"ישמע לגדולי ישראל"

בגלל מערות קבורה: פרויקט בניה של מנחם כרמל בי-ם תקוע

בפרויקט 'מורדות גילה' בי-ם בו מעורב איש העסקים מנחם כרמל נמצאו מערות קבורה. גאב"ד 'העדה' והגר"ש אוירבך קוראים לכרמל לקבל את הפתרון. מאחורי הקלעים: מאבק עם 'אתרא קדישא' (בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
מנחם כרמל על רקע בניה בגילה. אילוסטרציה (צילומים: אורי כהן וליאור מזרחי - פלאש 90)

פרויקט 'מורדות גילה', בשכונת גילה בירושלים, תקוע מזה מספר חודשים עקב גילוי מערות קבורה של יהודים שנחשפו במהלך החפירות במקום בו תוכנן כביש מרכזי לשכונה החדשה.

הבוקר (ראשון) פורסם בעיתון 'המבשר' כי כמאה מערות קבורה נמצאו במהלך החפירות במקום ולבקשת סגן השר מאיר פרוש, הנציגים החרדיים ראשי הסיעות החרדיות יעלו את הנושא היום בפורום ראשי המפלגות בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו.

העיתון מדווח כי באם לא יימצא פתרון מיידי צפויות הפגנות סוערות בציבור החרדי על חילול הקברים.

ל"כיכר השבת" נודע כי מאחורי הקלעים מתחולל מאבק גדול בין ארגון "אתרא קדישא" לאיש העסקים החרדי מנחם כרמל שהינו קשור בבניית הפרוייקט המדובר.

מכתבו של גאב"ד 'העדה החרדית'

ארגון אתרא קדישא, בגיבוי בית הדין של העדה החרדית והגאון רבי שמואל אוירבך ששמעו את פרטי הבעיה, הציע פתרון שיכלול את הגבהת הכביש. אך לטענתם יזמי הפרויקט והקבלן מנחם כרמל מתמהמהים ביישום המהלך.

מנגד הקבלן טוען כי הפתרון ייקר את מחיר הדירות בעשרות אחוזים וזאת לאחר שכבר סוכמו מחירים עם קוני הדירות ועם יוזמי הפרויקט.

בשבוע האחרון חלה התפתחות לאחר שהארכיאולוגים החלו בפינוי עצמות ממערות הקבורה, בעקבות כך פנו אנשי אתרא קדישא לגאב"ד העדה החרדית ולגר"ש אוירבך בכדי שאלו ינסו למנוע את המשך העבודות ופינוי מערות הקבורה ויקבל את הפתרון שהוצע על ידם.

האזינו: רמקולים בירושלים על חילול הקברים

גאב"ד העדה החרדית הגרי"ט וייס שיגר מכתב לכרמל בו הוא מבקש ממנו שיקבל על עצמו את הפתרון ההלכתי המוצע על ידי העסקנים.

בנוסף, הגר"ש אוירבך ניסח מכתב בקשה מיוחד לכרמל, שכידוע נמנה על אנשיו ואף שילם מחיר אישי וכספי כבד על השתייכותו המוצהרת ל'פלג הירושלמי'.

במכתבו כותב הרב אוירבך: "כבוד ידידינו ומכובדנו איש אשר רוח בו, כביר המעש לתורה ולתעודה, הרב מנחם כרמל שלומו ישגא ונעימות בימינו נצח".

מכתבו של הגר"ש אוירבך

"באתי בזה להדבר החמור עד למאוד, לפגוע בקברי ישראל, לחטוטי שיכבא, וחוץ מהאיסור הנורא גם סכנה נוראה ח"ו, ומאז ומתמיד דבר כזה החריד והבהיל את גדולי ישראל וכל אשר יראת השם בלבבו למאוד מאוד, והדברים ידועים ופשוטים גם למעלת כבודו שליט"א מאז ומתמיד, ואך לחומר הענין הזה באתי לזרז ולחזק כי זה מוכרח לא להתעכב בזה כלל וכלל, ולפעול במלוא הכוח והמרץ שלא יהיה שום פגיעה חלילה וחלילה בקברי ישראל", כותב הרב אוירבל לכרמל.

לסיום הוא כותב: "בכל חותמי ברכה מרובה לו ולכל אשר לו ולכל מעשה ידיו בעזרת השם יתברך. שמואל אוירבך".

גורמים בפלג הירושלמי מעריכים כי לא יושגו פשרות נוספות וכי לאחר פרסום המכתב לא נותרו בפניו בררות רבות ויצטרך לקבל את דברי רבותיו ודעת בית הדין של העדה החרדית למרות ההוצאה הכבדה שייתכן ותיפול על כתפי הרוכשים.

מודעה על חילול הקברים בפרויקט

יצויין כי לאור מכתבו של גאב"ד העדה החרדית נערכים בעדה החרדית להפגנות סוערות במתחם הבניה עד שיסולקו הארכיאולוגים מהמקום וייושמו הפתרונות למניעת חפירת הקברים.

גורמים המעורבים בפרשה מציינים כי יתכן ובמסגרת המאבקים הפנימיים בעדה החרדית ינסו אנשיו של ראב"ד העדה החרדית למצוא פתרונות אחרים לקבלן מנחם כרמל ואולי אף להתיר לו את העבודות במקום.

"כיכר השבת" שוחח עם מקורבי כרמל שמבהירים בנחרצות כי בכוונתו לקבל את עמדת גדולי ישראל. "שמענו ממנו שהוא מתכוון לעשות כל מה שהגאב"ד הגרי"ט ווייס והגר"ש אוירבך יורו לו כפי ששמע במשך כל השנים", הם מבהירים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר