לגדול עם מאוחדת

בלי טריקים ובלי שטיקים: איך לגמול את הילד מחיתול

בכל מקום בעולם, הגמילה מחיתול היא תהליך שיכול לעבור בקלות או כסיוט מתמשך. האם הבית מוכן לכל הפספוסים שיכולים לבוא? יש דרך שלווה להתמודד עם הרצונות העצמאיים של הקטנטן בלי לצאת מדעתנו? אז מסתבר שזה אפשרי (בריאות, שיווקי)

הילד שלנו גדל, והגיע הזמן שלו לצאת אל העולם הגדול, העולם של המבוגרים - אבל בלי חיתול!

הגמילה מחיתולים היא שלב חשוב בהתפתחות הילד אל עבר העצמאות אותה הוא רוכש צעד אחר צעד. באמצעות הגמילה הוא לומד לשלוט בצרכיו, מפתח ידיעה והכרה בגוף שלו, ועובר למעשה שלב בחיים.

התהליך לעיתים מלווה בקשיים ותיסכולים מצד ההורים שמנסים לגמול את ילדיהם. במהלך ההיסטוריה עוברת מסורת מאם לבת על כל השיטות והטריקים, עד לרגע הנכסף שבו הילד נגמל ומפסיקים להחליף לו חיתול.

איך בכל זאת לעבור את התהליך בשלום, ואפילו בשלווה? במיוחד עבור כל ההורים באשר הם, עשרה שלבים פשוטים כדי להגיע לגמילה מוצלחת.

1. כשמגיע זמן הגמילה, חשוב שהיא תתחיל כהצעה לילד ולא כהוראה - אפשר לגשת אליו להסיר את החיתול ושיהיה כמו המבוגרים, ולא להודיע לו באופן נחרץ שהוא חייב להוריד אותו.

2. התזמון הנכון להתחלת הגמילה - גמילה קצרה ואפקטיבית תלויה מאד בזמן התחלתה. אם מחליטים להתחיל את תהליך הגמילה מוקדם מדי, זה עלול לגרום לתהליך להתמשך ולהתארך מעבר לזמן הרצוי. מעבר לכך, הילד עצמו יהיה מתוסכל בחוסר הצלחתו, ועבור ההורים הניקיונות בבית מ"הפספוסים" שלו יקפצו במאות אחוזים.

3. בטבעיות ובהדרגה - כמו כל תהליך גמילה, צריכים לעשות זאת באופן טבעי ובצעדים נכונים לעבר המטרה. צריך להתחשב ביכולותיו של הילד ולא להעלים לו את החיתול בפתאומיות. צעדים קיצוניים יכולים להשאיר את הנגמל בחוסר ביטחון. אם הוא מתקשה אפשר להשאיר אותו עם הטיטול בנסיעות ארוכות או בלילה עד שיתרגל.

4. ליווי ולא שליטה - ההורים תמיד צריכים לזכור שהם חלק פעיל בתהליך, בליווי ובהדרכה, אבל הם לא שולטים במוכנות של הילד. אל תכריחו אותו לשבת על הסיר או מתי הוא צריך ללכת לשירותים. העיקר שהתהליך יבוא ממנו כדי שילמד לדעת מתי הוא צריך להתפנות ומתי לא.

5. תמיכה ועידוד - חלק חשוב מהתהליך הוא ביצירת סביבה רגועה, תומכת ומעודדת. קורה לא אחת שהילד מפספס או לא מספיק להודיע בזמן שהוא צריך להתפנות. אין להעניש אותו או להשפילו, אבל מאידך אם הוא מצליח לעשות את צרכיו בשירותים או בסיר, יש להביא לו פידבקים חיוביים ולשבח אותו, להתגאות בו על שהוא עכשיו כמו הבוגרים. אם הילד מפספס יש להביא לו תחושה שהכל בסדר ובסוף הוא יצליח, שבפעם הבאה הוא בטוח יצליח.

צירת סביבה רגועה ושלווה. צילום: שאטרסטוק

6. להימנע ממאבקי כוח - אמנם השבחים על הצלחתו חשובים לתהליך, אבל לא לנפח אותם יותר מדי. עדיף שלא להשתמש בחיזוקים על ידי הבאת מתנות או פרסים, כי אז הילד ירגיש שהצלחה בשירותים היא על מנת לקבל פרס חומרי או כאמצעי להשגת דברים. הרגלי הניקיון צריכים לבוא מתוך תודעה פנימית. חשוב שהוא לא ישתמש בצרכיו כדי למנף השפעה על ההורים. ההצלחה או הכישלון בגמילה הם שלו בלבד ולכן אין לציין בפניו את המשמעות בעיניכם.

7. הנחיות והסברים - ההורים הם המלווים והמדריכים לאורך כל תהליך הגמילה. יש להסביר לילד בקצרה מה הוא אמור לעשות בכל שלב בגמילה. לא מומלץ לאפשר לילד לשחק עם הסיר, אלא להסביר לו מה עליו לעשות בו ואיך.

8. להימנע מהשוואות - כל תהליך הגמילה הוא אישי ומשתנה מילד לילד. רצוי להימנע מהשוואות בין בנים לבנות, בין אח לאח או בינו ובין חברין בגן. התהליך הוא כולו שלו וכל אחד עובר אותו בצורה אחרת.

9. לדעת לסגת - אם באמצע התהליך מתברר שהילד עדיין לא בשל להסתגלות בלא חיתול, או שהתהליך לא עובר בצורה חלקה, צריכים לדעת לסגת בעדינות ולא להמשיך בכך מחיר. גם אם תהליך הגמילה כבר החל. כאשר הילד יהיה מוכן, אפשר להתחיל מחדש. כדאי לקחת בחשבון שלפעמים יש עליות ומורדות באמצע התהליך, עקב אירועים שונים שהוא חווה כמו מחלה או טיול שמשנים לו את זמני היום. חזרות של הילד אחורה בתהליך הן נורמליות ויש לעקוב אחריהן.

10. ומה הדבר הכי חשוב? יש משפט אחד שיכול ללוות כל גמילה מחיתול במהלך ההיסטוריה: סבלנות, סבלנות וסבלנות! אין דרך אחרת. כולנו עברנו את זה שהיינו קטנטנים, וגם כהורים עלינו להיות סבלניים ולתמוך בשלב שבו הילד שלו הופך למבוגר קטן.

הגמילה חשובה להתפתחות הילד ומימוש כשרונותיו. צילום: Nati Shohat/Flash90

חשוב להתכונן ולחשוב מראש ולהכיר את ההתפתחות של ילדינו. אפשר לגשת לסדנאות בקופת החולים לקבלת מידע מפורט, מומלץ ואישי עבור כל ילד והזמנים שלו. תכנון מחושב יביא לתוצאות גבוהות ואורח חיים בריא, מסודר ושליו לכל שלב בתהליך הגדילה.

במאוחדת, ישנה תכנית מיוחדת המאפשרת בחינה מעמיקה של בריאות הילד והתפתחותו, לצד מענה לכל מה שמטריד ומעסיקה הורים הנקראת - "ביקור בריא". מטרת התכנית: מעקב אחר התפתחות הילד בכל התחומים: חברתית, מוטורית, תזונתית, גדילה ועוד. ההתפתחות התקינה של ילדינו משתנה מיום ליום, ולכן חשוב לעקוב ולשים לב. בשירות "ביקור בריא" של מאוחדת, תוכלו לקבל מענה לכל השאלות על ההתפתחות התקינה, עם מיטב המומחים בארץ.

הכתבה נעשתה בשיתוף מאוחדת

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר