סערת איסור המטפחות בכפר חב"ד

רבני חב"ד נגד פסק הרב אשכנזי: "לא צריך לגרש את האישה"

חובה על הבעל לגרש את אשתו אם היא חובשת מטפחת ולא פאה? רבנים בכירים בחב"ד מתייחסים לסערת הרב אשכנזי וקובעים: "אפשר לשכנע, לא צריך להגיע עד לגירושין בגלל וויכוח כזה" (חרדים)

יוסי גרברצ'יק | כיכר השבת |
הרב מאיר אשכנזי. לאישה המצולמת אין כל קשר לכתבה (צילום: חיים טוויטו, נתי שוחט - פלאש 90)

לאחר הפרסום ב"כיכר השבת" על מאבקו של רבו החדש של כפר חב"ד הרב מאיר אשכנזי נגד נשים שחובשות מטפחות בתחומי הכפר ועל רקע העדויות לפיהן הרב אמר לנשים שמתגוררות בכפר במספר מקרים כי בעליהן חייבים לגרש אותן, מסתבר כי רבנים בכירים בחסידות חב"ד לא מסכימים עם פסק ההלכה של הרב אשכנזי.

הרב זאב דב סלונים, רב מרכז ירושלים וחבר בית דין רבני חב"ד בישראל אמר השבוע כי "אומנם הרבי ציווה לחבוש פאה, אם אישה מתעקשת על מטפחת צריך לדבר איתה וכל מקרה לגופו. אבל," מדגיש הרב, "בוודאי שלא מגרשים על כזה דבר, שלום בית זה הדבר החשוב ביותר. אי אפשר לומר לגבר 'תגרש את אישתך' בגלל שהיא חובשת מטפחת".

הרב משה הבלין, חבר בית דין רבני חב"ד, רבה הראשי האשכנזי של קריית גת ורבה הזמני של העיר שדרות אמר במענה לשאלה שנשאל בנושא כי "חס ושלום לגרש אישה בגלל שכל רצונה לחבוש מטפחת".

באשר לדבריו של הרב מאיר אשכנזי, אומר הרב הבלין כי "באמת צריך לבדוק מה הוא אומר, לפי ההלכה אם היא מכסה בשני כיסויים אין בעיה של צניעות. כל מה שהרבי מליובאוויטש ציווה שעל האישה לחבוש פאה - זה רק בגלל שזה יותר מהודר. הרבי עצמו התיר לאשת אחד מחסידיו הגדולים לחבוש מטפחת בתנאי שהכיסוי הוא כפול ומכוסה לגמרי".

הרב אליהו יוחנן גוראריה, חבר בית הדין של רבני חב"ד ורבה הראשי האשכנזי של חולון, הסכים אמנם כי "אישה שהולכת לפי מנהגי חב"ד חייבת לחבוש אך ורק פאה ולא מטפחת", וש"אין מקום כלל להתיר לאישה לחבוש מטפחת", אולם הדגיש כי "אי אפשר לגרש אשה בגלל כזה דבר, צריך לשכנע אותה עד שתסכים".

הרב מאיר אהרון, ראש בית הוראה וראש כולל "אור יעקב" ברחובות, גם הוא מחסידות חב"ד, אומר דברים דומים: "הציווי של הרבי הוא לחבוש פאה בגלל שבמטפחת יש בעיה של חוסר צניעות, אולם לא צריך להגיע עד גירושין בגלל זה".

באשר לדבריו של רב כפר חב"ד הרב מאיר אשכנזי כי בעל צריך לגרש את אשתו בגלל שהיא חובשת מטפחת, אומר הרב אהרון: "זה לא מקובל שאומרים כזה דבר. לא צריך להגיע לגירושין בגלל וויכוח כזה", אולם מדגיש כי "צריך לדבר ולשכנע את האישה שתעשה כמו שהרבי ציווה - לחבוש פאה".

הרב יוסף שמחה גינזבורג, רב היישוב עומר ומורה הוראה בדרום הארץ, הסביר את ההיגיון מאחורי ההוראה לחבוש פאה: "על ידי מטפחת תמיד יכול להתגלות חלק מהשיער בראש, ולכן צריך לחבוש פאה. אם אשה מתעקשת מטפחת זה בעייתי". באשר לדבריו של הרב אשכנזי שטוען כי צריך לגרש אישה שמתעקשת לחבוש מטפחת, אומר הרב גינזבורג "לא שמענו על דבר כזה בחיים שצריך לגרש אישה בגלל זה".

לדבריו: "אפילו אישה שלא מאנ"ש (אנשי שלומינו. י.ג.) לא צריך לגרש אם היא רוצה לחבוש מטפחת, יש מספיק נשים צנועות מאוד שחובשות רק מטפחות".

כזכור, כפי שפורסם ב"כיכר השבת" בתחילת השבוע, עדויות של תושבים ותושבות בכפר חב"ד מצביעות על כך שהרב מאיר אשכנזי ארב לנשים בכפר והורה להן שבעליהן צריכים לגרש אותן בשל העובדה שהן חובשות מטפחות".

תושב בכפר ששוחח עם "כיכר השבת" אמר כי יש פחד רב מהרב בכפר, ולכן לא כולם מעזים לדבר על הנושא. לדבריו, "בפעם הבאה שהרב יצעק על אשתי ויגיד לה שאני חייב לגרש אותה, לא יהיה מנוס, אנחנו נהיה חייבים לפנות למשטרה ולהתלונן על הטרדה חמורה", התושב סיפר כי בינתיים פנו הוא וכמה מחבריו ללשכת שר הדתות בתלונה על הדברים שאומר הרב לנשות הקהילה.

יצויין, כי אמנם חבישת פאה נוכרית היא הוראה של האדמו"ר מחב"ד, אך כפי שניתן להבין מדברי הרבנים, רבני הקהילות בחסידות אינם נוהגים לבצע אכיפה הכוללת ניסיונות חוזרים ונשנים לקיום שיחת הבהרה עם הנשים באופן בלתי אמצעי.

הרב מאיר אשכנזי סרב להגיב לפניות "כיכר השבת" ומסר כי מדובר ב"חצאי אמיתות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר