מועצת הרבנות נגד הממשלה

חוות דעת משפטית קבעה: הקמת 'הכותל הרפורמי' לא חוקית

מועצת הרבנות הודיעה כי החלטת הממשלה על הקמת "הכותל הרפורמי" אינה חוקית, זאת בהסתמך על חוות דעתו של עורך הדין ד"ר שמואל ברקוביץ, הנחשפת כעת במלואה ב"כיכר השבת" (חדשות)

חיים אבני | כיכר השבת |
הרפורמים חוגגים הבוקר ב"כותל הרפורמי" (צילום: Y.R)

חשיפה: מועצת הרבנות הראשית יצא היום (חמישי) בקריאה לממשלת ישראל לבטל את החלטת הממשלה שהעניקה לרפורמים את רחבת "קשת רובינסון", זאת לאחר חוות דעת משפטית של עורך הדין ד"ר שמואל ברקוביץ, מומחה למקומות קדושים בישראל, שפרסם חוות דעת שטוענת כי להחלטת הממשלה אין כל תוקף, וכי רק שר הדתות ראשי להחליט החלטות בעניין פתיחת רחבה חדשה בכותל המערבי.

קרא עוד:

בחוות הדעת שכאמור הועברה הבוקר למועצת הרבנות הראשית והוכנה לבקשת מרכז ליבה נכתב כי "ברור כי הטיפול בענייני המקומות הקדושים כולל גם את הסמכות לקבוע את זהותם של מקומות אלה. לפיכך, מאחר שה"פעולה" הזאת הוטלה הן בדין והן ע"י הממשלה על שר הדתות, אין הממשלה מוסמכת לעשותה".

בחוות הדעת של עו"ד ברקוביץ נכתב עוד כי לאור האמור, הסמכות לקבוע אתר תפילה חדש, "מקום קדוש" באתר קשת רובינסון ואת סדרי התפילה בו, מסורה לשר הדתות באופן בלעדי ולא לממשלה. לפיכך, כל עוד שר הדתות לא הכריז על האתר הזה כמקום קדוש, וקבע בעצמו את סדרי התפילה שם, אין תוקף להחלטת הממשלה הנדונה.

על פי חוות הדעת, לא רק שהממשלה איננה יכולה להחליט לגבי פתיחת מקום תפילה חדש באזור שמוגדר כ"מקום קדוש", והסמכות הבלעדית נתונה אך ורק לשר הדתות שאחראי על המקומות הקדושים, אלא גם הסמכות הבלעדית למנות צוות שיגיש המלצות בעניין הקמת אתר תפילה חדש בכותל המערבי וסדרי התפילה בו, מסורה אך ורק לשר הדתות - כך שלמעשה אין תוקף להמלצות הוועדה שקבעה כי תוקם רחבת תפילה חדשה.

בנוסף, גם במידה ושר הדתות יחליט לחתום על החלטת הממשלה בנושא, חוק המקומות הקדושים קובע כי "שר הדתות רשאי, לאחר התייעצות עם נציגים של בני הדתות הנוגעים בדבר או לפי הצעתם, ובהסכמת שר המשפטים, להתקין תקנות בכל הנוגע לביצועו", מה שמחייב את שר הדתות להתייעץ עם הרבנות הראשית לפני קביעת התקנות החדשות.

על פי חוות הדעת שמסתמכת על מספר פסיקות תקדימיות של בית משפט העליון, בעקבות העובדה כי התייעצות כזו לא התקיימה, אין כל תוקף להחלטה, שכן למרות ששר הדתות אינו מחויב לקבל את המלצות הרבנות, עצם העובדה שלא התקיימה התייעצות שכזו - פוסלת את ההחלטה.

חרפה בשריד בית מקדשנו: צפו ברפורמים שרים "שהחיינו"

על פי חוות הדעת, להחלטת הממשלה אין כל תוקף משפטי והדבר תלוי אך ורק בשר הדתות, החלטת הממשלה גם לא יכולה לחייב את שר הדתות לחתום על המתווה או לקבל אותו, וכל עוד הסמכות נתונה בידי משרד הדתות, רק השר האחראי יכול לאשר את המתווה.

עורך הדין ד"ר שמואל ברקוביץ אומר בשיחה עם "כיכר השבת" כי לדעתו המתווה לא יוכל לעמוד במבחן בג"ץ וכאמור אין לו תוקף משפטי.

לדברי עו"ד ברקוביץ, לאחר שלמד את חוות הדעת של היועצת המשפטית למשרד ראש הממשלה שדנה בנושא, הוא נוכח לטענתו כי "היא איננה מבינה בחוק המקומות הקדושים", ולטענתו חוות הדעת שכתבה איננה נכונה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר