אכיפת איסור הרישיון

אגף הרישוי נגד תיקון הפרצה שגורמת לסילוק בחורים מישיבות

חרדים ביקשו ממשרד התחבורה לחסום את הפרצה שחושפת בחורים שהוציאו רישיון ומסכנת אותם בסילוק מהישיבה - ונתקלו בהתנגדות של אגף הרישוי. וגם: מי הישיבות שהצטרפו לאכיפה? (חרדים)

חיים אבני | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

המערכת שמסכנת בחורי ישיבות תמשיך לפעול: בתגובה לפנייה של חרדים למשרד התחבורה נגד המערכת הטלפונית לחידוש רישיונות נהיגה שמאפשרת לראשי ישיבות לעלות על זהותם של תלמידים שהוציאו רישיון בניגוד לתקנות של מרבית הישיבות ולזרוק אותם, הבהירו באגף הרישוי כי הם מתנגדים לשינוי במערכת, שעלול לדבריהם לגרום ל"הכבדת הנטל".

בשנים האחרונות, הפכה המערכת לפופולרית אצל "משגיחים" בישיבות שעושים שימוש בה על מנת לבדוק אם בחורי הישיבה מחזיקים ברישיון נהיגה. המערכת הטלפונית של אגף הרישוי נועדה בעיקר לחידוש רישיונות נהיגה ועדכון לגבי תוצאות מבחני הנהיגה, אך פירצה שקיימת בה מאפשרת לכל אדם להכניס מספר תעודת זהות בלבד של אדם אחר ולבדוק האם בעל תעודת הזהות מחזיק ברישיון נהיגה בתוקף.

המערכת כאמור לא נועדה לאפשר לכל אדם לבדוק את רישיונות הנהיגה של אזרחים אחרים, והמשתמשים אף נדרשים תיאורטית לאמת כי בעל תעודת הזהות מבקש את הפרטים, אך בפועל, בהקשת מספר זהות בלבד ניתן לוודא אם האזרח מחזיק רישיון לפי תגובת המערכת גם אם מבקש המידע אינו בעל תעודת הזהות.

בחורי ישיבות, אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

במרבית הישיבות בארץ אוסרת ההנהלה על התלמידים להנפיק רישיונות נהיגה ולנהוג ברכבים, כשלרוב הסנקציה שמופעלת נגד התלמידים שהוציאו רישיונות נהיגה היא סילוק מהמוסד. בשנים האחרונות, סולקו לא מעט בחורי ישיבות ממוסדות בעקבות הוצאת רישיונות נהיגה.

לפני מספר שנים שלחה ישיבת "באר התורה" בירושלים מכתבים לעשרות בחורים שהוציאו רישונות נהיגה בו הודיעה על סילוקם מהמוסד בעקבות הפרה של כללי הישיבה. גם ישיבת "אור ברוך" הודיעה לתלמידים לפני מספר חודשים כי חל איסור להוצאת רישיון נהיגה, ובחורי הישיבה שמחזיקים כבר ברישיון, נדרשו כתנאי להישארותם בישיבה להפקיד 5,000 שקלים כערובה שלא ינהגו.

גם הישיבות הגדולות ש"העלימו עין" החלו לאכוף את איסור הרישיון

גם שתי הישיבות הגדולות במגזר - פוניבז' ו"חברון", החלו בשנים האחרונות לאכוף את הנהלים שאוסרים על הוצאת רישיון נהיגה, זאת לאחר שנים בהן נהגו בישיבות הגדולות "להעלים עין" מהוצאת רישיון על ידי התלמידים. חלק מהבחורים אף אויימו כי הוצאת רישיון נהיגה או נהיגה ברכב לבחורי ישיבה שכבר הוציאו רישיון, תגרור סילוק מהישיבה.

בשבועות האחרונים, פנה יעקב וידר יו"ר המטה החרדי בליכוד וחבר נשיאות המפלגה לשר התחבורה ישראל כץ, בדרישה כי יחסום את האפשרות לחידוש רישיון נהיגה דרך המוקד הטלפוני האוטומטי של משרד התחבורה. בפנייה לשר התחבורה ישראל כץ, דרש וידר "למנוע את הפגיעה החמורה בצנעת הפרט של בחורי הישיבות ותלמידות הסמינר המחזיקים ברישיון נהיגה ישראלי או מעוניינים להוציא רישיון, וזאת בשל לקונה במערכת הממשלתית".

מינהל אגף הרישוי שנדרש לבדוק את העניין הודה כי אכן יש שימוש פסול וחמור במערכת הטלפונית הממשלתית מצד גורמים במגזר החרדי, דבר הפוגע בצנעת הפרט. אולם טען כי מי שצריך לטפל בחומרה באותם גורמים אלו הם רשויות החוק ולא אגף הרישוי. בתגובתם ללשכת השר נטען כי "שינוי במערכת יביא להכבדת הנטל על ציבור שלם".

בשיחה עם "כיכר השבת" טען וידר כי קיבל פניות רבות מצד תלמידי ישיבה ובנות סמינר שחוששים להוציא רישיון נהיגה מאחר ויפגעו במידה ויתגלו באמצעות המערכת הפרוצה. הוא הוסיף כי "מבלי להיכנס לוויכוח הלגיטימי סביב הוצאת רישיון הנהיגה על ידי בחורי ישיבה ובנות סמינר, לא ייתכן כי מנהלי מוסדות ועסקנים חסרי מצפון יבצעו שימוש פסול ופלילי במאגר ממשלתי בכדי לפגוע בפרטיותם של צעירות וצעירים חרדים".

ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר