הסאגה הסתיימה • טור מיוחד

עשרת הכשלונות: כך הבית היהודי הפסידו בוועדה למינוי דיינים

לאחר מינוי תשעת הדיינים לבית הדין הגדול, אנשי 'הבית היהודי' מיהרו לנכס לעצמם את "ההצלחה", אך מתברר כי הם הפסידו את המערכה • ישי כהן מסכם את עשרת הכשלונות הגדולים (טור פרשנות)

ישי כהן | כיכר השבת |
הנכשלים. שקד, בן דהן ובנט (צילומים: מרים אלסטר - פלאש 90)

תשע שנים לא נבחרו דיינים חדשים לבית הדין הגדול, הדיין האחרון שמונה היה הגאון רבי ציון בוארון שפרש בשנה האחרונה ולמעשה הותיר את בית הדין הרבני הגדול עם שני דיינים, גם הם חדשים, הרבנים הראשיים לישראל.

בחודשים האחרונים התקיימו אין-ספור דיונים סביב הוועדה למינוי דיינים, משא ומתן קשה בין החרדים לציונות הדתית. לאחר ערב דרמטי אמש (רביעי) נבחרו תשעה דיינים חדשים.

אם מנתחים את התמונה בבוקר שאחרי אפשר לקבוע כי הציבור החרדי ניצח במאבק. הציונות הדתית, למרות כל ההצהרות, הפסידה את המאבק בוועדה למינוי דיינים. אולי מלבד מינוי הרב שלמה שפירא, מי שלמד בעבר כחברותא עם סגן השר אלי בן דהן.

לפני שננתח את הסיבות מדוע 'הבית היהודי' רשמו רצף של הפסדים, נציין כי מי שניהלו את המאבק מטעם המפלגה, הפנימי והחיצוני, היו השרה איילת שקד וסגן השר אלי בן דהן. אולי זה מסביר איך 'הבית היהודי' הגיעו למצב הזה. כשראש המפלגה נפתלי בנט לא מתעניין ולא מתעסק בנושא ונותן למספר 2 ו-3 להתעמת עם החרדים ולהתעמת ביניהם, זו התוצאה.

בנוסף, לאחר תקופה שהתרגלנו למאבקי קרדיט בין ש"ס ל'יהדות התורה', לראשונה המחלוקת הפנים ציונית-דתית נחשפה לציבור כולו. המאבקים הפנימיים בין שקד לבן דהן, שגם לאחר המינויים התעמתו על הקרדיט, בן דהן לקח לעצמו את ההישג, שקד פרגנה לכולם/ן מלבד בן דהן.

כעת נסביר איך למרות ההצהרות החגיגיות, 'הבית היהודי' הפסידו את המערכה. נזכור, 'הבית היהודי' נמצאת בימיה הטובים, שולטים במשרדי החינוך והמשפטים עם רוב בוועדה. לעומתם, החרדים חלשים, לש"ס יש נציג אחד בלבד - הראשון לציון הגר"י יוסף, בניגוד לימיה הטובים ששלטה בוועדה ביד חופשית.

1

בית הדין האזורי. איילת שקד ואלי בן דהן הודיעו לחברי הוועדה, יותר מפעם אחת, שלא תהיה הצבעה בוועדה למינוי דיינים לפני שיצביעו גם על בית הדין האזורי, זאת בכדי להכניס רבנים מצהר - מאחר ויש רוב לבחירתם. החרדים התנגדו למהלך. בסופו של דבר הציונות הדתית נכנעה לדרישת החרדים והתקיימה הצבעה לבית הדין הגדול בלבד, רבני צהר - אליהם נגיע בהמשך - נשארו בחוץ.

2

הרב אוריאל לביא. 'הבית היהודי' ראו ברב לביא סמל, סמל של הציונות הדתית, לאחר שכל הרבנים החרדים יוצאים נגדו בשל פסק ההלכה שהתיר אשה מעגינותה למרות שבעלה חי ושוכב צמח בבית החולים.

'הבית היהודי' התעקשו למנות אותו לדיין בית הדין הרבני הגדול. במהלך שהוביל נשיא בית הדין, הרב לביא הועבר לבית הדין בירושלים והסיר מועמדות מבית הדין הגדול. שקד התעקשה, בכל כוחה, שהרב לביא ימונה. גם בישיבה הקודמת נלחמה עבורו למרות שהסיר את המועמדות. במבחן התוצאה: הרב אוריאל לביא לא נכנס לבית הדין הגדול. הסמל של 'הבית היהודי' בחוץ.

3

הרב יאיר בן מנחם. דיין צעיר שהחליט להתמודד לתפקיד. בהתחלה לא התייחסו אליו, אך מהרה הפך למועמד שהרבנים החרדים, ובראשם הרבנים הראשיים לישראל, יצאו למאבק פנימי נגד מינויו. המאבק הוביל לכך שבן דהן הסכים לוותר על מינוי הרב שפירא - החברותא שלו מהעבר, לטובת הרב בן מנחם.

המאבק של החרדים גרר את 'הבית היהודי' לנסות בכל מחיר למנות את הרב בן מנחם לתפקיד, במקומו של הרב שלמה שפירא. התקשורת הכללית ליטפה את הדיין הצעיר וב'בית היהודי' המשיכו להיגרר. החרדים הטילו וטו על השם שלו. במבחן התוצאה, גם פה הם כשלו. הרב בן מנחם מחוץ לבית הדין הגדול.

4

מינוי רבני צהר. בכל השלבים של הדיונים בוועדה, עוד בתקופת בחירת הדיינים לבית דין האזורי, אנשי 'הבית היהודי' ניסו להכניס בכוח שלושה דיינים אותם יוכלו להציג כהישג גדול. רבנים מוכרים בציונות הדתית, כאלו שמזוהים עם צהר. הרבנים הם: דוד בס, בניהו ברונר וניר ורגון.

החרדים, בהובלת הרבנים הראשיים, התנגדו בתוקף למינוי שלושת הדיינים המדוברים.

'הבית היהודי' התעקשו בכל מחיר למנות לפחות שניים מהם, בכדי להציג הישג פנימי. אך גם כאן, אפילו לא אחד מהם הצליח להיבחר. 'הבית היהודי' שוב הפסיד.

5

הרב ציון לוז. אחד מתשעת הנבחרים אמש לבית הדין הגדול, הוא הרב ציון לוז, דיין מהציונות הדתית, שמציגה את המינוי כהישג שלה. עוד דיין חובש כיפה סרוגה בבית הדין הגדול. אך האמת שונה לחלוטין. כשאריה דרעי תקף בראיון ל"כיכר השבת" את אלי בן דהן שהוא נלחם נגד דיינים ספרדים מהציונות הדתית הוא התכוון לרב לוז.

הרב לוז, יהודי מרוקאי, שזכה לתמיכת החרדים זכה מיד במקביל לרגליים קרות ב'בית היהודי'. החרדים התעקשו והוא מונה. 'הבית היהודי' מציגים כהישג, אך - כאמור - האמת הפוכה. הם נכשלו.

6

הרב מיכאל עמוס. 'הבית היהודי' מציגים את מינוי הרב מיכאל עמוס, בוגר הציונות הדתית, כהישג שלהם, זאת למרות שגם הם וגם הציבור שלהם יודע כי מדובר ברב חרדי.

במהלך הדיונים בחודשים האחרונים הודיעו אנשי 'הבית היהודי' שהרב עמוס הוא חרדי וכי הם לא מסכימים שהוא יהיה על תקן 'הדיין המוסכם'. הם העדיפו דיין חרדי מובהק ולקבל בתמורה דיינים בבית הדין האזורי.

הבוקר, לאחר שנבחר, הם מציגים אותו כמי שנמנה על הציונות הדתית. אז לא, הרב עמוס משתתף בשיעורי הראשון לציון. ואם זה לא מספיק אז הנה הפתעה: הרב עמוס מקיים כנסים בבית מדרשו בהשתתפות הגר"י יוסף ויו"ר ש"ס השר אריה דרעי. בנוסף, הוא עומד בראש כולל חרדי בקרית מנחם.

7

הרב אליעזר איגרא. בכדי לקבל אצבע נוספת בוועדה למינוי דיינים, 'הבית היהודי' דרשו שהגאון רבי אליעזר איגרא - שנבחר בישיבה הקודמת - יכנס לתפקיד חבר הוועדה. החרדים התנגדו. הבית היהודי איימו והתעקשו. אך, גם כאן, החרדים ניצחו והרב איגרא לא נכנס כחבר הוועדה.

יודגש, הרבנים הראשיים מעריכים את הרב איגרא ונמצאים עמו בקשר אישי וחיובי, אך חששו מניסיון השתלטות של 'הבית היהודי' בוועדה.

אריה דרעי ואיילת שקד

8

ההיכנעות לחרדים. במהלך החודשים האחרונים אנשי 'הבית היהודי' פעלו רבות בכדי להציג אחדות בציונות הדתית והישג נדיר. ראשי המפלגה שחררו הצהרות שלא ייכנעו לתכתיבי החרדים זאת במטרה להציג ציונות דתית מאוחדת וחזקה.

אך בבוקר שאחרי, רבני צהר - בעלי כוח רב בציונות הדתית ובפרט ב'בית היהודי' וארגוני הנשים, יוצאים נגד השרה איילת שקד. מצהירים שהיא נכנעה לחרדים. ממורמרים. גם התקשורת של המגזר עוקצת את הפוליטיקאים וטוענת כי גם אם יש הישג, הם שוב נכנעו לתכתיב החרדי. לזה 'הבית היהודי' לא ציפה. וגם כאן, במאבק על התודעה הפנימית, הם רושמים כישלון.

9

הרב שמעון יעקבי. 'הבית היהודי' התנגדו במהלך החודשים האחרונים להארכת כהונתו של הרב שמעון יעקבי לתפקיד מנכ"ל בתי הדין. החרדים התעקשו שתינתן לו הארכה. ואכן, גם כאן, החרדים ניצחו. כהונתו הוארכה בחצי שנה נוספת. אין קבוע יותר מזמני.

10

ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר יובל שטייניץ. נתניהו ששתה בבחירות את קולות חובשי הכיפות סרוגות ושטייניץ שהופעלו עליו לחצים גדולים דרך התקשורת - "הוא מוכר את הנשים העגונות וקהל המצביעים שלו", תקפו אותו. למרות הכל השניים הלכו יד ביד עם החרדים ולא אפשרו הצבעה בלי הסמכה חרדית. לא סתם שקד ובן דהן מאוכזבים מהשר הליכודניק.

מילת סיום

לא מעט לעגו ליו"ר הוועדה השר יובל שטייניץ, אך צריך לומר את האמת: שטייניץ - שלכאורה לא ממש מבין בנושא הדיינים - הצליח לעשות מהפכה שאף יו"ר ועדה לפניו לא הצליח לעשות במשך תשע שנים, ובפרק זמן קצר יחסית הביא למינויים של 32 דיינים חדשים, לבתי הדין האזורי והגדול.

אם יש מישהו שמגיע לו ביושר קרדיט, השר שטייניץ הוא האיש.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר