוהים בהרבה.

מה שנראה כמו ניצול שיטתי של העובדות החרדיות מתאפשר בעיקר בגלל תנאי העבודה המותאמים לחרדיות, מה שגורם לחרדיות רבות לוותר על תנאי השכר המקובלים בשוק ולהסתפק ובשכר מינימלי ונצלני לכאורה. אך גם העובדה שההכשרה אותו רוכשים בסמינרים לוקה בחסר, משחק גם תפקיד בשכר הנמוך מאוד. בכיר בתעשיית הייטק הישראלי אמר בשיחה שלא לייחוס עם "כיכר השבת" כי "מדובר בשוק עבדים, החברות מסוגלות וחייבות לשלם גם לחרדיות שכר הוגן". לדבריו, הפתרון היחיד הוא שהעובדות החרדיות לא יסכימו לעבוד בתנאי השכר המינימליים.

בהכנת הידיעה סייע חיים אבני.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר