גרסת מנהל "הישן"

"לא סופר כמה ספרדיות יש; אי-אפשר לחנך 50 בנות בכיתה"

הרב ישראל לוין, מנהל 'הסמינר הישן' בירושלים, מסביר את אי קבלת התלמידות, "מחאת הסרדינים" החרדית, האם יעתור לבית המשפט נגד משרד החינוך ומה תגובתו לטענות האפליה (חרדים, בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
סמינר הישן (צילום: כיכר השבת)

שערוריית הסמינרים: ימים ספורים לפתיחת שנת הלימודים ו-21 בנות בירושלים, רובן ספרדיות, טרם יודעות היכן ילמדו בשנה הקרובה. סגן ראש העיר ומחזיק תיק חינוך חרדי בעירייה, צביקה כהן, דאג שהבנות ישובצו בסמינר 'הישן', אך מנהל הסמינר הרב ישראל לוין ממשיך להתעקש שלא לקבל אותן.

גם לאחר שהוזמן לשימוע במשרד החינוך, שם הוחלט שהבנות אכן יתקבלו, הוא טוען כי טרם קיבל כזו הוראה ומבהיר כי ימשיך להיאבק שלא לקבל את הבנות הללו, ולא בשל אפליה אלא בשל מצוקת המקום ואי היכולת לנהל כיתה עם 50 תלמידות.

בשיחה בלעדית עם "כיכר השבת", מספר מנהל הסמינר הרב ישראל לוין למה הוא מתנגד לקבל את הבנות, מדוע לא מדובר באפליה, מה הוא חושב על צביקה כהן והאם הם שוקלים לעתור לבית המשפט במידה ומשרד החינוך יחייב אותם לקבל את 21 הבנות.

"אני עדיין לא קיבלתי שום הודעה ממשרד החינוך", מדגיש הרב לוין בפתח השיחה. לדבריו: "אני חושב רק על טובת הבנות של המוסד, אני רוצה לחשוב רק על הבנות של המוסד, אני לא רוצה לגרום לבנות שקיבלנו, שום נזק רוחני".

הרב לוין מסביר מדוע לדעתו מדובר בנזק רוחני: "להכניס יותר מארבעים, ארבעים ואחת, בנות בכיתה, זה אומר שאנחנו לא נוכל לתת את השירות הנכון לבנות בסמינר".

הרב לוין עוצר את השיחה ומבקש להדגיש: "אני את צביקה כהן מעריך באמת באופן אישי. אני באמת רוצה להגיד שצביקה הוא אדם מקסים בצורה שאי אפשר לתאר, הוא מבחינתו עושה עבודת קודש, הוא צודק שהוא רוצה לדאוג לבנות".

"יש עוד עשרות סמינרים בירושלים שאין להם ארבעים בנות בכיתה, ואין להם גם לא שלושים ושמונה ולא שלושים וחמש, אז אומרים לי 'הסמינר שלכם הוא יותר נחשק', בגלל שהסמינר שלי יותר נחשק בנות צריכות לקבל חינוך לא הכי טוב?.

הסמינר הישן (צילום: כיכר השבת)

"אין חולק על זה שמעל ארבעים בנות בכיתה אי אפשר לחנך טוב כיתה, אי אפשר, אין על זה חולק. אף אחד לא יכול להגיד לי שאפשר לחנוך בנות בכיתה של יותר מארבעים בנות. אי אפשר. אין אף מחנכת שמסוגלת לתת יחס וחינוך אישי למעל מארבעים בנות".

הרב לוין מוסיף ואומר: "אם היינו עיר שיש בה רק שלושה סמינרים - הייתי מבין. אבל יש הרבה סמינרים, תכניסו בנות טובות. הם הרי אומרים, ואני מקבל את זה, שהבנות הללו בנות מציונות, תכניסו אותם לאחד הסמינרים הטובים, יכנסו שלוש ארבע שנים בנות מצוינות לסמינרים האלה והם יהפכו לסמינרים מצוינים. תהפכו עוד סמינר לסמינר נחשק".

לדבריו: "זה שהסמינר שלנו נחשק זה לא סיבה שבגלל זה אני יצטרך לא לתת את החינוך הכי טוב לבנות. אני לא יכול בשום פנים ואופן לחנך בנות בתוך קופסה שנדחפים בה חמישים בנות, זה לא יתכן, גם לא ארבעים וחמש. זו הבעיה היחידה שמציקה לי".

יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר כי אתה חייב לקבל את הבנות ואם לא תעשה זאת הרישיון שלך יישלל

"תשמע, אם החוק יחייב, אני אף פעם לא יעשה דברים נגד החוק. אני רק מקווה שאני יוכל להוכיח שיש פה עוד הרבה סמינרים טובים שיש להם הרבה פחות מארבעים, ושלושים וחמש בנות, אז זה דבר לא הוגן להכניס לסמינר אחד ארבעים וחמש בנות ולסמינרים אחרים עשרים ושמונה בנות - לכיתה. בגלל שזה סמינר טוב אני אצטרך לחנך את הבנות פחות טוב מסמינר אחר?".

במשפט האחרון רומז הרב לוין כי בכוונתו להלחם בהחלטת משרד החינוך, כשתגיע אליו, וכי הוא אכן שוקל את האפשרות של עתירה לבית המשפט בניסיון להוכיח את עמדתו: "אני אשקול. כל האופציות פתוחות. אני לא יכריז, ההנהלה תגיד, אתייעץ עם חברי ההנהלה וגדולי ישראל".

ההוראה של גדולי ישראל שלא תקבל בנות אלא את אלו ששובצו על ידי הוועדה של הסמינר עדיין קיימת?

"כן. אני משער שהם לא יגידו לי ללכת נגד החלטת משרד החינוך. אבל הם יודעים שהדבר הכי מציק לי זה גודל הכיתות ואני חייב לבדוק את הנושא הזה".

אם מנהל המחוז מאיר שמעוני יזמין אותך לשימוע נוסף ויאמר לך או שתקבל את הבנות או שיישלל הרישיון של הסמינר, מה תעשה?

"לא יודע, קודם נקבל את התגובה, אני צריך להתייעץ. אני אוהב ומעריך את האיש הזה, הוא אדם נפלא ומיוחד. אין כאלה אנשים. במאמר מוסגר אני רוצה לומר לך שגם התרשמתי מאוד ממאיר שמעוני, באופן אישי התרשמתי ממנו, הוא אדם שמבין עניין", מוסיף הרב לוין.

(צילום: כיכר השבת)

כשמדברים עם הרב ישראל לוין על 'מחאת הסרדינים' של הציבור החילוני וההחלטה להפחית את מספר התלמידים בכיתות הוא נשמע זועם: "תראה, אני לא חשבתי שאין במשרד החינוך מישהו שיבין שבמגזר החילוני יש בלגן על שלושים, שלושים ושתיים תלמידים בכיתה, לא עלה בדעתי שמישהו יוכל להגיד שאני חייב על פי חוק לקבל ארבעים וחמש בנות.

"זה נשמע לי קצת הזוי, אפשר להגיד על אדם שהוא חייב לקבל ארבעים וחמש בנות בכיתה כשיש ברחוב את מחאת הסרדינים על שלושים וחמש תלמידים? יש חוק שיכול לאפשר כזה דבר? לחרדים יש איזה סוג דם אחר? יש להם חוקים אחרים? למה?".

בסיום השיחה נשאל הרב לוין האם יש אמת בטענה של לא מעט פוליטיקאים מש"ס כי העובדה שרוב התלמידות שהוא מסרב לקבל הן ספרדיות מגיעה ממקום של אפליה כנגד בנות ספרדיות. הוא כמובן מכחיש ואפילו מעט נפגע מהשאלה: "זה משפט מגוחך. כל מי שמכיר את מה שקורה אצלנו. יש לנו בסמינר אחוז גדול וניכר (של ספרדיות. י"כ), אני לא ספרתי אף פעם ואני גם לא אספור, אני לא אספור כמה ספרדיות וכמה אשכנזיות יש. מבחינתי כולם בני אברהם יצחק ויעקב, כולם יהודים. יש אצלנו בצוות אשכנזיות וספרדיות וכך זה יהיה הלאה. הדבר הזה לא יהיה אצלי לעולם בחשבון בכלום".

"מנסים להלחיץ אותי לקבל יותר בנות אז משתמשים בטענה הזו בגלל שזה טיעון שנתפס היום", הוא מעיר.

לסיום, מה אתה מאחל לבנות שעדיין לא התקבלו ולא יודעות היכן הן לומדות בעוד פחות משבוע?

"יש הרבה סמינרים בירושלים. יש בירושלים קרוב לשלושים - ארבעים סמינרים. ה' יעזור שהן יתקבלו בסמינר טוב. הן בנות טובות, הן יהפכו את המצב ובירושלים יהיו עשר סמינרים נחשקים. ה' יעזור שהן יצליחו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר