כל התשובות לשאלות

שפעת החזירים: זה יכול לקרות גם לכם

לאחר הטרגדיה בה נפטרה אישה חרדית בעקבות שפעת החזירים, ד"ר ארנון שחר, מומחה לרפואת משפחה מ'מכבי' שירותי בריאות עונה על כל השאלות - מי בסיכון, מי צריך לחשוש וכיצד נמנעים (בריאות)

שושי מילר | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

אחרי שביקרה אותנו ב-2009, קרוב לשש שנים לאחר ההיסטריה העולמית, שפעת החזירים חוזרת וגובה קורבנות. משרד הבריאות אישר בהודעה שפרסם כי השפעת כאן - אישה חרדית כבת 50 שהועברה לפני כחודש לבית החולים בילינסון בפתח תקווה וחוברה למכשיר האקמו נפטרה השבוע (שלישי), לאחר שהרופאים נלחמו על חייה.

שוחחנו עם ד"ר ארנון שחר, מומחה לרפואת משפחה מ'מכבי' שירותי בריאות, שענה על כל השאלות שעולות לאור האירועים האחרונים. אני נשמתי לרווחה, אבל יש סיבה לחשוש.

האם שפעת החזירים חזרה אלינו שוב, כמגיפה?

"שפעת החזירים אף פעם לא הלכה, היא תמיד הייתה כאן. חשוב להבין כי שפעת החזירים היא שפעת ככל שפעת אחרת, היא איננה מסוכנת יותר או פחות. בהתפרצות הנגיף שהייתה ב-2009 הייתה היסטריה מאחר ופשוט לא הכרנו את זן השפעת הזה, הנגיף שנקרא גם H1N1.

"בשורה התחתונה שפעת החזירים היא ככל שפעת אחרת, יכולה להתפרץ אצל כל אחד ואנו ממליצים ללכת להתחסן".

ומה עם מקרי השפעת עליהם דווח היום?

"אלו מקרי שפעת רגילים לחלוטין. פשוט אנחנו נמצאים בדיוק בזמן בו מגיע גל השפעת העונתי (לפני שלושה ימים התחיל החורף באופן רשמי). זה יכול לקרות לכל אחד ואחת, כל אחד יכל לחלות במחלת השפעת בלי קשר לשום דבר".

מי בסיכון מוגבר?

"מחלת השפעת מסוכנת יותר לקבוצות סיכון מסוימות: תינוקות בכלל, ומגיל חצי שנה עד גיל שש, בעיקר סביב גילאי השנתיים בפרט; אנשים קשישים; אנשים חולים במחלות כרוניות - חולי לב ריאות; אנשים בעלי השמנת יתר חולנית. אלו אנשים בעלי מערכת חיסונית חלשה יותר".

מה עושים?

"ההמלצה הגורפת היא, לכל אלו שמצויים בקבוצות הסיכון, ללכת ולהתחסן. החיסון הוכח כבטוח וכמעט שאין לו תופעת לוואי. הורים לילדים קטנים המחוסנים בשתי מנות, צריכים לדעת כי ללא המנה השנייה הילד לא יהיה מחוסן ".

קצת על שפעת החזירים

שפעת החזירים (באנגלית: Swine influenza או Swine flu) היא שפעת המצויה בחזירים, העוברת מחזיר אחד למשנהו בדומה לשפעת אנושית. במקרים נדירים יכולה המחלה לעבור מחזירים לבני אדם, אולם הסכנה העיקרית לבני אדם היא יצירת זן חדש של נגיף שפעת אנושית שמורכב ממקטעים גנטיים של נגיף שפעת החזירים, העובר בצורה ישירה בין אדם לאדם.

כאמור, באפריל 2009 דווח על נגיף שפעת A אנושי חדש מתת הזן H1N1, המתפשט במהירות בין בני אדם וגורם למחלה שכונתה באופן בלתי רשמי בשם 'שפעת החזירים', היות שהוא הכיל מקטעים גנטיים מנגיפי שפעת החזירים, אף שהנגיף גורם המחלה אינו פוגע בחזירים אלא רק בבני אדם, וכן אין הוא עובר באמצעות מגע עם חזירים.

הסימפטומים של שפעת H1N1 אצל אישה הרה דומים לאלו של שפעת עונתית. הסימפטום העיקרי הוא חום גוף העולה על 38 c ואליו יכולים להתלוות: עייפות רבה ; כאב ראש ; נזלת ; כאבי שרירים ; כאב גרון ; קוצר נשימה או שיעול ; אובדן תיאבון ; שלשול או הקאה.

נשים הרות הן בקבוצת הסיכון, ובהתפרצות הנוכחית רוב הנשים שאובחנו כחולת בשפעת היו בשלב זה או אחר של ההיריון. רוב הנשים ההרות תפתחנה סימפטומים קלים ותחלמנה תוך 7 ימים. יחד עם זאת קיימות עדויות ממגפות שפעת קודמות לכך שנשים בהריון נמצאות בסיכון גבוה יותר לפתח סיבוכים. יותר נשים בהריון מאושפזות בבתי חולים עקב המחלה לעומת נשים שאינן בהריון. עובדה זו נכונה במיוחד עבור נשים בהריון עם תחלואה נלווית.

סיבוכים אפשריים המופיעים לרוב בטרימסטר השני והשלישי של ההריון כוללים: דלקת ריאות (זיהום בריאות); קשיי נשימה ; התייבשות.

במידה שאישה הרה מפתחת דלקת ריאות קיים סיכוי קטן שהדבר יוביל ללידה מוקדמת או להפלה. טרם נאסף מספיק מידע אודות הסיכונים להריון ולכן נדרשת משנה זהירות בכל הנוגע למניעה ולטיפול בשפעת H1N1 אצל נשים הרות.

מלבד התחסנות מוקדמת, ניתן לצמצם את סיכון ההידבקות על ידי: רחצה של הידיים במים פושרים ובסבון באופן תדיר, ניקוי משטחים כגון ידיות של דלתות, שולחנות עבודה, משטחי עבודה במטבח באמצעות חומרי ניקוי המצויים בכל בית, כיסוי הפה והאף בממחטה חד פעמית בעת שיעול או התעטשות, השלכה של הממחטה החד פעמית מייד עם תום השימוש.

רק בריאות!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר