זעזוע בהר הזיתים: חברה קדישא הורסת קבר של אשה יהודיה

קברה של מרת שרה לאה פיש ע"ה בהר הזיתים נהרס פעם אחר פעם, לטענת בנה לא ע"י פורעים ערבים אלא על ידי אנשי החברה קדישא תוך זלזול בכבוד המת • שערוריה (ארץ)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
(צילום: ד. ליפשיץ)

הר הזיתים הפך מזמן לבית קברות שבו מצבות נהרסות וקברים מחוללים אחת לכמה ימים, אלא שהפעם לא מדובר בערבים תושבי מזרח ירושלים, כי אם חרדים שעל פי עדויות לא בוחלים בשום אמצעים.

מרת שרה לאה פיש ע"ה נפטרה לפני עשרים שנה בבית העלמין הר הזיתים בירושלים. אלפים ליוו אותה למנוחת עולמים בשל היותה רבנית צדקנית בחייה ורבים נושעו מברכותיה ועצותיה.

מנוחה הייתה לה ולמשפחתה רק בשנים הראשונות לפטירתה משום שאז התברר כי המנוחה שהייתה גבוהה מאדם רגיל נקברה על ידי חברה קדישא פרושים כשהמצבה לא מכסה את כל הקבר, כך לטענת בנה ישראל דוד פיש. הוא בנה שיש מיוחד, מקום להנחת נרות וכרית מעגלת עומדת ובכך הראש של הגופה היה מכוסה כפי שהיה אמור להיות בעת קבורתה.

בשיחה עם "כיכר השבת" הוא סיפר על שאירע: "אמא שלי נפטרה לפני עשרים שנה, וחמש שנים מאוחר יותר אמר לי ראש החברה קדישא דאז, כי אמא שלי הייתה גבוהה יותר מאדם אחר ולכן קברו את הראש שלה שמגיע מחוץ למצבה והוא ביקש ממני להציב עמדת נרות כדי שלא יהיה ביזוי המת וכך עשיתי".

"עברו הרבה שנים שלא דיברו איתנו על כך", הוא ממשיך לספר, "לפני כשנה פגש אותי בנו של מי שהיה דאז ראש החברה קדישא והוא אמר לי 'אם לא אבא שלי, הייתי הורס את המצבה'. זמן קצר לאחר מכן אחד העובדים שבר את עמדת הנרות ושיפצתי אותו לאחר מכן".

לפני כמה חודשים החל הסיפור להסתבך לטענת בנה: "הם התחילו להרוס את הקבר ולקחו את הכיסאות שהיו מוצבות בסמוך לקבר. תחילה חשבנו שערבים אחראים לכך אך בסוף התברר כי החברה קדישא עומדים מאחורי זה".

למרות התערבותו של יהודה משי זהב יו"ר זק"א שניסה לפשר בין הצדדים, הבן טען כי החברה קדישא לא וויתרו ואחד העובדים הרס בפעם המי יודע כמה את המצבה. "הוא הבין שיהודה התערב ולכן באחד הלילות הם שברו את כל השיש לגמרי כדי שלא יהיה מצב שאוכל לתקן. הם החרימו גם את כל הציוד. אך לא רק זאת, הם שברו את הבטון על הקבר".

יום למחרת הגיע הבן לבית הקברות כשהפעם הוא הגיע עם מצלמה שתיעדה את הכול והתיעוד המלא מתפרסם לראשונה ב"כיכר השבת". "מה עשית עם האבנים?", שאל את העובד הערבי, "מכרתי אותם", השיב ומיד חזר בו ואמר "שמתי אותם בגניזה".

לאחר דין ודברים המשיכה השיחה: "כששברת את הקבר הם אמרו לך לעשות את זה בעדינות?", תהה הבן והעובד השיב בחיוב. את אותם אבנים ששבר מהמצבה, סיפר העובד כי העביר למחסן בכדי שיוכל להשתמש בהם בעתיד.

במהלך הדברים הסביר העובד כי את המצבה הוא שבר במהלך הלילה כשהוא מצטייד בגנרטור שקיבל מהממונים עליו. "מי אמר לך לעשות את זה?", שאל בן המנוח והעובד השיב: "יצחק"ף שזהו אחד ממנהלי החברא קדישא.

בנה של המנוחה לא אמר נואש וניגש למשרדי החברה ומירר בבכי, ולטענתו תחינותיו עזרו וביקשו ממנו כי יגיש תוכניות אלא שאחד העובדים לא הסכים לבסוף ואסר עליו לבנות. "הוא לא הסכים לי לבנות אפילו מצבה רגילה. אמרתי לו שזהו ביזיון גדול. למרות זאת הוא לא הסכים ומאז הם שוברים ואני בונה".

במהלך הוויכוח הסוער טען בנה של המנוחה כי אלו הציעו לו הצעה מקוממת במיוחד. "במקום לעזור לי הם אמרו לי תוציא את אמא שלך מהקבר ותשים אותה במקום אחר. יש הרבה מקומות ואתה יכול לשים אותה במקום אחר. נסדר לך רב שיתיר".

הוא קובל על הנעשה ואומר כי "אין להם בעיה לבוא באמצע הלילה לחפור בקבר ולהוציא גופה. לא מעניין אותם הלכה. לא מעניין אותם כלום".

"אני בוכה כל הזמן. אני אדם עדין ולא יכול לעשות כלום. הזמנתי פעם נוספת מתחם לנרות אך אני לא ישים זאת ליד הקבר כי אני יודע שהם ישברו אותו שוב", הוא מספר.

על אמו סיפר כי "אלפי בני אדם מרחבי העולם מדליקים נרות לעילוי נשמתה. כל יום מתקיימים מנייני תפילות סביב הקבר משום שהיא הייתה צדיקה מאוד וכשהיא הייתה בחיים מה שהיא אמרה התקיים. אנשים הגיעו לקבל את ברכתה".

יהודה משי זהב יו"ר זק"א שכאמור טיפל בסיפור מסר בתגובה ל"כיכר השבת": "רק אתמול היה דיון בוועדת הפנים של הכנסת על הפורעים הערבים ההורסים מצבות בהר הזיתים, וכאן 'חברה קדישא' האמורים להיות אמונים על 'כבוד המת' משלמים כסף לערבי שיהרוס פעם אחר פעם קברה של אשה יהודייה ולפגוע כך בכבוד המת".

"וגם אם יש טענות על גודל וצורת המצבה, למה הרסתם את הקבר עד היסוד? מי התיר לכם זאת? איך לא רעדו ידיכם?", הוא תוהה.

לא ברור עתה האם עצם בנייתה המצבה והצבת מתקן הנרות וכל מעשיו של בן המנוחה היו לפי הכללים או חוקית.

יצחק גלבשטיין מהחברה קדישא אמר בתגובה ל"כיכר השבת": "יש לנו פסק הלכה מהרב משה ברנסדורפר שהוא הרב של פיש והוא אמר להרוס את המצבה כיוון שהיא גוזלת את הרבים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר