בעקבות כיכר השבת

האגודה לזכויות האזרח פנתה למשטרה: לחקור "פרופיילינג" לחרדים

בעקבות פרסום סרטון ב"כיכר השבת", בו תועדו שוטרים מונעים מחרדים לעבור בכיכר ציון בי-ם במהלך הפגנה נגד הרצח במצעד, האגודה לזכויות האזרח דורשת מהמשטרה לפתוח בחקירה (חדשות)

אהרן רבינוביץ | כיכר השבת |
אילוסטרציה, למצולם אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

האגודה לזכויות האזרח פנתה למפקד מחוז ירושלים, ניצב משה צ'יקו אדרי, בעקבות שימוש ב"פרופיילינג" כלפי אזרחים חרדים בעצרת המחאה שהתקיימה בכיכר ציון במוצאי שבת האחרונה, זאת בין היתר בעקבות פרסום סרטון ב"כיכר השבת" בו תועדו שוטרים שלא מאפשרים לחרדים לעבור באזור.

בפנייה מציין עמוס לאור, מהמחלקה המשפטית של האגודה, כי השימוש בפרופיילינג כלפי חרדים מעודד סטיגמה חברתית שלילית כלפיהם, ומעמיד אותם בסיטואציה מעליבה ומשפילה, שסותרת את זכותם לכבוד ולשוויון.

לדברי האגודה, הידיעה של אדם כי אנשי המשטרה מייחסים לו מסוכנות ומעכבים אותו אך ורק בשל השתייכותו לקבוצה החרדית - מרכיב רב משמעות בזהותו - מקבעת תחושה קשה של נחיתות חברתית, שמתחזקת נוכח העובדה שהעיכוב נעשה לעיניהם של המוני המפגינים שהגיעו לכיכר.

(צילום: שמחה לב)

חברי האגודה מוסיפים כי עיכוב החרדים במחסומי המשטרה מנע מחלקם את האפשרות להשתתף בעצרת המחאה, ובכך הופרה זכותם לחופש ביטוי והושתק הקול אותו ביקשו להשמיע. האגודה קראה למפקד המחוז להנחות את השוטרים לחדול משימוש בפרקטיקה מפלה זו.

במכתב ששוגר למפקד המחוז נכתב: "הנדון: התייחסות מפלה של שוטרי משטרת ישראל לאזרחים חרדים בעצרת מחאה בירושלים. אנו פונים אליך בבקשה שתורה על קיום בדיקה בעניין שימוש אסור בפרופיילינג כלפי אזרחים חרדים. שימוש בשיטה זו, כפי שנעשה במוצאי שבת האחרונה, כרוך באפליה פסולה ומוביל לפגיעה בלתי מידתית בזכויות האדם".

במכתב מפרט לאור את השתלשלות האירועים:

1. במוצאי שבת האחרונה התקיימה עצרת מחאה בעקבות מעשי הרצח שהתרחשו במצעד בירושלים ובכפר דומא. העצרת נערכה בכיכר ציון בירושלים במעמד נשיא המדינה.

2. על מנת לאבטח את האירוע העמידה המשטרה מחסומים ברחובות המובילים אל כיכר ציון (מדרחוב בן יהודה, רחוב הרברט סמואל, ורחוב יפו).

3. על פי מספר דיווחים שהגיעו אלינו, וכן לפי סרטון שפורסם באתר "כיכר השבת" נראה כי שוטרי מחוז ירושלים עיכבו חרדים שביקשו להיכנס לכיכר דרך המחסום המשטרתי ומנעו מהם את הכניסה. בין אלה היו גם חרדים אשר ביקשו לקחת חלק בעצרת או להקשיב לנאומים שנשמעו בה.

4. ההתייחסות השונה והמפלה של המשטרה לחרדים באבטחת האירוע כרוכה בשימוש בשיטת הפרופיילינג הגזעי (Racial Profiling), דהיינו ייחוס מסוכנות לאדם בשל השתייכותו לקבוצה גזעית, אתנית, לאומית או דתית. זאת, גם כאשר אין מידע או אינדיקציה הקושרת את אותו אזרח ספציפית לפעילות המסכנת את הציבור.

5. שימוש בפרופיילינג כלפי חרדים מעודד סטיגמה חברתית שלילית כלפיהם, ומעמיד אותם בסיטואציה מעליבה ומשפילה. הידיעה של אדם כי העיכוב בא לו אך ורק בשל השתייכותו הדתית לקבוצה החרדית – מרכיב רב משמעות בזהותו – מקבעת תחושות קשות של נחיתות חברתית. מעבר לכך, העלבון וההשפלה הכרוכים בסיטואציה מתחזקים נוכח העובדה שהעיכוב נעשה לעיניהם של המוני המפגינים שהגיעו לכיכר. כל אלה מובילים לפגיעה חמורה בזכותם של האזרחים החרדים לכבוד ובזכותם לשוויון.

6. התנהגות המשטרה הובילה גם לפגיעה בחופש הביטוי של האזרחים החרדים. חירות הביטוי היא "ציפור נפשה של הדמוקרטיה" ומוכרת כזכות יסוד חוקתית במשפט הישראלי. השתתפות בהפגנה במרחב הציבורי, במסגרתה אדם יכול לשמוע את דברי זולתו ולהשמיע את דעתו, הינה חלק בלתי נפרד ממנה.

7. מניעת השתתפות חרדים בהפגנה היוותה אם כן השתקה בוטה של הקול אותו ביקשו להשמיע ושללה למעשה את זכותם לחופש הביטוי. היא גרמה גם לפגיעה בחופש הביטוי וההפגנה של כלל המפגינים שהגיעו לכיכר ציון, שכן השימוש בפרופיילינג סיכל את כוונתם המקורית של מארגני העצרת להביא קהל רחב ומגוון ככל הניתן לתמוך במסרים שנשמעו בה.

8. אין חולק כי הבטחת שלומם וביטחונם של המפגינים הרבים בכיכר ציון הינה משימה בעלת חשיבות ממדרגה ראשונה המטילה אחריות כבדה על משטרת ישראל. עם זאת, לרשות המשטרה עומדים אמצעים אחרים שביכולתם להגשים תכלית זו במידה זהה בלי להביא לפגיעה חמורה בזכויות אדם.

9. לנוכח כל זאת, נבקשך לפעול לבירור מידי של נסיבות המקרה המתואר, ולהנחות את השוטרים תחת פיקודך להימנע במסגרת מילוי תפקידם מנקיטת יחס מפלה כלפי אזרחים, כולל יחס מפלה המתבטא בשימוש בשיטת הפרופיילינג".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר