מחירי הדגים

מרגיז: המיסים ירדו משמעותית, המחיר לצרכן כמעט ולא

המדינה ניסתה להוריד את מחירי הדגים לצרכן באמצעות הורדת המכסים מדגי היבוא, בפועל המחירים ירדו פחות מחצי מסכום ההנחה ואת הכסף גרפו לכיסם היבואנים ולא הצרכנים (צרכנות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט, פלאש90)

כמה לא מפתיע ועדיין מרגיז כל כך: היבואנים הם המרוויחים הגדולים מהחלטת משרד האוצר להוריד את המכסים על יבוא דגים לחצי שנה. הרעיון המקורי היה להוריד את המכסים כדי שהצרכנים יזכו לדג מוזל לקראת חג הפסח. הורדת המכסים, שנכנסה לתוקף במרץ, עמדה על 13.7 שקל לק"ג דג, אך המחיר הממוצע לצרכן ירד בכ־5 שקלים בלבד, לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. היתרה נותרה בכיסם של היבואנים, והיא נאמדת ב־30 מיליון שקל, לפי ארגון מגדלי הדגים.

האוצר שוקל כעת להאריך את הורדת המכס מעבר לחצי השנה שנקבעה, אף שבחודשיים האחרונים מחירי הדגים חזרו לעלות למרות שהמכסים נותרו נמוכים. הנתונים יוצגו מחר (ב') בדיון שיתקיים בוועדה לביקורת המדינה.

בחצי השנה שקדמה להורדת המכסים נמכר דג אמנון ב־41.5 שקל בממוצע לקילוגרם. במרץ ירד המחיר ל־38.5 שקל, ובאפריל הגיע ל־32.2 שקל, הנמוך ביותר השנה. במאי התהפכה המגמה, ונרשמה עלייה של שני שקלים במחיר לק"ג. ארגון מגדלי הדגים מעריך כי ביוני נרשמה עלייה גדולה יותר, והמחיר עמד על 38 שקל. זאת כאמור למרות שהמכסים לא השתנו.

החלטת האוצר פגעה במגדלי הדגים המקומיים, משום שהביאה גם להורדה של כ־2 שקלים במחירי הדגים המקומיים שלא זכו להורדה במיסים, אך פוצו בכ־20 מיליון שקל על ההפסדים בשל הרחבת התחרות עם היבואנים, ובהם רשתות השיווק רמי לוי ושופרסל, הנהנות מהרווח לכיסן מבלי לשלם תיווך ליבואן.

עם זאת, המדינה טרם העבירה 2 מיליון שקל עבור הוצאות קידום מכירות ופרסום הדגה הישראלית, בזמן שהאוצר הוציא 5 מיליון שקל על מסע פרסום עבור הדג המיובא.

לישראל נכנסו 3,500 טון דג אמנון מאז התקבלה ההחלטה, והמגדלים דורשים הסדרת הפיצויים באם תימשך הפגיעה לטווח הארוך. "למה היבואנים היו צריכים להרוויח על חשבון הצרכן?", שואל יו"ר מגדלי הדגים יוסי יעיש. "ולמה היה חשוב לאוצר שאותם גופים ישלשלו לכיסם את הרווחים מביטול המכס על גבם של אזרחי המדינה".

תגובת משרד האוצר טרם נמסרה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר