שיר העשור

רזאל: "השיר והיא שעמדה תרם להתחרדות שלי"

בשיר העשור של המוסיקה החסידית זכה הלילה ´והיא שעמדה´ שהולחן על ידי יונתן רזאל ובוצע במופע של יעקב שוואקי בקיסריה, יחד עם רזאל, לצד תזמורת ענק בהפקה שלא נראתה כמוה בציבור החרדי. בראיון מיוחד ל´כיכר השבת´ מספר רזאל על ההתחברות לציבור החרדי ועל השיר והלחנתו: "השיר הזה שינה את חיי"

יוסי הר-מור | כיכר השבת |
שוואקי ורזאל במופע בקיסריה. צילום: ישראל ברדוגו

בגמר הגדול של ´מצעד העשור´, שנערך הלילה באולפני רדיו קול-חי בבני-ברק, נטלו חלק בכירי מגישי התחנה: ידידיה מאיר, מרדכי לביא, יוסי גיל, מגיש המצעד יוסי אייזנטל ועוד.

התחרות החלה כבר לפני חצי שנה, במהלכה הצביעו עשרות-אלפי מאזינים מרחבי הארץ (וגם מהעולם באמצעות אתר התחנה). הם דירגו את ´זמר העשור´, ´להקת העשור´, ´ילד הפלא´ של העשור ו´מלחין העשור´.

בשיר העשור זכה ´והיא שעמדה´ שהולחן על ידי יונתן רזאל ובוצע במופע של יעקב שוואקי בקיסריה, יחד עם רזאל, לצד תזמורת ענק בהפקה שלא נראתה כמוה בציבור החרדי.

בשיחה עם ´כיכר השבת´ מספר רזאל על השיר, על שיתוף הפעולה עם שוואקי ועל ההתקרבות לציבור החרדי.

אתה מסכים עם הבחירה של הקהל? זה אכן שיר העשור?

"זה לא הוגן ששיר שמופיע לקראת סוף העשור זוכה, ומותיר מאחוריו שירים גדולים יותר שנעשו בתחילת העשור ונשכחו מפאת הזיכרון הציבורי הקצר. אני אישית, לפני מספר שנים לא הייתי מעורה כל כך במוזיקה החסידית ולכן קשה לי להביע דעה, מה גם שאין הנחתום מעיד על עיסתו. זה נס גלוי, אני מודה לה´ ולכל מי שעזר לזה לקרות".

בכל מקרה, וודאי קיבלת מהקהל תגובות נלהבות על השיר?

"אני יכול להגיד שהשיר הזה במובנים רבים שינה את חיי. קיבלתי ואני מקבל המון תגובות, בעיקר שזה חיזק וקירב אנשים, שהשיר ריגש אותם, זה מאד משמח אותי. כמובן שאין משמח יותר ליוצר מאשר לקבל תגובות כאלו.

דבר נוסף שחשוב לי להגיד הוא שלא ציפיתי לתגובות כל כך נלהבות. השיר הזה שכב אצלי במגירה, התייחסתי אליו כשיר נחמד ותו לא, ולפתע, אבן מאסו הבונים היתה לראש פינה. לפתע הוא הפך עבורי לשיר פשוט מטלטל, המשנה את כל החשיבה".

אתה מתקרב לאחרונה למוסיקה החסידית ולציבור החרדי?

"יש לי אלבום זהב שיצא לפני שנתיים שקהל היעד שלו היה מוגדר "חילוני מתנדנד" ורבים מהציבור הדתי לאומי. בתוך הקהל הזה הופעתי בשנתיים האחרונות, והשיר והיא שעמדה סחף אותי לקהל החרדי, שהיה משב רוח רענן. מדובר בקהל שונה לחלוטין שכיף להיחשף אליו ולהרגיש את החום שיוצא ממנו.

בתוך עצמי אני עובר בעשור האחרון תהליך של התקרבות לציבור החרדי, השיר הזה תרם לתהליך הזה באופן משמעותי.

התחלתי להשתתף לאחרונה בשיעורים בישיבת מיר ובשנים האחרונות אני לומד בכולל ליטאי חרדי של הרב ברקוביץ'. יש פה בהחלט סוג של חיים כפולים, מצד אחד החיים האישיים, מצד שני הקהל בהופעות שהוא דתי לאומי או חילוני, במסגרת הפן האומנותי שיתפתי פעולה עם זמרים חילונים דוגמת דוד דאור, ארקדי דוכין, שלמה ארצי... ואז הגיע 'והיא שעמדה', שעבורי הוא סוג של חידוש רענן, כמובן שהכל בזכות שיתוף הפעולה עם שוואקי".

אתה תולה את ההצלחה, בין היתר, בביצוע של שוואקי?

"אין לי ספק שאם הייתי מוציא את השיר הזה בעצמי, ההצלחה לא הייתה מתרחשת בסדר גודל הזה. מעבר לקול של שוואקי, לביצוע, יש גם את העובדה שהוא בוצע בקיסריה, לצד להקת ענק, בהופעה מיוחדת, שיצאה לאחר מכן בוידאו, שגם זה עניין נדיר כשלעצמו.

שוואקי והמפיק שלו, בריסקמן, לקחו פה סוג של הימור כי מעולם לא הופענו יחד. הם היו מאד פתוחים ונתנו לי את הצ´אנס, אני לא שוכח להם את הזכות וההזדמנות הזו. אני חייב להם המון על כך. מדובר פה גם על שיר חדש, על זמר לא מוכר, בהופעה חיה, עם עיבוד חדש, הם פשוט הלכו על כל הקופה. הזכות היא שלהם, נקודה. ואני כמובן מודה לה´ יתברך על המתנה הגדולה הזו שנתן לי.

לא פעם אני אומר, בעולם החילוני מדברים על מה "להיט", ובעולם של שומרי תורה ומצוות מסתכלים תמיד מה מקרב יהודים לעבודת ה´, מה מחזק יהודים באמונה. זו גם הדרך שלי, המטרה היא לא למכור עוד מאה דיסקים, אלא שיהיה חיזוק יותר ליהודים באמונה ובשמחה. זה החלום שלי".

אתה זוכר מתי ובאיזה נסיבות הלחנת את השיר?

"אני זוכר לגמרי, זה היה לפני כמעט ארבע שנים, זה היה בעקבות חוויה מוזיקלית מאד חזקה שהייתה לי. בכלל, לטקסט הזה, בתור נער וילד מאד התחברתי. התרגשתי מאד בכל פעם שקראתי את המילים הללו, וחלמתי במשך זמן רב להלחין את המילים הללו.

אני חייב לומר שהשיר הזה לא הגיע בפעם אחת או ברגע של התעלות, אלא תוצאה של עבודה, לאחר גירסאות רבות ושונות. ההתחלה עצמה של השיר הגיעה לי ברגע של הארה וכן הפיזמון, ברגע של התעלות. אך לקח זמן רב עד שהלחן והעיבודים יצאו מלוטשים.

כאשר נפגשתי עם שוואקי באולפן של קן ברדג´ס, עוד לא חיברתי בין המילים והקב"ה מצילנו מידם לבין הנגינה. הרעיון לחבר ביניהם היה של בריסקמן, הוא הבריק והציע לחבר את הלחן הזה עם המילים הללו וכך להשלים, למעשה, את השיר. זה היה רגע של הארה, כאילו מישהו השיב לך אבידה.

בשבילי זה היה סגירת מעגל, אני מגיע מתחום ניצוח ועיבוד, ועבורי, להופיע עם זמר בסדר גודל של שוואקי, לכתוב את העיבוד ולשיר איתו יחד, זו הייתה התרגשות גדולה".

יש שיתופי פעולה בתחום המוסיקה החסידית על הפרק?

"יש הרבה דברים על הפרק. יש עבודה עם כמה זמרים בתחום המוסיקה החסידית, לא את הכל ניתן לחשוף כעת. במקביל אני עובד על אלבום חדש שלי, עם סוג של שירים הפונים יותר אל הקהל החרדי. לא רק בעקבות והיא שעמדה, אלא מתוך צד שנחשף בתוכי, שמבחינת השפה המוסיקלית והקהל יעד שלו, פונה לציבור שוחר המוסיקה החסידית. יש גם כמה לחנים שהולחנו לשוואקי עצמו".

תרצה לאחל משהו לקוראים לסיום?

"ג´קי לוי אמר פעם על השיר הזה, שבלחן המקורי המיתולוגי של 'והיא שעמדה' מדגישים את המילים 'שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו', ובשקט מבליעים את המילים 'והקב"ה מצילנו מידם', ובשיר הזה, פשוט להפך. 'והקב"ה מצילנו מידם' הוא העיקר.

בשנים האחרונות רואים בחוש איך ה' נאמן לבריתו ושומר על הכרם שלו, על עם וארץ ישראל, וכולי תקווה ותפילה שנזכה להמשיך ולראות ניסים ואת התגלותו של הקב"ה לעיני כל חי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר