הוועדה למינוי דיינים מתכנסת

אייכלר ו'דגל התורה' הסכימו: אלו חמשת הדיינים האשכנזים

'דגל התורה' וח"כ אייכלר הגיעו להסכמות על חמשת הדיינים האשכנזים - בהם שני חסידים ואחד שהוא קרוב משפחתו של הגר"ד לאו. ומי הדיינים הספרדים המועמדים? כל הפרטים (אקטואליה)

ישי כהן וישראל כהן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"ו באלול תשע"ה | 10.09.15
כינוס הוועדה בשעה זו (באדיבות המצלם)

הוועדה למינוי דיינים מתכנסת בשעה זו (חמישי) בלשכתו של השר יובל שטייניץ, יו"ר הוועדה, כאשר עדיין לא ברור האם יצליחו להגיע להסכמות רחבות בין חברי הוועדה.

לפני ישיבת הוועדה, נרשם פיצוץ במפלגת 'הבית היהודי' כאשר סגן השר אלי בן דהן נטש בזעם ישיבה עם שרת המשפטים איילת שקד, על רקע חילוקי דעות קשים ביניהם.

בגזרת הדיינים הספרדים מסתמן כי הרבנים שימונו כדיינים מטעם ש"ס הם הרבנים עידו שחר, אלון אבידר, שמעון לביא, חיים ויקטור וידאל ואהרן חזן.

במקביל, בכל הנוגע למינויים של חמשת הדיינים האשכנזים (מתוך דיל ה-15) מסתמנת הבנה בין הגורמים השונים החברים בוועדה.

מלכתחילה ביקשו ב"דגל התורה" למנות ארבעה דיינים המזוהים עימם ובמקביל לתת מינוי אחד לנציג החסידים המזוהה עם "אגודת ישראל", אלא שהעובדה שבסופו של מאבק נבחר ח"כ ישראל אייכלר נציג הסיעה החסידית לחבר בוועדה למינוי דיינים הביאה את ההבנה לפיה מתוך חמש חברים ימונו לפחות 2 דיינים חסידים.

אמש הודיעו יו''ר תנועת "דגל התורה" ח"כ משה גפני וחבר מועצת עיריית ירושלים אליעזר ראוכברגר לשר האוצר יובל שטייניץ על המועמדים מתוכם שני הנציגים החסידים.

גורמים ב"אגודת ישראל" אומרים ל"כיכר השבת" כי גם מינויים של הרבנים וסרמן ופריד ייחשב להישג עקב העובדה שלראשונה ימונו 2 דיינים מהמגזר החסידי ואכן מסתמן שאייכלר ייתן את הסכמתו לדיל המדובר נוכח ההישג וההבנות שהתגבשו בינו לבין נציגי "דגל התורה".

ל"כיכר השבת" נודע כי בסיכום אליו הגיעו "אגודת ישראל" ו"דגל התורה" הוחלט כי שני דיינים יהיו נמנים על הציבור הליטאי - הרבנים רפאל גלב ויאיר לרנר, שניים נוספים יהיו מהציבור החסידי - אלימלך וסרמן ושמואל צבי פריד, כאשר החמישי יהיה ממקורבי משפחתו של הרב הראשי הגאון רבי דוד לאו - הרב אריאל שוויצר, אולם באם הדבר יתעכב מסיבות משפטיות הרי שקיימת הסכמה על מינוי של הרב גרוזמן לתפקיד.

יצויין כי בימים האחרונים פעלו גורמים אחרים בציבור החסידי למנות בנוסף גם את הרב בוגרד מה שעלול היה להוביל למאבק בשל העובדה שהדרישה עשויה לשנות את יחסי הכוחות בין הדיינים החסידים לליטאים ולגרום למתח נוסף בין אגודת ישראל לדגל התורה אולם כאמור בסופו של יום הגיעו הצדדים להסכמות.

יצוין כי במידה וימונו תשעה עשר דיינים, הרי שימונה דיין ליטאי נוסף, הרב שפיינר, כמועמדו של יו"ר הוועדה השר שטייניץ, מה שייחשב להישג נוסף ל'דגל התורה' מאחר ומדובר בדיין ליטאי. בנוסף, מטעם 'יהדות התורה' ימונה הדיין הרב דוד גרוזמן - שבעצם יהיה הדיין הליטאי הרביעי. בגזרת ש"ס ימונה הרב בן ציון הכהן רבין.

בפתח ישיבת הוועדה אמר השר יובל שטייניץ, יו"ר הוועדה, כי "ני מכנס היום את הוועדה למינוי דיינים לאחר למעלה מארבע שנים בהן לא מונו דיינים - מה שגרם למחסור בדיינים, לעיכובים ממושכים, ולסבל קשה למדיינים".

"בחירה בדיינים מורכבת", הוסיף השר שטייניץ, "אך בכוונתי לבקש מחברי הוועדה לפעול במשותף לבחירת דיינים ראויים ואיכותיים, המבינים את גודל האחריות המוטלת עליהם, ואשר יפסקו ביושרה ומתוך הבנת ציביונה המיוחד של מדינת ישראל והחברה הישראלית בה אנו חיים. בכוונתי לבקש מחברי הוועדה, שלא לפסול באופן גורף דיינים ממגזרים רבניים שונים".

שטייניץ המשיך ואמר כי "חשוב בעיני, שבתי הדין יפעלו בהכרה שנשים וגברים הינם בני אדם שנבראו בצלם, וזכאים לשוויון מבחינת החוק והצדק הטבעי – כפי שמעוגן בחוקי מדינת-ישראל ובמסורת היהודית.

"אנחנו מתכנסים ערב ראש השנה ויום הכיפורים, ואני רוצה לאחל לכולכם שנה טובה וחתימה טובה. אנא, למרות הרגשות, הלחצים, התקוות והחששות – אני מבקש מכולנו לכבד איש את רעהו במהלך הדיון הארוך והמורכב העומד בפנינו. שלא נחטא, חלילה וחס, בריב ומדון או בהלבנת פנים לפני החג ולפני יום הכיפורים. אני מקווה שנצליח להגיע להבנות על בחירה ברשימה ראויה של דיינים חדשים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר