חוששים ממצלמה? אולי אתם סובלים מסלפיפוביה

כתושבי העולם החדש, כדאי שתכירו את 5 החרדות החדשות שנכנסו ללקסיקון עם השימוש הנרחב בטכנולוגיה: 'טלפונופוביה', 'סייברפוביה' ואיך אפשר בלי ה'סלפיפוביה' (בבית, משפחה)

דינה פלר | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

העידן הטכנולוגי מאפשר לנו ליהנות מתהליכים ממוחשבים וקיצורי דרך, אך יחד איתו אחוזים מסוימים באוכלוסיית העולם החדש מפתחים רתיעה גוברת והולכת מפני השינויים שהטכנולוגיה מזמנת. לרוב, הנרתעים מבטאים את התנגדותם בדמות נוסטלגיה וגעגועים לאותם זמנים טובים, בהם הכול היה טבעי ונעשה בעבודת יד.

ההתנגדות למודרנה מגיעה יד ביד לצד המגמה המתרחבת של תזונה טבעית ורפואה באמצעים אלטרנטיביים.

בדרך כלל יהיה מדובר רק בהתנגדות עד הימנעות משימוש, אך ישנם מצבים בהם הרתיעה מטכנולוגיות הופכת למחלה. כלומר, בחרדה של ממש שנולדת כתוצאה מחדירה מסיבית של טכנולוגיות לחיינו.

טכנופוביה

זוהי הפוביה הנפוצה ביותר שמוגדרת כ"דאגה מוגזמת אודות ההשפעה של הטכנולוגיה על חיינו". אנשים כאלה מרבים לדבר על הנזק שהטכנולוגיות גורמות לנו, מפריזים בנזקים שהמכשירים המודרניים גורמים לאנשים, מאשימים את הקדמה הטכנולוגית במחלות ואסונות.

אף שהפוביה נראית כתולדה של השנים האחרונות, היא קיימת די הרבה זמן, עוד בימי המהפכה התעשייתית. כבר אז אזרחים מסוימים התחילו לפחד מהקדמה, מהטכנולוגיות ומההשפעה שלהן על החיים.

אחד הביטויים ההיסטוריים המפורסמים ביותר לפוביה הזאת היא כתבה מפורסמת שיצאה כנגד הרכבות המהירות, בה נטען ברצינות עם נימוקים רבים כי לא ניתן לגרום לאנשים לנסוע במהירות העולה על 40 קמ"ש. הכתבה הבטיחה לכל אלה שיתפתו לטכנולוגיה המבטיחה יכולת להגיע במהירות ממקום למקום, שלל מחלות, כולל דימומים פנימיים, וכמובן הפרעות נפשיות בלתי נמנעות מהחוויה ה"לא אנושית" הזאת.

סייברפוביה

החרדה הזו די דומה לפוביה הקודמת, אך באה לידי ביטוי בפחד אישי כבד מפני מחשבים ומכשירים מתקדמים. אנשים שסובלים מהפוביה הזאת מסרבים להשתמש לא רק במחשבים, אלא גם במכשירים ביתיים שנראים להם מתקדמים או מסובכים מדי.

ישנם כאלה שאף מקצינים את עמדתם ומנהלים אורך חיים שמרני למדי. הם מסרבים בתוקף לכל ניסיון להקל על השגרה שלהם באמצעות כל מכשיר חשמלי וטכנולוגי.

טלפונופוביה

אנשים שסובלים מפוביה זו מתעבים כל קשר לטלפון עד כדי נוירוזה של ממש. הם חוששים לקבל ולהוציא שיחות טלפון, מגיבים בצורה מוגזמת לצליל של טלפון נייח או נייד. במקרים קיצוניים יש מהם העשויים להגיב בהתקפי חרדה או קוצר נשימה ברגע שעליהם להשתמש בטלפון.

למרות חרדתם מטלפונים, טכנולוגיות מודרניות אחרות עוזרות מאוד לסובלים מטלפונופוביה להתמודד איתה, והם מתקשרים מצוין עם העולם באמצעות דואר אלקטרוני והמסרונים המידיים.

סלפיפוביה
מלשון 'סלפי'. המילה החדשה שפרצה לחיינו בשנים האחרונות והגדירה מחדש את עולם הצילום.

חרדת הסלפי היא הפוביה הצעירה ביותר מבין הפוביות הטכנולוגיות, ועדיין אין מידע רב עליה, אך כבר ידוע על מספר בלתי מבוטל של אנשים שחוששים לצלם את עצמם או להצטלם.

הם לא עושים זאת בגלל שהם חושבים שהם "לא פוטוגניים", אלא מפתחים באופן בלתי רצוני תגובה חריפה ומוגזמת במיוחד כשהם מנסים להצטלם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר