אריה דרעי בראיון ל"כיכר השבת"

הרפורמים, יהדות התורה ואחיו שלמה: דרעי יורה לכל הכיוונים

על הרפורמים: "הביאו שואה רוחנית" • על המחוז החרדי: "החינוך העצמאי היה הראשון שפגש אותו" • על סערת 'התחנה': "מלכיאלי ואחי שלמה הוטעו" ועל לפיד: "נשאר אויב". דרעי מדבר (צפו בראיון)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: דוד מור )

ראיון בלעדי: שנה אחרי הבחירות שהחזירו את החרדים לקואליציה, התיישב יו"ר ש"ס ושר הפנים אריה דרעי לראיון מיוחד ל"כיכר השבת", דיבר על הכל וירה לכל הכיוונים. האשים את הרפורמים בכך הביאו שואה רוחנית על היהדות, מסביר מדוע הוא לא מאמין ליאיר לפיד ו'יש עתיד' נשארה מבחינתו האויבת הגדולה של הדת, תוקף את 'יהדות התורה' שנלחמת במחוז החרדי אך מנגד אנשיה היו הראשונים שפגשו את איציק זהבי, מגבה את חבר מועצת עיריית ירושלים מיכאל מלכאילי, חושף לראשונה את שהתרחש מאחורי הקלעים עם אחיו עו"ד שלמה דרעי בפרשת "התחנה" ומתוודה שלא עשה מספיק בכדי להקים עיתון ספרדי-יומי.

דרעי נשאל בפתח הראיון מה ההישג הגדול ביותר שלו מאז הבחירות, ומשיב: "ההישג הגדול ביותר, שצריך להודות עליו לבורא עולם - הנס שהפלנו את הממשלה הזו. זה לא סוד שהממשלה לא נפלה מאליה, תרמנו תרומה גדולה להפלת הממשלה, זה ההישג הגדול. אם הממשלה הזו הייתה ממשיכה עוד שלוש שנים, מי יודע לאיפה היינו מגיעים" אומר דרעי ומוסיף: "עד לרגע זה לא סיימנו לבטל את כל הגזרות של הממשלה הקודמת".

"הביאו שואה רוחנית" (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

"ההישג של ש"ס הוא שעברנו תקופה קשה מאוד מאז פטירתו של מרן, בחירות קשות מאוד. אני לא חושב שתנועה אחרת הייתה מחזיקה מעמד ולא מתרסקת. אחרי הפילוג וכל מה שהיה שם, ב"ה היום כולם מודים באחדות של ש"ס. ש"ס חוזרת לימים הטובים".

"הרפורמים הביאו שואה רוחנית עם עם ישראל"

אני רוצה לעבור לנושא הבוער שמעסיק את כולם, הרפורמים. איפה המאבק הזה עומד?

"תראה, המאבק עומד במלוא עוזו. אחרי ההחלטה של בית המשפט היום - זו לא החלטה טכנית שבית המשפט אומר שהוא לא מקבל את בקשת המדינה לדחות בתשעים יום זה נדיר שבג"צ לא נותן (דחייה. י.כ) - זה מראה מה המגמה של בג"צ. בג"צ לא רואה פתרון אפילו במתווה שהממשלה אישרה, והוא מוקפא, הוא לא רואה פתרון לנשות הכותל שרוצות להתפלל עם תפילין וספר תורה בעזרת נשים שלנו. זה אומר מה הכיוון של בג"צ. יהיה פה עימות גדול, לצערי".

הביא את המתווה. הרב רבינוביץ (מרים אלסטר, פלאש 90)

פרישה של המפלגות החרדיות עומדת על הפרק או שנראה לך שתצליחו להכניע את נתניהו?

"זו לא בעיה שלנו עם נתניהו. זו הטעות של כולם. אנחנו שותפים בממשלה ונתניהו לא יעשה שום דבר נגד רצוננו. הוא רוצה, כמוני, שהממשלה הזו תימשך עוד שלוש וחצי שנים. נתניהו יודע שאין לו ממשלה אחרת. אם לא, הולכים לבחירות ואף אחד לא רוצה בחירות. הביעה שלנו זה להתמודד עם קבוצה קטנה ושולית שגורמת לפרובוקציות, הולכת למערכת המשפט ומקבלת ממנה גיבוי".

איך נוצר מצב שלפני חודש הממשלה מאשרת מתווה, החרדים מתנגדים אך מציגים אותו כ"הרע במיעוטו", ופתאום הכל השתנה ואתם לא מסכימים למתווה?

"לא לחינם התנגדנו. זה לא סביר שכל השרים החרדים מצביעים נגד החלטה בממשלה ומשנים חלקים ממנה. חשבנו שזה חילול ה'. חשבנו שאסור לתת להם הכרה" אומר דרעי. "הציבור רואה ולא מוכן לקבל חילול ה', הציבור רואה בכותל... ששם הרפורמים יקבלו הכרה? הציבור לא מוכן לקבל את זה. לכן יש לנו מאבק לא פשוט. אתה רואה שבית המשפט לא מוכן, אפילו המתווה הזה לא מקובל על בית המשפט. תהיה ליהדות מאבק גדול מאוד על הצביון של הכותל".

"מתווה הכותל הובל על ידי הרב רבינוביץ ואביחי מנדלבליט"

דרעי נשאל בנוגע למכתב ששיגר אליו הגאון רבי שמואל רבינוביץ, לפיו הוא התריע שהמתווה שאושר הוא בבחינת שפיכת נפט על מדורת המחלוקת, ומשיב: "מי הביא לנו את המתווה הזה? אנחנו לא... אני לא הייתי פה בשנים האחרונות. אני לא הייתי כשקשת רובינסון קיימת. הרב רבינוביץ אמר שזה קיים על פי עצה עם הרב אלישיב, הרב עובדיה והרב וואזנר זצ"ל".

"המתווה הזה זה מתווה שהוביל אותו אביחי מנדלביט עם הרב רבינוביץ, הם הביאו את המתווה הזה והם הציגו את המתווה".

הייתה התראה שמדובר ב"שפיכת דלק על מדורת המחלוקת?"

"לא... אתה רואה שהתנגדנו. כנראה שהרב רבינוביץ', בצדק, ראה בחודש האחרון את ההכרה, איך שעם ישראל רואה את זה, והוא רואה גם את הכיוון של בית המשפט עם נשות הכותל, לכן - כל אלה שראו במתווה 'רע במיעוטו', בשביל להינצל מנשות הכותל... אני מבין שהרב ראה שזה לא פותר את הבעיות ולכן עדיף ללכת בדלת הראשית, הוא אמר נעשה חוק לכותל".

אריה דרעי בראיון ל"כיכר השבת" (צילום: דוד מור יוסף)

דרעי מעריך שחוק למען הכותל ייפסל במבחן בג"צ: "אתה שואל אותי אם יש סיכוי שיעבור חוק? לצערי חוק כל כך פשוט לא יתקבל בבית המשפט, בית המשפט יפסול את החוק הזה. לצערי הרב אני שומע שהיועמ"ש, שהוא אדם דתי, חושב שחוק המקוואות הוא לא חוקי".

הרפורמים מציעים שיתנו להם מקוואות כפשרה, תסכים לזה?

"אני מנעתי מהם לבנות מקוואות? סליחה? הם לא בנו כל מיני בתי אספות ומתפללים שם כביכול? חסר להם כסף? זה שטויות. אנשים בדקו ובכל הקהילות של הרפורמים בעולם אין מקווה טהרה אחד, הם לא יכלו לבנות מקווה קטן?".

"לצערי", אומר דרעי בהתייחסו לרפורמים, "הם הביאו שואה - לצערי הרב - רוחנית על עם ישראל, בנושא ההתבוללות. הם רוצים לחזור לארה"ב ולהגיד שהנה מדינת ישראל היהודית נתנה לנו הכרה, זו כל המגמה שלהם. הם רוצים הכרה דרך בית המשפט, זו הסכנה בכל העניין".

"לא מאמין ליאיר לפיד"

השר דרעי מתייחס גם להתבטאות של הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף לפיה יש להרוג מחבל שחמוש בסכין, אך אם הוא נוטרל יש להסתפק במעצר, התבטאות שגרמה למתקפה מצד אנשי השמאל ויו"ר 'יש עתיד' יאיר לפיד נגד הרב. "איפה הגענו.. הרי יאיר לפיד בעצמו, במשך כל החודשים האחרונים שהוא הפך ל"ימני-דתי", בעצמו אמר שהבא להורגך השכם להורגו. כל האמירות הללו, הרב יצחק יוסף לא חידש דבר מבחינת תוכן, רק אמר את זה בלשונו, בלשון רבנית, מה קרה? הוא חידש משהו חדש? הרי ברור שמי שבא להרוג אותך מצווה להרוג אותו".

"יש עתיד - הלוחמים הגדולים בכל מה שקשור לדת". יאיר לפיד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"לצערי הרב, יאיר לפיד, לקח לו כמה ימים עד שהוא ראה שזה טוב לעיתון כזה או אחר, אז הוא תקף..."

אגב יאיר לפיד, כל כלי התקשורת החרדים נותנים לו במה, מלבד "כיכר השבת". אתה מאמין שהוא הפך לאוהב חרדים?

"אוהב? לא לא. לצערי הרב לא. קשה מאוד לשכוח, קשה מאוד. הם גם לא נותנים לנו זמן לשכוח. אם ראית היום את חברות סיעתו בנושא המקוואות. גם הדתי התורן שלו, אלעזר שטרן - כל דבר שקשור לדת הם הלוחמים הגדולים, הוא מנסה לשנות תדמית, אני לא קונה את זה, גם הציבור לא קונה את זה".

מנכ"ל החינוך העצמאי ומנהל המחוז החרדי

נושא נוסף שמעסיק את הציבור החרדי הוא 'המחוז החרדי' במשרד החינוך. יצא לך לפגוש את המנהל החדש איציק זהבי?

"ראיתי אותו לראשונה לפני יומיים-שלושה בבר מצווה לבן של העיתונאי אבי בלום. הוא ניגש להגיד לי שלום, אני משיב שלום לכל יהודי. לא שוחחתי איתו. אני לא מכיר אותו". דרעי שוטח את דעתו בנוגע למחוז החרדי: "קודם כל יש לנו הסכם קואליציוני ברור ביותר. מחזירים את המצב למה שהיה לפני שי פירון ולפיד. זימנתי ישיבה עם שר החינוך וראשי המפלגות החרדיות".

"הראשונים שנפגשים עם המחוז החרדי זה מנכ"ל החינוך העצמאי"

יו"ר ש"ס מסביר כי יש נציגים שחושבים כי במחוז החרדי יש יתרונות: "יש אנשים בתוכנו, בתוך המפלגות החרדיות, שחושבים שבמחוז החרדי יש מעלות טובות, לא אכנס לזה". לדבריו: "סיכמנו לשים את הוויכוח בצד וקודם כל לתקן. סוכם עם השר בנט שיוקם צוות משותף, לצערי שר החינוך מינה את זהבי ומאז כל אחד פועל לבד".

דרעי מתייחס לעובדה ש'יהדות התורה' לא משתפת פעולה עם ש"ס בנושא: "אני לא צריך לכעוס, כל אחד יודע, זה ברור. כל מאבק שלא ניהלנו במשותף לא הצלחנו בו. חבל".

בשלב זה, שר הפנים לא מצליח להסתיר את הכעס שלו על 'יהדות התורה' שמצד אחד נלחמת במחוז החרדי ומצד שני אנשיה היו הראשונים שנפגשים עם מנהל המחוז: "אני לא מוכן לצעוק נגד המחוז החרדי ומאחורי הגב - הראשונים שנפגשים עם המחוז החרדי זה מנכ"ל החינוך העצמאי או אחרים. אי אפשר לשחק את המשחק הזה. יוצאים איתו לסיור ביחד עם סגן השר, אי אפשר לנהל מאבק בצורה כזו".

דרעי מספר כי רבנים בכירים ב'יהדות התורה' כועסים ומסתייגים מכך שהמפלגה לא שיתפה פעולה עם ש"ס. דרעי נשאל אם הוא מצטרף לקריאה לא לשתף פעולה עם המפקחים ומשיב כי מנכ"ל רשת החינוך חיים ביטון התייעץ עם חבר המועצת הגר"ש בענדי בנושא, והתשובה אצלו.

בחודש האחרון חשף "כיכר השבת" כי דרעי מתכוון לפטר חברי מועצות שמכהנים במקביל בתפקיד אחר. "אני אתקן. לא בהוראת מועצת חכמי התורה. לא היה דיון ספציפי בנושא הזה" אומר דרעי בהתייחסו לנושא. "אמרתי שבכל דיון ומפגש, מועצת החכמים בראשות מרן ראש הישיבה צועקים שצריך לענות לפניות הציבור, לא להיות בנתק. בשיחות אישיות עולות להם טענות, העלו לי טענות שחברי מועצה עסוקים, לכן חידדתי את העניין".

אריה דרעי בראיון לכתב "כיכר השבת" ישי כהן (צילום: דוד מור יוסף)

לדבריו: "אני חייב לומר לכם, אולי בזכות הפרסום שלכם, בזכות מה שפרסמתם, וגם בזכות המסרים שהעברנו בשבת התנועה, אני רואה שינוי מקצה לקצה בפעילות של חברי המועצה, דבר שלא ראיתי לפני חודש".

הדיווח על החלטת דרעי בנוגע למועצות המקומיות הגיע סמוך לטלטלה בעיריית ירושלים. חבר המועצה מיכאל מלכיאלי נעדר מישיבת ועדת התכנון שעסקה בחילולי השבת במתחם התחנה. שמועות רבות הופצו על מה שהתרחש מאחורי הקלעים בין אחיו של דרעי, עו"ד שלמה דרעי, לסגן ראש העיר מאיר תורג'מן. כעת, דרעי מתייחס לראשונה לנושא.

"תורג'מן, אולי בתום לב, הטעה את מלכיאלי"

"זו הייתה טעות מצערת ביותר, גם חבר המועצה שלנו הרב מלכיאלי, שאני מאוד מעריך אותו, בן תורה, תלמיד חכם, איש ציבור למופת, הוא הודה שעשה טעות. סגן ראש העיר מאיר תורג'מן הטעה אותו ואמר לו שיש לניר ברקת סיכום עם הנציגים החרדים האשכנזים, שלא מתנגדים בגלל שהוסיפו שכל אישור החריג שנותנים למתחם התחנה מותנה בחוקי העזר של העירייה, ובחוקי העזר אסור לפתוח בשבת".

"גם אחי שלמה, עו"ד שלמה דרעי, אמר למלכיאלי - לבקשתו של תורג'מן - שזה הסיכום עם ברקת. לצערי הרב תורג'מן, אולי בתום לב, הטעה את מלכיאלי ואת אחי שלמה, ויצאה התקלה".

"הטעו אותו" מיכאל מלכיאלי (יעקב כהן)

בשלב זה דרעי מביע את דעתו על מה שהתרחש בוועדה, כשהוא לא מסתיר את הגיבוי שהוא נותן לחבר המועצה מטען מפלגתו מלכיאלי: "גם אם הוא היה מצביע נגד זה היה חמש נגד חמש, יש ליו"ר סמכות וטו. ודבר נוסף, מדובר רק בהמלצה לוועדה המחוזית, הממונה על המחוז עשתה מה שעשתה. זו טעות מצערת, קורות טעויות כאלה".

" אין ראש עיר דתי בירושלים - בגלל הפיצול שהיה ביהדות האשכנזית"

דרעי יוצא במתקפה חריפה נגד 'יהדות התורה' בעיריית ירושלים: "אני לא רוצה לספר מה קרה בשנה האחרונה אצל 'יהדות התורה' שכל כך שמחו לאיד של מלכיאלי, שפתאום השבת בערה בעצמותיהם. מה הם עשו במהלך השנה? איפה חיפשו את הנציגים הללו, בים המלח ומקומות אחרים, כשהיו צריכים אותם להצבעות".

יו"ר ש"ס לא מסתיר את הכעס שלו ודופק על השולחן בחוזקה: "בוא נזכור דבר אחד ברור, אני אומר את זה בכעס, אין ראש עיר דתי בירושלים - בגלל הפיצול שהיה ביהדות האשכנזית, בגלל שחלק חשוב מהציבור האשכנזי-חרדי בירושלים הצביע נגדו, נקודה".

בשבוע שעבר הציבור נחשף למחלוקת בין הרבנים הראשיים לישראל, הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף והגאון רבי דוד לאו, כאשר ועדת האיתור בחרה במשה דגן לתפקיד בניגוד לדעתו של הרב לאו. בלשכת הרב לאו יצאו במתקפה נגד דרעי, וכעת - לראשונה הוא מתייחס לסערה: "

"חבל שיורדים לפסים כאלה" הרב דוד לאו (פלאש 90)

. כל ההודעות של המקורבים גורמות נזק לכבוד הרבנות ולכבוד הרב הראשי הרב לאו שאני מעריך ומוקיר אותו, אני חושב שהייתה לי תרומה חשובה מאוד בזה ששני רבנים כאלה נבחרו, עבדנו קשה מאוד. כואב לי שכל ההודעות מטעם גורמות נזק לעניין".

דרעי הכחיש כל קשר למינוי ואמר כי מדובר במינוי מקצועי של ועדת האיתור. לדבריו, הוא לא הכיר את משה דגן ורק בשבוע שעבר פגש אותו בחתונה - וגם אז לא זיהה אותו. לפי דרעי, קיים בלבול בין משה דגן שמונה למשה דגן אחר במשרד הדתות, חובש כיפה סרוגה.

"לא פעלתי מספיק בעניין הקמת עיתון יומי, מודה ומתוודה"

בטור שפרסם יועץ התקשורת של אריה דרעי, ברק סרי, ב"כיכר השבת". הוא הסביר כי לדרעי יש בעיה; בניגוד למפלגות האחרות, אין לו עיתון יומי. שאלנו את דרעי היכן העניין הזה עומד: "זה עומד בזה שלא פעלתי מספיק בעניין, לצערי הרב. אני מודה ומתוודה. ברק סרי, שלמרות שהוא אינו חרדי, הוא עצמו מבין את החוסר צדק ואולי העוול שנגרם לנציגים שלנו".

"אין לי שום טענה על היומונים, הם לא נגדנו, הם מפרסמים דברים שקשורים אלינו, זה לא מה שהיה פעם מלחימה או החרמה" אומר דרעי ומדגיש: "אבל אתה פותח את העיתונים ואתה חושב שחברי הכנסת של ש"ס לא קיימים. לפעמים נותנים לאריה דרעי ידיעה כזו או אחרת, זה פוגע". לסיום, שאלנו את דרעי אם יום אחד ש"ס תקים עיתון יומי, דרעי שתק, נאנח והגיב: "כן, בעזרת ה'".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר