בעין סערת המילה: מונה רב חדש לבירת גרמניה

ברלין לובשת חג: בצעד מפתיע, הודיעה הנהלת הקהילה היהודית בברלין על מינויו של הרב יהודה טייכטל, רב קהילת חב"ד בעיר, לתפקיד רב הבירה הגרמנית. ההחלטה התקבלה פה אחד בישיבת הנהלת הקהילה היהודית הוותיקה, והודעה על כך ניתנה בנאום חגיגי שמסר נשיא הקהילה, ד"ר גדעון יפה, במהלך אירוע מיוחד

יצחק רבינוביץ | כיכר השבת |
(צילום: הקהילה היהודית)

ברלין לובשת חג: בצעד מפתיע, הודיעה הנהלת הקהילה היהודית בברלין על מינויו של הרב יהודה טייכטל, רב קהילת חב"ד בעיר, לתפקיד רב הבירה הגרמנית.

ההחלטה התקבלה פה אחד בישיבת הנהלת הקהילה היהודית הוותיקה, והודעה על כך ניתנה בנאום חגיגי שמסר נשיא הקהילה, ד"ר גדעון יפה, במהלך אירוע מיוחד שנערך לשם כך בבניין העתיק של בית הכנסת בבירת גרמניה.

הקהילה היהודית בגרמניה היא אחת הוותיקות בעולם: היא הוקמה לפני כ-150 שנה ומני אז פעילה באופן רצוף - למעט הפסקה בשנות השואה, שבמהלכן השמידו הגרמנים את יהודי העיר והפציצו את היכל בית הכנסת המפואר.

בשנים שבין שתי המלחמות התפצלה הקהילה לשניים - כאשר הזרם האורתודוקסי, בראשות הגאון רבי עזריאל הידלסהיימר פרשה והקימה קהילה נפרדת - 'עדת ישראל', שהוכחדה בשנות השואה. כיום נותרה בעיר הקהילה היהודית, שעליה נמנים כ-11 אלף חברים, והיא מקיימת פעילות מגוונת, מתנהלת מתוך בניין הקהילה המפואר ונהנית מתקציבים ממשלתיים נדיבים.

דבר המינוי הפתיעה רבים וטובים - חרף המקום הבולט שנשמר לרב טייכטל בקרב יהודי הקהילה - שכן בשנים האחרונות שררה מתיחות בין הקהילה הגרמנית הוותיקה לבין בית חב"ד בניהולו של הרב טייכטל. הקהילה נטתה לזרמים שונים ביהדות, וגורמים בהנהגתה לא ראו עין בעין את פעילותו של הרב טייכטל.

לפני פחות משנה, אירע מהפך: בבחירות שנערכו לנשיאות הקהילה, נבחר ד"ר גדעון יפה ברוב גדול. יפה נמנה על באי בית חב"ד, שולח את ילדיו למוסדות העומדים בראשות הרב טייכטל ונחשב לאורתודוקסי באופן מובהק. בחירתו לא התקבלה על ידי ההנהגה הישנה - שדרשה בחירות חוזרות. בבחירות החוזרות שנערכו, זכה יפה ברוב גדול עוד יותר.

מאז מינויו, החלו היחסים להתחמם, והקהילה היהודית הוותיקה החלה להיעזר בשירותיהם הענפים של מוסדות חב"ד בעיר, הקיימים במקום מזה 16 שנה. באחרונה הודיע ד"ר יפה כי ברצונו לקדם את בחירתו של רב קהילת חב"ד, לתפקיד הרב הראשי. בברלין מכהן גם הרב יצחק אהרנברג בתפקיד רב הקהילה. הרב טייכטל יכהן ככל הנראה לצידו.

את ההודעה על כך מסר נשיא הקהילה היהודית, גדעון יפה, במהלך ביקור מיוחד שעורך במקום הרב הראשי לישראל, הגאון רבי יונה מצגר, במסגרת הניסיונות לקדם הצעת חוק שתאפשר עריכת ברית-מילה כהלכה, לאחר שבית משפט בעיר קלן הפליל רופא שערך ברית מילה לילד מוסלמי.

"זכו יהודי ברלין למנות לעצמם רב דומיננטי, משכמו ומעלה, שחולל כאן מהפכה יהודית בשש עשרה השנים האחרונות. האחדות הזאת תצעיד את יהודי ברלין קדימה ותאפשר לנו להיות מודל יהודי לחיקוי".

במעמד ההכתרה חתמו ראשי הקהילה על כתב הכתרה מפואר, שאליו הצטרפו הרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר, והרבנים הגאונים רבי פנחס לייבוש פדווא ורבי יעקב דוד שמאהל, דייני 'בית דין צדק ברלין', השוהים בימים אלה בעיר.

הפעולה הראשונה שעשה הרב טייכטל בתפקידו כרבה הראשי של ברלין - היה מרתון פגישות עם ראשי הממשל הגרמני, לצורך קידום הצעות חוק לאשרור עריכת בריתות מילה לפי המסורת היהודית. זאת בעקבות הפסיקה התקדימית, האוסרת קיום ברית מילה והופכת את המוהלים וההורים העורכים זאת, לעברייני חוק בפוטנציה. לשם קיום מרתון הפגישות, הגיע לבירת גרמניה הרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר.

אתמול (ב') נפגשה המשלחת בראשות הרב הראשי לישראל והרב הראשי הטרי של ברלין עם שרת המשפטים של גרמניה, גב' סבינה לויטיסר-שנרברגר. הפגישה נערכה בבניין משרד המשפטים, והשתתפו בה, מלבד השרה עצמה - בכירי מערכת המשפטים הגרמנית. במהלכה הציגו הרבנים מצגר וטייכטל את הדרישה היהודית הנחרצת - לאפשר הכנסת ילדים יהודיים בבריתו של אברהם אבינו, לפי דרישות המסורת היהודית ומבלי להכניס שינויים ורפורמות שאותם מנסים להוביל בכירים בממשל הגרמני.

הדיאלוג עם שרת המשפטים, שהתארך הרבה מעבר לזמן שנקצב לו מראש, הסתיים בבשורה: שר המשפטים הודיעה למשלחת, כי תקדם הצעת חוק שתוגש לבונדסטאג עד תחילת חודש ספטמבר למניינם.

בהמשך נפגשה המשלחת עם יו"ר מפלגת הירוקים, הגב' רנטה קונסט. זאת במטרה לוודא שיהיה רוב להצבעה בבונדסטאג, כאשר תוצג הצעת החוק. קונסט עומדת בראש מפלגה פופולארית בגרמניה, המונה 83 חברי פרלמנט.

קונטסט, גילתה תחילה הסתייגות וניסתה להציע קיום בריתות מפוקחות בליווי רופא: "חופש הדת אינו בא במקרה של פגיעה בשלום הילד", היא אמרה - אך ריככה את עמדתה לאחר שהוצגה בפניה התמונה המלאה. בהקשר זה יש לציין, כי דעת הקהל בגרמניה נוגדת את קיום בריתות המילה, ועיתוני המדינה הנפוצים מרבים לעסוק בנושא ולקדם אג'נדה המתנגדת להכנסת ילדים יהודיים בבריתו של אברהם אבינו בתנאים שנוקטת המסורת היהודית.

בהמשך צפויה המשלחת להיפגש עם יו"ר מפלגת האופוזיציה הגרמנית, שר החוץ לשעבר פרנק וולטר-שטיינמאייר, במטרה לנסות ולרתום אותו לתמיכה בהצעת החוק.

קהילת חב"ד בברלין בראשות הרב יהודה אליקים טייכטל, מונה בניין מפואר ובו בית כנסת מהודר ופעיל, מקווה טהרה, מסעדה כשרה, ופעילות קהילתית מגוונת מסביב לשעון. גולם הכותרת הוא בית הספר היהודי, שבו לומדים 200 תלמידים. בית הספר הוקם על ידי הרב טייכטל מיד עם בואו לשליחות בגרמניה לפני 16 שנה. הוא הוקם כקונטרה לבית הספר היהודי הכללי, המופעל על ידי הקהילה היהודית הפורמאלית של ברלין, זו שאורתודוקסים, רפורמים וקונסרבטיבים היו מאוגדים אז תחתיה בערבוביה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר