האיראנים משחקים באש / רון בן ישי

התקיפה בסוריה אחה"צ מגיעה אחרי שבועות שבהם הרבו אנשי משמרות המהפכה לדבר על אמצעי לחימה איכותיים שסיפקו לנסראללה. האם מדובר בנשק המהווה קו אדום? (פרשנות)

רון בן ישי, ynet | כיכר השבת |
(רון בן ישי. צילום: דודו אזולאי, ynet)

התקיפות אחר הצהריים (א') בסוריה, המיוחסות לחיל האוויר הישראלי, נועדו כנראה למנוע העברת משלוח של אמצעי לחימה מתקדמים מסוג חדיש מאיראן לחיזבאללה. משמרות המהפכה האיראניים ממשיכים לשחק באש ומציידים את חיזבאללה בנשק שעלול להסב אבידות והרס רב בישראל.

ההערכה מבוססת על העובדה שהמטרות היו בשני אזורים יחסית מרוחקים זה מזה: האחד ליד שדה התעופה הבינלאומי של דמשק, והאחר ליד א-דימאס, שנמצאת ממערב לדמשק, במרחק של קילומטרים ספורים מהגבול עם לבנון. ידוע שמשלוחי טילים ונשק אחר שמיועדים לחיזבאללה מונחתים במטוסי מטען איראניים בשדה התעופה של דמשק ואחר כך מועברים לאתר אחסנה של הצבא הסורי ומשם נשלחים ללבנון דרך הגבול בין שתי המדינות המצוי במרחק קילומטרים ספורים מאתר האחסנה של צבא אסד.

אפשר להניח בסבירות גבוהה שהתקיפה היום, אם אכן בוצעה על ידי חיל האוויר דרך שטח לבנון, נעשתה על סמך מודיעין מדויק ואחרי שנשקלו כל ההיבטים המבצעיים והאסטרטגיים. שר הביטחון משה (בוגי) יעלון כבר הכריז בעבר שלישראל שלושה קווים אדומים שעל פיהם פועלת ישראל בזירה הצפונית:

א. העברת נשק הנחשב "שובר שיוויון" לחיזבאללה.

ב. נשק כימי.

ג. פגיעה בריבונות ישראל.

מפני שלא היה מדובר לאחרונה בפגיעה בריבונות ישראל, סביר להניח שמדובר בנשק איכותי שהועבר לחיזבאללה או בנשק כימי או בשניהם ביחד. בכל מקרה, סביר להניח שהשר יעלון הוא שאישר את התקיפה והורה עליה.

התקיפה היום מזכירה את התקיפה במאי 2013, אז יוחסה לחיל האוויר פגיעה במשלוח של טילי פאתח 110 מהדגם המתקדם ביותר והמדויק ביותר, שהגיע במטוסים מאיראן ויועד לחיזבאללה. לילה לאחר מכן הותקף מתקן אחסון טילים גדול של הצבא הסורי באזור ג'בל קסיון, שאליו הועברו כבר חלק מהטילים. ייתכן מאוד שהתקיפה היום - שמיוחסת לחיל האוויר אך אין לה אישור ממקורות ישראליים - נעשתה מאותן סיבות ובנסיבות דומות.

תיעוד מסוריה: "תקיפות חיל האוויר הישראלי"

בשבועות האחרונים הרבו אנשי חיזבאללה ובכירים במשמרות המהפכה האיראניים לדבר על טילי קרקע-קרקע איכותיים שאיראן סיפקה לחיזבאללה ואשר מאפשרים לארגון להגיע במדויק לעבר כל מטרה בכל שטח ישראל. ההערכה הייתה שהדיבורים האלה התכוונו לדגם פאתח 110.

ייתכן מאוד שכמה משלוחי טילים מהסוג הזה, ששדרגו את יכולת חיזבאללה לפגוע בצורה הרסנית בשטח ישראל ובעיקר באזור גוש דן, כבר עברו והגיעו לידי חיזבאללה בלבנון. ייתכן שהתקיפה נועדה לעצור משלוח נוסף שהיה אמור היה להגיע לשדה התעופה הבינלאומי של דמשק דרך מתקן האחסון של הצבא הסורי בעייריה אל-קאדסייה, ומשם לעבור את הגבול אל בקעת הלבנון. כזכור, בשאר אסד חייב רבות לחיזבאללה, שמגונן על שלטונו ולכן הוא מוכן לקחת את הסיכון שבתקיפות ישראליות בשטחו.

סביר להניח שהתקיפה היום לא תגרום להתלקחות רבתי בין ישראל לסוריה. בשאר אסד לא נוהג להגיב על תקיפות משלוחי נשק לחיזבאללה בשטחו כדי שלא להסתבך בעימות הרסני עם ישראל בשעה שהוא נלחם במורדים על הישרדות משטרו.

סביר שגם חיזבאללה לא יגיב. בעבר ביצע הארגון פעולות תגמול על תקיפות ישראליות שהשמידו נשק שנשלח אליו מסוריה, אבל רק כשהתקיפות האלה התבצעו בשטח לבנון. על תקיפות שהתבצעו בשטח סוריה, חיזבאללה לא הגיב - כיוון שלשיטתו של נסראללה הוא מגן רק על שטח לבנון, ותגובה על תקיפה בסוריה תהיה אישור שהוא מקבל משלוחי נשק לא חוקיים מאיראן ומאסד דרך שטחה של סוריה.

כך זה היה בעבר. עם זאת, אין ביטחון שחיזבאללה וסוריה ימשיכו במדיניות זו ולכן נדרש צה"ל לכוננות באזור הצפון - על הקרקע וגם מפני תקיפות טילים. לכן, אפשר להניח שצה"ל ישנה את מערך יירוט הטילים ויתגבר אותו בצפון.

כמו כן, ייתכן שהאיראנים יגיבו באמצעות מליציות פלסטיניות חמושות הסרות למרותם ברמת הגולן.

בישראל לא התייחסו בעבר ולא מתייחסים כעת לדיווחים, בין השאר במטרה שלא לקשור ולאתגר את המשטר הסורי ואת חיזבאללה. הצבא הסורי מיהר להגיב מכיוון שהדבר משרת את קו התעמולה העיקרי שלו, ולפיו קיים שיתוף פעולה בין המורדים לבין ישראל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר